23 Οκτ 2006

"19ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου" - 10η Μέρα (21/10/06)


Σάββατο 21 Οκτώβρη

Τελευταία μέρα στο ιστορικό σινεμά της Κοδριγκτόνως, στο "Τριανόν", με ωραίες και γεμάτο νόημες ταινίες.

- Le Sang D' Un Poet (Jean Cocteau - France - 1930 - 55')

Άλλο ένα σουρρεαλιστικό αριστούργημα των αρχών της δεκαετίας του '30, μια εποχή που η καλλιτεχνική παρέα των Μπουνιουέλ-Νταλί-Κοκτώ, πειραματιζόταν στην κινηματογραφική φόρμα και έφερνε μια επανάσταση στον χώρο.

Υπόθεση : Ένας καλλιτέχνης, ένα αγάλμα, το φως της ψυχής του ανθρώπου.

Συν : Μιλάμε για ένα σουρρεαλιστικό παιχνίδι του κορυφαίου γάλλου καλλιτέχνη της εποχής Ζαν Κοκτώ. Τα εφέ ήταν αρκετά για την εποχή.

Πλην : Ότι μείον μπορεί να αποτυπώσει μια αλληγορία με λογοτεχνική ανάγνωση και μη κινηματογραφική χροιά.

Φιλμογραφία Σκηνοθέτη : Ο Ζαν Κοκτώ ήταν ένας αληθινός καλλιτέχνης με όλη την σημασία της λέξης. Προσπαθούσε να αποτυπώσει πάνω σε κάθε είδους τέχνης το μήνυμα που ήθελε να περάσει. Υπήρξε πέρα από κινηματογραφιστής(σκηνοθέτης, σεναριογράφος, παραγωγός, ηθοποιός, σκηνογράφος), συγγραφέας, γλύπτης, ζωγράφος, χορογράφος, σκηνογράφος και -αν μη τι άλλο- ποιητής. Μαζί με τους Μπουνιουέλ-Νταλί δημιούργησαν ένα ολόκληρο σουρρεαλιστικό κίνημα την εποχή εκείνη. Πρώτη ταινία που παρουσίασε ήταν το ντοκυμαντερίστικό "Jean Cocteau Fait Du Cinema" το 1925. Μετά την επιτυχία του με το "Le Sand D' Un Poet", ακολούθησαν άλλες 8 κινηματογραφικές απόπειρες μέχρι το 1960.

- Viskningar Och Rop (Ingmar Bergman - Sweden - 1972 - 106')

Άλλο ένα αριστούργημα του Μπέργκμαν -από τα συνολικά τρία- που παρουσίασε το φετινό Πανόραμα, στο αφιέρωμα για την ηθοποιό Χάριετ Άντερσον. Η συγκεκριμένη ταινία θεωρείται η πρώτη μιας άτυπης τριλογίας για τις ενδοοικογενειακές σχέσεις, η οποία συνεχίστηκε με το "Scener Ur Ett Aktenskap" το 1973 και ολοκληρώθηκε με το "Hostsonaten" το 1978. Της απονεμήθηκε ένα Όσκαρ και άλλα 19 βραβεία, εκ των οποίων το ένα στις Κάννες.

Υπόθεση : Οι σχέσεις δύο αδελφών, που βρίσκονται κοντά εξαιτίας μιας βαρειάς
αρρώστιας της τρίτης αδελφής, και το background τους.

Συν : Ένα δυνατό σενάριο, άψογες ερμηνείες, εκπληκτική φωτογραφία που τιμήθηκε με Όσκαρ και ένα πολύ ωραίο μουσικό θέμα.

Πλην : Όπως παρατήρησε και η σινε-φίλη Λένα, ένα απότομο τέλος. Μια μη συνέχεια της ιστορίας. Ένα ερωτηματικό γενικότερα.

Φιλμογραφία Σκηνοθέτη : Ο Ίνγκμαρ Μπέργκαμ, δεν είναι απλά θρύλος, είναι ένα σύμβολο του σουηδικό σινεμά και από τους κορυφαίους κινηματογραφιστές του 20ου αιώνα. Η πρώτη κινηματογραφική παρουσία ήταν ένα διπλό χτύπημα και ήλθε με την λήξη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, το "Kris" και το "Det Regnar Pa Var Karlek" του 1946. Mέχρι την τελευταία του ταινία, το "Fanny Och Alexander" του 1982, ακολούθησαν 36 κινηματογραφικά αριστουργήματα, τα οποία στοίχειωσαν το παγκόσμιο σινεμά. Μέχρι το 2003 και το "Saraband" αφοσιώθηκε αποκλειστικά στην παραγωγή τηλεταινιών για την σούηδική τηλεόραση.

- Άλλες Προβολές : Στο Τριανόν : "Μinotauromaquia, Pablo En El Laberinto"(Juan Pablo Etcheverry - Spain - 2006 - 10'), "Tης Κακομοίρας"(Ντίνος Κατσουρίδης - Ελλάδα - 1963 - 96), για την βράβευσή του, "Romanzo Criminale"(Michele Placido - Italy - 2005 - 152'), στο αφιέρωμα για τον Νέο Ιταλικό Σινεμά.
Στο "Ιντεάλ" : "W.R. - Misterije Organizma"(Dusan Makavejev - Yugoslavia/W. Germany - 1971 - 85'), η ιστορική ταινία του μεγάλου θρύλου του γιουγκοσλαβικού σινεμά, "Optimisti"(Goran Paskaljevic - Serbia/Montenegro - 2006 - 98'), του διαγωνιστικού τμήματος, "Scoop"(Woody Allen - U.K./U.S.A. - 2006 - 96'), σε πρώτη προβολή η καινούρια ταινία του Άλεν, "The Last Wave"(Peter Weir - Australia - 1977 - 106'), η μελοντολογική ταινία του Γουίαρ.