30 Απρ 2007

"Mexico City Blues" - Jack Kerouak (1959)

Μιζέρια και σκατά,
Πονάω ολόκληρος
Και περιμένω χωρίς έλεος
Να συμβούν τα χειρότερα.
Είμαι εντελώς χαμένος,
Δεν έχω ελπίδα
Αν και γνωρίζω πως αυτή η αυθαίρετη αντίληψη
του πόνου
βασανίζει
τα μεταφυσικά
ανάπηρα νεύρα μου,
κι ούτε υπάρχω πλέον ούτε τραγουδώ,
και έχω πληρωθεί
για τη δουλειά που έκανα
όταν ήμουν νέος
τότε που η δουλειά ήταν διασκέδαση
και δεν ξέρω πως να ονομάσω τον οίκτο,
δεν έχω πια μπλουζ
δεν έχω παπούτσια, δεν έχω μάτια
δεν έχω γλώσσες παπουτσιών, πνευμόνια,
δεν έχω χαρά, δεν έχω τέχνη,
δεν έχω τίποτα να κάνω, τίποτα ν' αποχωριστώ,
μαλλιά να κόψω
πεζοδρόμια να φτύσω,
λέξεις να κάνω να πετάξουν
έτσι για πλάκα,
τρόμο και αυτοσχέδια ποίηση
για να δουλέψω σε μια μόνιμη δουλειά
Ζούγκλες τριχών επάνω στους καρπούς μου
μεγενθυμένες 1000 φορές
στην Κόλαση της Αιωνιότητας

(227ο χορικό)

*Η μοναδική ποιητική συλλογή που εξέδωσε εν ζωή ο πατριάρχης(και νονός) της Beat Generation, ο αμερικανός με γαλλο-καναδικές ρίζες Τζακ Κέρουακ. Στα τέλη της δεκαετίας του '50 έχοντας γράψει τα κορυφαία του μυθιστορήματα "On The Road", "The Dharma Bums" και έχοντας ασπασθεί τον βουδισμό, ο Κέρουακ κατά την παραμονή του στο Μεξικό(σε ένα από τα πολλά ταξίδια του εκείνη την δεκαετία - παράλληλα αγαπημένο μέρος όλων των beat λογοτεχνών και των φίλων τους), συνομιλώντας για 3 εβδομάδες και κατά διαστήματα με τον φίλο του Ουίλλιαμ Γκάρβερ(αποτέλεσε ρωας μυθιστορημάτων και του Κέρουακ και του Μπάροουζ) στο άθλιο δωμάτιο του τελευταίου, έγραψε 242 χορικά δομημένα και διαβασμένα υπό τους ήχους της τζαζ. Οι Εκδόσεις Ελεύθερος Τύπος, σε μετάφραση Ρούμπης Θεοφανοπούλου, εκδίδουν στα 1990 την παρούσα συλλογή. Περιλαμβάνει ένα 35σέλιδο σημείωμα του Τζων Τίτελ, φίλου του Κέρουακ, για τη ζωή του συγγραφέα, ένα 2σέλιδο σημείωμα της μεταφράστριας και μια καλή επιλογή από τα 242 χορικά.

Βιογραφικό Τζακ Κέρουακ
(από την ελληνική βικί-παιδεία)

O Τζακ Κέρουακ (Jean-Louis Lebris de Kerouac ή Jack Kerouac, όπως έγινε αργότερα γνωστός) (12 Μαρτίου 1922 - 21 Οκτωβρίου 1969) ήταν Αμερικανός λογοτέχνης, ένας από τους κύριους εκπροσώπους της Μπητ γενιάς (αγγλ. Beat Generation) και εισηγητής του ομώνυμου όρου. Σήμερα αναγνωρίζεται ως ένας από τους μείζονες Αμερικανούς συγγραφείς, αν και κατά τη διάρκεια της ζωής του δεν έτυχε της ίδιας αναγνώρισης από τους κριτικούς. Ανάμεσα στα πιο γνωστά έργα του ανήκουν τα μυθιστορήματα Στο Δρόμο και Οι Αλήτες του Ντάρμα.
Γεννήθηκε στο Λόουελλ της Μασσαχουσέττης στις 12 Μαρτίου του 1922, γιος του Λέο-Αλσίντ Κέρουακ ή Κερουάκ και της Γκαμπριέλ-Ανζ Λεβέκ. Είναι χαρακτηριστικό, πως ο Τζακ Κέρουακ, μέχρι την ηλικία των έξι ετών δεν μιλούσε καθόλου αγγλικά, καθώς οι γονείς του ήταν απόγονοι γαλλοκαναδών από το Κεμπέκ, οι οποίοι εγκαταστάθηκαν στη Νέα Αγγλία, και στο σπίτι τους μιλούσαν μόνο την κεμπεκιώτικη διάλεκτο της Γαλλικής. Σε πολύ νεαρή ηλικία, βίωσε το θάνατο του αδελφού του Τζέραρντ, γεγονός που επηρέασε βαθιά τον Κέρουακ, αποτελώντας επιπλέον την αφορμή για την μετέπειτα έκδοση του μυθιστορήματος Visions of Gerard.
Του άρεσε πάρα πολύ το διάβασμα κι από μικρή ηλικία έδειξε τάση προς την καλλιτεχνία, γράφοντας δικά του περιοδικά, τα οποία μάλιστα εικονογραφούσε μόνος του. Μεγαλώνοντας, εξελίχθηκε σε καλό αθλητή του
μπέιζμπολ και κυρίως του αμερικανικού ποδοσφαίρου, τόσο ικανό ώστε με το πέρας των γυμνασιακών του σπουδών να λάβει αθλητική υποτροφία για να σπουδάσει δωρεάν στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια της Νέας Υόρκης. Εκεί, ήρθε σε επαφή για πρώτη φορά, με αρκετά από τα μετέπειτα μέλη της λογοτεχνικής μπητ γενιάς, μεταξύ αυτών ο Άλλεν Γκίνζμπεργκ και ο Ουίλιαμ Μπάροουζ. Η φοίτηση του στο Κολούμπια δεν διήρκησε πολύ, γιατί στο πρώτο έτος σπουδών του, έσπασε το πόδι του κατά τη διάρκεια ενός αγώνα φούτμπολ. Παράλληλα, η κακή σχέση και οι διαφωνίες με τον προπονητή της ομάδας του, τον ώθησαν να εγκαταλείψει τις σπουδές του και επέστρεψε στην γενέτειρά του Λόουελλ, όπου ξεκίνησε να εργάζεται ως αθλητικός συντάκτης της εφημερίδας Λόουελλ Σαν (Lowell Sun).
Μετά από διάφορα επαγγέλματα που άσκησε στο
Λόουελλ και στη Βοστώνη, όπου έζησε για ένα μικρό χρονικό διάστημα, στις αρχές του 1942 εργάστηκε σε εμπορικά πλοία, πραγματοποιώντας μακρινά ταξίδια. Τον επόμενο χρόνο, κατατάχθηκε εθελοντικά στο Αμερικανικό Ναυτικό, από όπου απολύθηκε λίγους μήνες αργότερα κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου πολέμου. Η επίσημη αιτιολογία της απόλυσής του, αναφερόταν στην ψυχολογική του κατάσταση και έκανε λόγο για αδιαφορία του. Είναι γεγονός πως δεν τηρούσε αυστηρή υπακοή στις εντολές των ανωτέρων του. Αργότερα, του επετράπη να ξαναεπιταχθεί στο Ναυτικό, και ταξίδεψε μεταξύ ΗΠΑ και Αγγλίας, υπηρετώντας στο πολεμικό πλοίο S.S. George Weens.
Οταν επέστρεψε από την Αγγλία, ο Κέρουακ μαζί με την φίλη του Έντυ Πάρκερ (Edie Parker), συνδέθηκε στενά με τους Λουσιέν Κάρρ (Lucien Carr) και
Άλεν Γκίνσμπεργκ (Allen Ginsberg), τότε φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια, με τον συγγραφέα Γουίλιαμ Σ. Μπάροουζ (William S. Burroughs) καθώς και με τον Νιλ Κάσαντι (Neal Cassady). Εκείνη τήν εποχή, σε μια συζήτησή του με τον συγγραφέα Τζόν Κλέλλον Χόλμς (John Clellon Holmes), ο Κέρουακ περιέγραψε τους φίλους του και γενικά την γενιά του ως ψυχικά κουρασμένη με την ζωή και τον κόσμο, έχοντας ένα αίσθημα «ήττας» (beatness), εισάγοντας ουσιαστικά για πρώτη φορά τον όρο Beat Generation.
Παντρεύτηκε την Έντυ Πάρκερ το
1944, λίγο μετά την φυλάκιση του Λουσιέν Κάρρ για ανθρωποκτονία, για την οποία μάλιστα ο Κέρουακ θεωρήθηκε συνένοχος. Ο γάμος του κράτησε μόλις μερικούς μήνες, χώρισε το 1945 και τον ίδιο χρόνο συνέπεσε ο θάνατος του πατέρα του. Λίγο μετά τον θάνατο του, ο Κέρουακ άρχισε τη συγγραφή του πρώτου μυθιστορήματός του, Η Κωμόπολη και η Πόλη (The Town and the City), το οποίο δημοσιεύτηκε το 1950.
Το
1949 πραγματοποίησε το πρώτο του ταξίδι από τη Νέα Αγγλία στο Σαν Φρανσίσκο, μαζί με τον φίλο του Νηλ Κάσσαντυ και την πρώην σύζυγο τού Κάσσαντυ, Λουάν (Luanne). Την επόμενη δεκαετία, ο Κέρουακ ταξίδεψε σχεδόν σε όλη την Αμερική και το Μεξικό, άλλοτε οδηγώντας με συνεπιβάτη τον Κάσσαντυ, κι άλλοτε κάνοντας ότο-στόπ. Η περιπλάνησή θα αποτελούσε τη βάση του περίφημου μυθιστορήματός του Στο Δρόμο (On the Road).
Το
1950 παντρεύτηκε τη δεύτερη συζυγό του, Τζόαν Χάβερτυ (Joan Haverty). Τα επόμενα χρόνια, αποτέλεσαν μία ιδιαίτερα δημιουργική και παραγωγική περίοδο για τον Κέρουακ. Άρχισε να γράφει με μανία, τα γνωστά του μυθιστορήματα Στο Δρόμο (On the Road) βασισμένο στα ταξίδια του, τα Οράματα του Κόντυ (Visions of Cody), το Ντόκτορ Σακς (Dr. Sax), το Μάγκι Κάσιντι (Maggie Cassidy), τους Υποχθόνιους (The Subterraneans) και άλλα έργα.
Περίπου το
1955, άρχισε να μελετά το Βουδισμό, επηρεασμένος αρχικά από το έργο του Dwight Goddard A Buddhist Bible ενώ ασχολήθηκε έντονα με το διαλογισμό. Κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού του στο Μεξικό, ολοκλήρωσε την ποιητική του σειρά Μπλουζ του Μέχικο Σίτι (Mexico City Blues) καθώς και το μυθιστόρημα Τριστέσα (Tristessa) γραμμένο για μιά κοπέλα που γνώρισε εκεί. Το 1956 άρχισε να γράφει τα μυθιστορήματα Τα Οράματα του Ζεράρ (Visions of Gerard) γραμμένο για τον αδελφό του, Γραφές της αιωνιότητας (The Scripture of the Golden Eternity) καθώς και πολλά ποιήματα.
Μετά τη δημοσίευση του βιβλίου του Στο Δρόμο το 1957, άρχισε να γράφει το μυθιστόρημα Οι Αλήτες του Ντάρμα (The Dharma Bums). Στη διάρκεια της δεκαετίας του
1950, και ειδικότερα μετά τη δημοσίευση του On the Road, ο Κέρουακ απέκτησε μεγάλη φήμη, στα πλαίσια της οποίας πραγματοποίησε αρκετές δημόσιες απαγγελίες ποίησης ή πεζογραφίας, συχνά με συνοδεία μουσικής τζαζ, στη Νέα Υόρκη. Επίσης, αρθογράφησε στα περιοδικά Playboy, Swank, Holiday, Escapade και Esquire.Το 1961 εγκαταστάθηκε στο Μπιγκ Σερ (Big Sur) της Καλιφόρνιας, όπου και έγραψε το τελευταίο του ημιαυτοβιογραφικό μυθιστόρημα Μπιγκ Σερ (Big Sur). Το 1966, παντρεύτηκε την ελληνικής καταγωγής παιδική του φίλη, Στέλλα Σάμπας, από την γενέτειρά του, Λόουελλ, κι εγκαταστάθηκε στο Σαίντ Πήτερσμπεργκ της Φλώριδας, μαζί με την μητέρα του.
Πέθανε σε ηλικία 47 χρονών, στις
20 Οκτωβρίου 1969, από εσωτερική αιμοραγία, λόγω κίρρωσης τού ήπατος. Η σύζυγός του Στέλλα και η μητέρα του Γκαμπριέλ, τέλεσαν μια μικρή κηδεία στο Σαίντ Πήτερσμπεργκ, καθώς και μία στό Λόουελλ, στην εκκλησία του St. Jean Baptiste, όπου παρακολουθούσε τη λειτουργία όταν ήταν μικρός. Η ταφή του έγινε στον οικογενειακό τάφο των Σάμπρα στο Λόουελλ.

Εργογραφία

(1950) The Town and the City
(1957) On the Road (Στο Δρόμο)
(1958) The Dharma Bums (Οι Αλήτες του Ντάρμα)
(1958) The Subterraneans (Οι υποχθόνιοι)
(1959) Mexico City Blues
(1959) Doctor Sax
(1960) Tristessa (Τριστέσσα)
(1960) Lonesome Traveller (Μοναχικός Ταξιδιώτης)
(1960) Scripture of the Golden Eternity (Γραφές της Αιωνιότητας)
(1961) Book of Dreams (Τα Όνειρά μου)
(1961) Pull my Daisey
(1962) Big Sur (Μπιγκ Σερ)
(1963) Visions of Gerard
(1965) Desolation Angels
(1966) Satori in Paris (Σατόρι στο Παρίσι)
(1968) Vanity of Duluoz (Η Ματαιοδοξία του Ντουλουόζ)

Εκδόσεις μετά θάνατον

(1971) Scattered Poems
(1971) Pic (Πικ)
(1972) Visions of Cody
(1973) Trip Trap
(1977) Heaven and Other Poems
(1992) Pomes All Sizes
(1993) Good Blonde and Others
(1995) Selected Letters Vol. 1
(1995) Portable Jack Kerouac
(1997) Some of the Dharma
(1999) Selected Letters Vol. 2
(1999) Atop an Underwood
(2000) Door Wide Open, Kerouac, Johnson Letters
(2000) Orpheus Emerged
(2003) Book of Haikus
(2004) Wind Blown World
(2004) Departed Angels - The Lost Paintings * Ν.Ι.Π.