25 Σεπ 2006

"Ποιος Ήταν Ο Φονιάς Του Αδελφού Μου - Και Άλλα Διηγήματα" - Γεωργιος Μ. Βιζυηνός (1883 / 1884)

-Ποιος Ήταν Ο Φονιάς Του Αδελφού Μου (1883)

-Όχι! απάντησα εγώ, βλέποντας τον μπροστά μου.
Γιατί λογάριασα όσα μου έλεγε γι' αυτόν, σύγκρινα την καλοσύνη του παραλογισμένου με τη σιχαμερή πανουργία του πρώην ταχυδρόμου, και δεν μπορούσα να πως ποιος απ' τους δυο ήταν τελικά ο φονιάς του αδελφού μου!

-Το Αμάρτημα Της Μητέρας Μου (1883)

"Τι να σε πω παιδί μου!" απάντησε τότε, συλλογισμένη, "ο Πατριάρχης είναι σοφός και άγιος άνθρωπος. Ξέρει όλες τις βουλές και τα θελήματα του Θεού, και συγχωρνά τις αμαρτίες όλου του κόσμου. Μα, τι να σε πω! Είναι καλόγερος. Δεν έκανε παιδιά, για να μπορεί να ξέρει τι πράγμα είναι να σκοτώνει κανείς το ίδιο του το παιδί!".
Τα μάτια της γέμισαν δάκρυα κι εγώ σώπασα.

-Το Μόνο Ταξίδι Της Ζωής Του (1884)

Γιατί ο καημένος ο παππούς στην πραγματικότητα τώρα ολοκλήρωνε το μόνο ταξίδι της ζωής του.

-Μεταξύ Πειραιά Και Νεάπολης (1883)

Το χρυσαφί
κι αν αστράφτει
δε μας φέρνει ευτυχία
ούτε χαρά.

και θύμωσα με τον άκαρδο πατέρα, και πήρα τη σταθερή και αμετάκλητη απόφαση και δεν πήγα στην Καλκούτα.

"Τέσσερα από τα σπουδαιότερα διηγήματα ενός σπουδαίου έλληνα λογοτέχνη του 19ου αιώνα, του Γεώργιου Μ. Βιζυηνού. Γεννημένος το 1849 στην Ανατολική Θράκη, η οποία άνηκε στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, ταξιδεύει και ζει σε Κωνσταντινούπολη, Κύπρο, Αθήνα, Λειψία, Παρίσι και Λοδίνο. Εργάζεται ως ράφτης, έμπορος, καθηγητής σε γυμνάσιο και αργότερα σε πανεπιστήμιο, υπεύθυνος μεταλλείου, σπουδάζει ιερατική, φιλοσοφία και φιλολογία. Παράλληλα με όλα αυτά διακρίνεται ως ποιητής και πεζογράφος με πολλές ποιητικές συλλογές και διηγήματα, ενώ κερδίζει και αρκετούς λογοτεχνικούς διαγωνισμούς. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια της ζωής του ήταν έγκλειστος στο Δρομοκαΐτειο και τελικά το1896 πεθαίνει στην Αθήνα. Έχει γράψει επτά ποιητικές συλλογές, εννιά διηγήματα και μια μελέτη.
Η έκδοση που κρατάμε στα χέρια μας, είναι αρκετά επιμελημένη, παρόλο που μοιράστηκε από την εφημερίδα των Νέων, για το ευρυτερο κοινό. Υπάρχουν τα διηγήματα και σε ελεύθερη απόδοση αλλά και στην καθαρεύουσα. Η απόδοση έγινε από τον Δημήτρη Καλοκύρη." Ν.Ι.Π.

*Προτεινόμενη καλλιτεχνική δημιουργία : ο γνωστός έλληνας σκηνοθέτης Λάκης Παπαστάθης έκανε το "Μόνο Ταξίδι της Ζωής του" ταινία το 2001.