16 Οκτ 2006

"19ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου" - 4η Μέρα (15/10/06)






Κυριακή 15 Οκτώβρη

Η σημερινη μέρα απορροφήθηκε αποκλειστικά στην αίθουσα του "Ιντεάλ". Σπουδαίες ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου, με ιστορική σημασία και σπουδαιότητα στο μήνυμά τους.

- King Kong (Merian Cooper/Ernest Schoedsack - U.S.A. - 1933 - 104')

Η πρώτη σπουδαία ταινία καταστροφής του παγκόσμιου κινηματογράφου. Βασισμένο στην πρωτότυπη σεναριακή ιδέα δύο άσημων μέχρι τότε δημιουργών και χάρη στην επιμονή του μεγάλου παραγωγού της εποχής Ντέιβιντ Σέλζνικ, παρουσιάστηκε η πρώτη ταινία με τα τόσα πολλά εφέ. Τα δύο μεταγενέτερα remakes, από τον Τζων Γκίγερμιν το 1976 και τον Πήτερ Τζάκσον το 2005, μπορεί να είναι ανώτερα οπτικά, παρολαυτά δεν συγκινούν όσο η απλότητα και η αθωότητα της αρχικής βερσιόν.

Υπόθεση : Ένας αμερικάνός σκηνοθέτης θέλει να γυρίσει ένα φιλμ που θα κάνει πάταγο. Βρίσκοντας μια κοπέλα για πρωταγωνίστρια και ναυλώνοντας ένα πλοίο μεταφέρεται σε ένα παρθένο νησί, στο οποίο κατοικεί το πιθηκοειδές τέρας Κονγκ..

Συν : Πρωτότυπο σενάριο για την εποχή, εφέ που θα ζήλευαν πολλοί κινηματογραφιστές, μια ακριβή παραγωγή που έβγαλε και με το παραπάνω τα χρήματα της, ένα ωραίο soundtrack και ένα άψογο μοντάζ.

Πλην : Η ταινία δεν βρίθει από μεγάλες ερμηνείες αλλά δεν νομίζω ότι είναι και το ζητούμενο σε τέτοιου είδους σινεμά. Τέλος τα έτσι κι αλλιώς αναχρονιστικά εφέ στην τωρινή κινηματογραφική ματιά μας, δλδ σημεία που μπορούν να ιδωθούν μόνο ως ιστορικά.

Φιλμογραφία Σκηνοθέτη : Το δίδυμο Κούπερ-Σκόετζακ επιδώθηκαν κυρίως σε υπερπαραγωγές των studios. Αναμφισβήτητα το "King Kong" τους στιγμάτισε. Ο μεν Κούπερ διακρίθηκε κυρίως ως παραγωγός, ο δε Σκόετζακ γύρισε μερικά blockbusters ακόμα πριν αποσυρθεί.

- The War Game (Peter Watkins - U.K. - 1965 - 46')

Από τα σημαντικότερα ντοκυμαντέρ στην ιστορία του κινηματογράφου. Μια παραγωγή της τηλεόρασης του B.B.C., που απαγορεύτηκε να προβληθεί στο αγγλικό κοινό ως εξαιρετικά βίαιη με αποτέλεσμα να ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο και να διακριθεί με δύο BAFTA, βραβείο στην Βενετία, στο Μπιλμπάο και το κυριώτερο με το Όσκαρ ντοκυμαντέρ.

Υπόθεση : Η πιθανή πυρηνική επίθεση στην Μεγάλη Βρετανία και οι επιπτώσεις της στο σύνολο της παραγωγής και του πληθυσμού.

Συν : Ότι και να πει κανείς είναι λίγο. Το απίστευτο μοντάζ, σε συνδυασμό με την μουσική επένδυση και τον καταιγισμό φρικιαστικών εικόνων που σε ταρακουνούν, εξαιτίας της βαναυσότητας της πυρηνικής ενέργειας, φτάνουν και περισσεύουν. Επίσης τα κείμενα του Γουότκινς συνάδουν απόλυτα με αυτά που παρακολουθούμε.

Πλην : -

Φιλμογραφία Σκηνοθέτη : O Πήτερ Γουότκινς έχει αναδειχθεί πλέον ως ένας μεγάλος ντοκυμαντερίστας με πολλές δουλειές στην αγγλική τηλεόραση.

- La Jetee (Chris Marker - France - 1962 - 28')

Πάντοτε ήθελα να δω την ταινία που επηρρέσε τον Τέρυ Γκίλιαμ, ώστε να μας παρουσιάσει το 1995 το αριστουργηματικό "Twelve Monkeys". Αυτό που δεν περίμενα ήταν να δω μια κορυφαία ταινία μηκρού μήκους, η οποία με καθήλωσε στην αίθουσα του "Ιντεάλ" και με άφησε άφωνο για πολλή ώρα μετά το τέλος της. Επίσης δεν πίστευα στα μάτια μου, τα οποία μου έλεγαν ότι ο Γκίλιαμ τελικά δεν επηρρεάστηκε από αυτό το διαμαντάκι του Μάρκερ, απλά το πήρε αυτούσιο και το έκανε ταινία μεγάλου μήκους, και ως μεγάλος σκηνοθέτης που είναι το έκανε τέλεια.

Υπόθεση : Το Παρίσι αφανίζεται. Ένας άντρας μεταφέρεται με τα πειράματα των επιστημών στο μέλλον και αργότερα στο παρέλθόν ώστε να βοηθήσει την ανθρωπότητα. Όμως ανακαλύπτει την μεγάλη αλήθεια..

Συν : Ένα απίστευτο σενάριο. Μια τρομερή σκηνοθεσία. Με την μουσική του Ντάνκαν να σε κατατρέχει ολοκληρωτικά. Με την ερμηνεία του Χάνιχ να σε γεμίζει. Με την φωνή του Νεγκρόνι να σε παρασέρνει σε έναν μη τόπο, μη χρόνο.

Πλην : -

Φιλμογραφία Σκηνοθέτη : Ο Κρις Μάρκερ θεωρείται από τους σημαντικότερους γάλλους ντουμαντερίστες. Από το 1952, όπου χρονολογείται το πρωτο του ντοκυμαντέρ "Olympia 52",μέχρι τις μέρες μας έχει παράγει ένα μεγάλο αριθμό ντοκυμαντέρ, συνεργαζόμενος μάλιστα και με σκηνοθέτες όπως ο Γκοντάρ και ο Ρεναίς. Παράλληλα έκανε και κάποιες ταινίες μηκρού μήκους ενώ το 1997 έδωσε και την μοναδική ταινία μεγάλου μήκους του, του φουτουριστικό "Level Five".

- La Regle Du Jeu (Jean Renoir - France - 1939 - 110')

Έχει χαρακτηριστεί από τις σημαντικότερες ταινίες του προπολεμικού κινηματογράφου. Δημιουργημένη από τον μεγάλο γάλλο σκηνοθέτη Ζαν Ρενουάρ, γιο του σπουδαίου ζωγράφου Πιερ Ρενουάρ. Πολλές ταινίες αργότερας πραγματεύθηκαν το ίδιο θέμα, της αστικής μπορζουαζίας και των κωμικοτραγικών καταστάσεων στις οποίες περιπλέκεται.

Υπόθεση : Στο εξοχικό ενός πλούσιου γάλλου μαρκήσιου, διοργανώνεται μια 3ήμερη γιορτή διανθισμένη από συνήθειες και ασχολίες των πλουσίων καλεσμένων, όμως τα πράγματα εκτροχιάζονται όταν τα ερωτικά κι όχι μόνο μπερδέματα περιπλέκονται.

Συν : Καταρχάς μιλάμε για μια αψεγάδιαστη σκηνοθεσία σε ένα σενάριο με πολλές σκηνές, πλάνα και ...γενικότερα μπερδέματα. Το μοντάζ πολύ καλό όπως και οι ερμηνείες των συντελεστών.

Πλην : Όπβς συμφώνησαν πολλοί στο "Ιντέαλ", η ταινία από μια στιγμή και μετά κούρασε. Και αυτό οφείλεται κυρίως στο σενάριο. Ίσως πάλι στο θέμα της, το οποίο το έχουμε δει στην ίδια του περίπου διάσταση στο "El Angel Exterminador"(1962) του Λουίς Μπουνιουέλ και "Gosford Park"(2001) του Ρόμπερτ Άλτμαν, δυο ξεχωριστές ταινίες από δύο μεγάλους δημιουργούς.

Φιλμογραφία Σκηνοθέτη : Ο Ζαν Ρενουάρ δεν έλαβε ποτέ την αναγνωρισιμότητα και την προβολή που του άξιζε. Όπως και ποτέ δεν αναγνωρίστηκε το έργο του όσο ζούσε. Ξεκίνησε την σκηνοθετική του καριέρα του 1924 με το "Une Vie Sans Joie", με την βοήθεια του Αλμπέρ Ντιοντέν. Μέχρι την πρώτη του επιτυχία το 1935 με το "Τοni", είχε προλάβει και είχε γυρίσει ήδη 11 ταινίες. Μέχρι να φύγει για τις Η.Π.Α. στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, παρουσιάσε τις καλύτερές του ταινίες : "Partie De Campagne"(1936), "Le Crime De Monsieur Lange"(1936), "La Grande Illusion"(1937), "La Marseillaise"(1938), "La Bete Humaine"(1938), "La Regle Du Jeu"(1939). Στις Η.Π.Α. έμεινε μέχρι τον θάνατό του, παρολαυτά μετά τις έξι αμερικάνικες ταινίες που γύρισε το διάστημα 1941-1951, όποτε ήθελε να κάνει σινεμά πήγαινε στην Γαλλία με αποτέλεσμα να πραγματοποιήσει μέχρι το τέλος της ζωής του άλλες πέντε ταινίες.

Άλλες Προβολές : "Major Dundee"(Sam Peckinpah - U.S.A. - 1964 - 120'), στα πλαίσια του αφιερώματος για τον Σαμ Πέκινπα.
Στο "Τριανόν" : "Randevu"(Ferenc Cako - Hungary - 2006 - 7'), "The Pumpkin Eater"(Jack Clayton - U.K. - 1964 - 118'), στα πλαίσια του αφιερώματος για τον Χάρολντ Πίντερ, "St Jacques... La Mecque"(Coline Serreau - France - 2005 - 110') & "The Short Life Of Jose Antonio Gutierez"(Heidi Specogna - Germany - 2006 - 90') , σε πρώτη προβολή.