2 Ιουν 2006

"Η Χαμηλή Φωνή - Τα Λυρικά Μιας Περασμένης Εποχής Στους Παλιούς Ρυθμούς" - Μια Προσωπική Ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη - Μέρος Β' (1990)


Ρήγας Γκόλφης (1886-1958)

Η Αλέα Μες Στην Πυκνή Βροχή...

Η αλέα μές στην πυκνή βροχή πρωινό όνειρο μου φάνταζε
που όσο η ματιά το θόλωνε, τόσο στο φως του σίμωνε.
Πηδούσε ο αέρας τις κορφές των δέντρων που ανατράνταζε
κ' η θύελλα ανήλεια κράζοντας τόν κήπο μας ερήμωνε.

Μα εγώ στό βίο μου κι αν περνώ τόσα δρολάπια αδήγητα
που μόνο η θέρμη της ζωής να τα λαγιάση μπόρεσε
ακούω στα μάκρη τ' ουρανού τόν κεραυνό που σμίγει τα
μ' εκείνα που έχω στην καρδιά κ' η πένα δεν τα χώρεσε.

Απόστολος Μελαχροινός (1880-1952)

Κ' Έτσι Αν Πεθαίναμε...

Κ' έτσι αν πεθαίναμε, στο λυρικό μας τάφο
θλιβερό κυπαρίσι δε θα φύτρωνε.
Θαμένοι θάμασταν σε κάποια Πάφο,
στο μοσκοβόλημα των λειμονιώνε και των κιτρώνε.

Δίδυμη φλόγα σε δροσάτο μνήμα :
Τους ζωντανούς θα έμεθα με άρωμα,
ψηλά βεργολυγίζοντας τη ρίμα,
των ρόδων το ζευγάρωμα.

Κώστας Ουράνης (1890-1953)

Περαστικές

Γυναίκες, που σας είδα σ' ένα τραίνο
τη στιγμή που κινούσε γι' άλλα μέρη,
γυναίκες, που σας είδα σ' άλλου χέρι
με γέλιο να περνάτε ευτυχισμένο,
γυναίκες, σε μπαλκόνια να κοιτάτε
στο κενό με ένα βλέμμα ξεχασμένο
ή από ένα πλοίο σαλπαρισμένο
μ' ένα μαντήλι αργά να χαιρετάτε :
να ξέρετε με πόση νοσταλγία.
στα δειλινά τα βροχερά και κρύα,
σας ξαναφέρνω στην ανάμνησή μου,
γυναίκες, που περάσατε μιαν ώρα
απ' τη ζωή μου μέσα - και που τώρα
κρατάτε μου στα ξένα την ψυχή μου!

Όμηρος Μπέκες (1886-1971)

Απ' Το Μαχαλά

Απ' τα καινούρια μου σκαρπίνια πάντα τρίζουνε
τα καρντιρίμια στο σοκάκι.
Κι' όπου τον κράζουν καί φιορίζουνε
για μένα δένουνε μεράκι.

Μ' απόψε την καρδιά μου την ορίζουνε
δυο μάτια, στο μικρό σου καμαράκι.
Γι' αυτό και σα διαβαίνω, ακούς, σφυρίζουνε
του μαχαλά σου οι μάγκες. Σε λιγάκι

στο φεγγαρόλουστο θαρθώ το παραθύρι σου,
για το χατίρι σου
να τραγουδήσω τον Πιπίνο.

Και τα βαμμένα σου τα μάτια που παιδεύουνε
μες στ' ασημόφωτο θα ιδούνε α χορεύουνε
οι νότες, στο γλυκό μου μαντολίνο.

Φώτος Γιοφύλλης (1887-1981)

Αριθμοί

Βρήκα μες σε χαρτιά κιτρινισμένα
το σονέτο για κείνη την κυρία
που ήταν τότες κορίτσι, όλο ευτυχία
- τα 18 δεν τα 'χε δα κλεισμένα.

Κι είναι από τότες χρόνια 23
(λιγότερο μητ' ένα) περασμένα.
Θάχει πατήσει πια το 41.
Τάχα όμως νάχει νοιώσει δυστυχία;

Τώρα, δε θάναι πια μήτε δροσάτη
μήτε και πεταχτούλα, μήτε νια
θάναι δυσκολοκίνητη, γιομάτη
μ' ακόμα θα κραττεί κι όμορφο κάτι :
"Κλείνω", θα λέει με νάζι, "τα 29".
Μα οι αριθμοί δεν έχουνε σπλαχνιά.

Κώστας Καρυωτάκης (1896-1928)

Τελευταίο Ταξίδι

Καλό ταξίδι, αλαργινό καράβι μου, στου απείρου
και στης νυχτός την αγκαλιά, με τα χρυσά σου φώτα!
Νάμουν στην πλώρη σου ήθελα, για να κοιτάζω γύρου
σε λειτανία να περνούν τα ονειράτα τα πρώτα.

Η τρικυμία στο πέλαγος και στη ζωή να παύη.
μακριά μαζί σου φεύγοντας πέτρα να ρίχνω πίσω,
να μου λικνίζης την αιώνια θλίψη μου, καράβι,
δίχως να ξέρω που με πας και δίχως να γυρίσω!

Κλέων Παράσχος (1894-1964)

Βάρκες επέρασαν...

Βάρκες επέρασαν εμπρός από το σπίτι εχτές
βάρκες επέρασαν αργά μες στης νυκτός τα σκότη.

Ο αέρας έφερνε τους ήχους ενός τραγουδιού,
ήχους νοσταλγικούς, κομένους, μισοτελειωμένους.

Αργά ο αέρας έφερνε τους ήχους τους γλυκούς
κι όλο μαζί το μύρο του νυχτερινού πελάγου...

Κώστας Καρθαίος (1878-1955)

Sotto Voce

Σ' αγαπούσα και πριν να σ' ανταμώσω,
κι ακόμη δε σ' αντάμωσα αρκετά,
κι αν έγινες δική μου, μ' άλλο τόσο
καημό η ψυχή μου ΕΣΕΝΑ αποζητά.

Αχ, ακριβή μου, πότε κιόλα οι δρόμοι
που σμίξαμε χώρισαν! Μια στιγμή
σ' έχω κρατήσει, κι ευωδιάζει ακόμη
όλη η ζωή μου απ' άσπρο γιασεμί.

"Για τους ελάσσονες ποιητές του Μεσοπολέμου ο Κωνσταντίνος Καβάφης, από τους σημαντικότερους μείζονες ποιητές(αν και με πολλά λυρικά ποιήματα) είχε πει : "Είναι ρωμαντικοί, ρωμαντικοί, ρωμαντικοί". Και όντως ναι, είναι ρομαντικοί κ' αγαπούν τον έρωτα, την γυναίκα, τον θάνατο, τις μικρές απολαύσεις της καθημερινής ζωής. Άλλοι οχτώ λυρικοί ποιητές λοιπόν, από την προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη, αν και με ένα διαχωρισμό, αυτός του Κώστα του Καρυωτάκη, αυτός ο μεγάλος νεωτερικός ποιητής με τα υπέροχα λυρικά ποιήματα.." Ν.Ι.Π.