7 Οκτ 2006

"Τα Ποιήματα" - Μαρία Πολυδούρη (2001)


Θα Πεθάνω Μιαν Αυγούλα Μελαγχολική
(Οι Τρίλιες Που Σβήνουν, 1928)

Θα πεθάνω μιαν αυγούλα μελαγχολική του Απρίλη,
όταν αντίκρυ θ' ανοίγει μες στη γάστρα μου δειλά
ένα ρόδο - μια ζωούλα. Και θα μου κλειστούν τα χείλη
και θα μου κλειστούν τα μάτια μοναχά τους, σιωπηλά.

(...)

Και Τώρα Κλείστε Ερμητικά
(Ηχώ Στο Χάος, 1929)

Και τώρα κλείστε ερμητικά τις θύρες. Τελειώσαν
όλα. Να φύγουν κι οι στερνοί, να μείνω μοναχή μου.
Όλα δικά μου ήταν εδώ μέσα κι όλα μου λείψαν
κι έμεινε τόσο απίστευτα μοναχική η ψυχή μου.

(...)

"Οι δύο μοναδικές συλλογές που πρόλαβε να εκδόσει η ποιήτρια Μαρία Πολυδούρη, στα μόλις 28 χρόνια της ζωής της. Γεννήθηκε στην Καλαμάτα. Έζησε στην μεσσηνιακή πόλη, στο Γύθειο, στα Φιλιατρά, στην Αθήνα και στο Παρίσι. Δούλεψε ως δημόσιος υπάλληλος για έξι χρόνια, σπούδασε Νομική αλλά δεν τελείωσε, φοίτησε στην Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου και συμμετείχε μόλις σε μια παράσταση. Φιλάσθενος, πέρασε πολύ καιρό από την ζωή της σε νοσοκομεία κι εκεί πέθανε. Έκανε έναν αρραβώνα, είχε και ένα μεγάλο αλλά ανεκπλήρωτο έρωτα με τον ποιητή Κώστα Καρυωτάκη. Δύο ποιητικές συλλογές συνολικά 104 ποιήματα. 38 ανέκδοτα ποιήματα. 4 μεταφράσεις.
Μια αξιοπρόσεχτη συλλογή όλων των ποιημάτων της Πολυδούρη, από τις Εκδόσεις Γράμματα το 2001, σε φιλολογική επιμέλεια του Ισίδωρου Πετρίδη.