26 Νοε 2006

"Eugenie de Franval Nouvelle Tragique" - Marquis De Sade


Ο έντιμος ιερέας μετέδωσε στο Παρίσι τις φοβερές λεπτομέρειες αυτών των συμφορών. Κανείς δεν έδειξε έκπληξη για τον θάνατο του Φρανβάλ. Η ζωή του δεν ήταν παρά μια πηγή ενόχλησης. Όμως για τη γυναίκα του στενοχωρήθηκαν, βαθιά και πικρά. Και ποιο πλάσμα, στο κάτω κάτω της γραφής, δεν είναι πιο πολύτιμο, πιο ελκυστικό στα μάτια των ανθρώπων, από τη γυναίκα που λάτρεψε, σεβάστηκε και καλλιέργησε όλες τις επίγειες αρετές, μόνο και μόνο για να βρίσκει σε κάθε βήμα της τον πόνο και τη δυστυχία;

"Ένα άγνωστο -στο ελληνικό κοινό- μυθιστόρημα του σπουδαίου αλλά και ακραίου γάλλου συγγραφέα του 18ου αιώνα, του Μαρκήσιου Ντε Σαντ. Η "Αιμομιξία", αποτέλεσμα της προσπάθειας ανεύρεσης σπάνιων αριστουργημάτων των Εκδόσεων "Το Ποντίκι", είναι χαρακτηριστικό έργο της σεξουαλικότητας και του ταπεραμέντου μιας προσωπικότητας, που ακόμα και σήμερα, ήδη τρεις αιώνες πέρασαν, συνεχίζει και προκαλεί με την γραφή του. Πολλά από τα σαδιστικά κομψοτεχνήματά του έχουν μεταφερθεί στο κινηματογράφο, με χαρακτηριστικότερη ταινία το "Salo, o le 120 giornate di Sodoma"(1975) του Πιερ Πάολο Παζολίνι. Αξιόλογη ήταν και η βιογραφική ταινία -των τελευταίων χρόνων της ζωής του Ντε Σαντ", το "Quills"(2000) του Φίλιπ Κάουφμαν.

Μαρκήσιος Ντε Σαντ

(από την ελληνική Βίκιπαιδεία)

Ο Ντονασιέν Αλφόνς Φρανσουά Κόμης ντε Σαντ (γαλλ. Donatien Alphonse Fran?ois Comte de Sade) (Παρίσι, 2 Ιουνίου 1740 - Charenton, Saint-Maurice 2 Δεκεμβρίου 1814) ευρύτερα γνωστός ως Μαρκήσιος ντε Σαντ (όπως ονομαζόταν πριν το θάνατο του πατέρα του και τη λήψη του τίτλου του κόμητος), επικαλούμενος από τους θαυμαστές του ο "Θεϊκός Μαρκήσιος", ήταν Γάλλος συγγραφέας και φιλόσοφος με ηδονιστικές κυρίως και αθεϊστικές θεωρήσεις.
Η
φιλοσοφία του πρεσβεύει μία ακραία μορφή ελευθερίας, η οποία συνδέεται άμεσα με την ηθική ελευθεριότητα, και σκοπεί στην απεξάρτηση του ατόμου από κάθε κατεστημένη νομική, ηθική ή θρησκευτική αρχή με τελικό στόχο την επίτευξη της απόλυτης ατομικής ικανοποίησης, που θεωρεί ως την ανώτατη αξία.
Τα έργα του περιέχουν ακραίες μορφές ερωτικών πρακτικών και συχνά οι περιγραφές του κινούνται στα όρια της
πορνογραφίας. Εξ αιτίας της προκλητικής γραφής του και των ιδεών του πέρασε εικοσι εννέα χρόνια έγκλειστος σε άσυλα και σωφρονιστικά ιδρύματα. Το έργο του προκάλεσε και συνεχίζει να προκαλεί αντιμαχόμενες κριτικές ενώ κατέστη πόλος έμπνευσης για άλλους συγγραφείς και καλλιτέχνες διαχρονικά. Η δική του άποψη για το έργο του συμπυκνώνεται στην παρακάτω ρήση του:

"Ο τρόπος σκέψης μου είναι το αποτέλεσμα των στοχασμών μου. Είναι κομμάτι της εσώτερης ύπαρξής μου, του τρόπου που είμαι φτιαγμένος. Για το σύστημά μου, το οποίο αποδοκιμάζετε, είναι επίσης η μέγιστη παρηγοριά στη ζωή μου, η πηγή της ευτυχίας μου. Σημαίνει περισσότερα για μένα από ότι η ίδια μου η ζωή."

Έργα :

Η θεατρική παρουσία του ντε Σαντ ξεκίνησε από το 1765 περίπου, οπότε έγραψε και έλαβε μέρος σε διάφορες ερασιτεχνικές θεατρικές παραστάσεις, η βασική, όμως λογοτεχνική του δημιουργία άρχισε μετά τη φυλάκισή του στη Vincennes το 1778. Ενώ ο Σαντ χρησιμοποιεί πολλούς από τους κανόνες της τυχοδιωκτικής, γοτθικής και αισθηματικής μυθιστοριογραφίας, τα μυθιστορήματά του είναι μοναδικά στη λογοτεχνική παραγωγή της εποχής του με την απόρριψη οποιουδήποτε ηθικού νόμου και τις αναλυτικές, εγκυκλοπαιδικού τύπου, λεπτομέρειες βίαιης σεξουαλικής συμπεριφοράς.
Στις "120 Ημέρες στα Σόδομα", έργο, που άρχισε να γράφει στη Βαστίλη τη δεκαετία του 1780 και ουδέποτε ολοκλήρωσε, προσπαθεί να εκθέσει με λογοτεχνική μορφή έναν κατάλογο όλων των πιθανών μορφών ελευθεριάζουσας σεξουαλικής συμπεριφοράς. Η "Ζυστίν", η ιστορία μιας ενάρετης νέας γυναίκας που υποβάλλεται σε φρικιαστικά σεξουαλικά βασανιστήρια και σκοτώνεται τελικά από χτύπημα κεραυνού, ολοκληρώθηκε επίσης στη Βαστίλη ενώ μία πιο εκτεταμένη έκδοση δημοσιεύθηκε το 1797 ως "Νέα Ζυστίν", μαζί με τη "Ζυλιετ", την ιστορία της αδελφής της Ζυστίν, η οποία ακολουθώντας το δρόμο της φαυλότητας ανταμείβεται και ευημερεί.
Στη "Φιλοσοφία στο Μπουντουάρ" παρουσιάζει τη μύηση μιας νέας γυναίκας στη φιλοσοφία και την πρακτική της ακολασίας. Η σωζόμενη εργογραφία του ντε Σαντ περιλαμβάνει ακόμη διάφορα συμβατικότερα θεατρικά έργα και σύντομα αφηγήματα, δύο ιστορικά μυθιστορήματα, και ένα επιστολικό μυθιστόρημα, το "Aline et Valcour". Επίσης έχει διασωθεί μεγάλο τμήμα της ογκώδους αλληλογραφίας του.

-Dialogue entre un pr?tre et un moribund
-Voyage d'Italie ou Dissertations critiques, historiques et philosophiques sur les villes de Florence, Rome, Naples, Lorette et les routes adjacentes ? ces quatre villes
-Justine ou les malheurs de la vertu
-La nouvelle Justine ou Les malheurs de la vertu
-Ernestine Nouvelle suedoise
-Fran?ais, encore un effort si vous voulez ?tre r?publicains
-La philosophie dans le boudoir
-L'ogre Minski suivi de Le pape Brashi
-Que suis-je ? pr?sent ?...
-Les 120 journ?es de Sodome ou l'?cole du libertinage
-Histoire de Juliette ou les Prosp?rit?s du vice
-Id?e sur les romans
-Le pr?sident mystifi? et autres contes licencieux
-La marquise de Gange
-Les crimes de l'amour; nouvelles h?ro?ques et tragiques ; pr?c?d?es d'une Id?e sur les romans
-Aline et Valcour ou Le roman philosophique
-Histoire secr?te d'Isabelle de Bavi?re, reine de France
-L'aigle mademoiselle
-Discour contre Dieu
-Propos d'un insoumis
-Le Suborneur
-Oxtiern, ou les Malheurs du libertinage
-Dorci
-Adelaide de Brunswick, princesse de Saxe, Evenement du XIe siecle
-Eugenie de Franval Nouvelle tragique
-Juliette et Raunai ou la Conspiration d'Amboise
-La Double Epreuve
-Miss Heriette Stralson ou les Effets de desespoir
-Faxelange ou les Torts de l'ambition
-Florville et Courval ou le Fatalisme
-Rodrigue ou la Tour enchantee
-Laurence et Antonio Nouvelle italienne
-Dorgeville ou le Criminel par vertu
-La Comtesse de Sancerre ou la Rival de sa fille
-Dorci ou la Bizarrerie du Sort
-Le Serpent
-La saillie gasconne
-L'Heureuse feinte
-Le M....puni
-L'Eveque embourb
-Le Revenant
-Les Harangueurs provencaux
-Attrapez-moi toujours de meme
-L'Epoux complaisant
-Aventure incomprehensible et attestee par toute une province
-La Fleur de chataignier
-L'instituteur philosophe
-La Prude ou la Rencontre imprevue
-Emilie de Tourville, ou la Cruaute fraternelle
-Augustine de Villeblanche, ou le stratageme de l'amour
-Soit fait ainsi qu'il est requise
-Le President mystifie
-La Marquise de Theleme, ou les Effets du libertinage
-Le Talion
-Le Cocu de lui-meme, ou le Raccommondement imprevu
-Il y a place pour deux
-L'Epoux corrige
-Le Mari pretre
-La Chatelaine de Longeville, ou la Femme vengee
-Les Filous " N.I.Π.