9 Οκτ 2008

Κινηματογραφικές Πρεμιέρες 9ης Οκτωβρίου..


Βίκι Κριστίνα Μπαρτσελόνα (***)

Δραματική κομεντί, αμερικανικής και ισπανικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Γούντι Άλεν, με τους Χαβιέ Μπαρδέμ, Πενέλοπε Κρουζ, Σκάρλετ Γιόχανσον, Ρεμπέκα Χωλ.

Η ιστορία : Δυο νεαρές Αμερικανίδες, η Βίκι και η Κριστίνα, αποφασίζουν να περάσουν το καλοκαίρι τους στην ηλιόλουστη Βαρκελώνη. Η πρώτη είναι σοβαρή και στα πρόθυρα γάμου. Ενώ η δεύτερη είναι σεξουαλικά απελευθερωμένη. Και οι δυο θα γοητευτούν από τον αρρενωπό ζωγράφο Χουάν Αντόνιο, ο οποίος όμως ακόμη δεν έχει ξεπεράσει την πρώην σύζυγό του, Μαρία Έλενα.

Λίγα λόγια : Πρόσφατα, πληροφορήθηκα ότι τα σχέδια του Γούντι Άλεν για τη νέα του ταινία στο Παρίσι ναυάγησαν, κι έπειτα από 4 χρόνια επιστρέφει στη Νέα Υόρκη. Ευτυχώς. Διότι δεν θα άντεχα ο σπουδαίος Αμερικανός δημιουργός (σκηνοθέτης, σεναριογράφος, ηθοποιός και μουσικός της τζαζ) να με ξεναγήσει σε όλα τα τουριστικά αξιοθέατα της Ευρώπης. Οι μυσταγωγικές και νουαρ διαθέσεις του στην Αγγλία έδωσαν τη θέση τους στην ενίοτε κωμική ενίοτε δραματική συμπεριφορά των νέων του ηρώων στην Ισπανία. Ο Άλεν, χωρίς διάθεση να τολμήσει ένα ακόμη αριστούργημα, φαίνεται ότι καταφχαριστήθηκε τα γυρίσματα στην Ισπανία, λάτρεψε τους πρωταγωνιστές του, συνέχισε την εμμονική του σχέση με την Σκάρλετ Γιόχανσον, πλάναρε όλα τα must αξιοθέατα της Βαρκελώνης, και τοποθέτησε την Πενέλοπε Κρουζ την κατάλληλη ώρα, στην κατάλληλη φάση της ταινίας, για να της προσδώσει αυτό το κάτι που της έλειπε. Όχι βέβαια ότι το βρήκε ολοκληρωτικά. Όπως και να χει ο Γούντι είναι ο Γούντι, και κάθε ταινία του είναι μια μίνι απόλαυση. Το «Βίκι Κριστίνα Μπαρτσελόνα» θυμίζει το προ 5ετίας «Μελίντα και Μελίντα», δηλαδή μια συμπαθητική ταινία, ανάλαφρη και χαριτωμένη, διασκεδαστική στις ώρες της, που σύντομα θα ξεχαστεί. Next year Woody!

Είμαι η Κούβα [επανέκδοση - 1964] (****)

Δραματική, σοβιετικής και κουβανέζικης παραγωγής, σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Καλατόζοφ, με τους Σέρτζιο Κοριέρι, Χοσέ Γκαγιάρδο, Ραούλ Γκαρσία.

Η ιστορία : Τέσσερις ιστορίες στην Κούβα του Μπατίστα. Στην Αβάνα, η Μαρία νιώθει ντροπή όταν ένας άνδρας που ενδιαφέρεται για εκείνη, ανακαλύπτει πως βγάζει τα προς το ζην. Ο Πέδρο, ένας γέρος αγρότης, μαθαίνει πως η γη που καλλιεργεί πουλιέται σε μια εταιρεία. Ένας νεαρός φοιτητής, αντιμετωπίζει μια παρέα Αμερικανών ναυτών και αντικρίζει τους φίλους του να πυροβολούνται από αστυνομικούς, στην προσπάθειά τους να μοιράσουν φυλλάδια υπέρ του Κάστρο. Μια οικογένεια χωρικών, βρίσκεται μπροστά στις δυνάμεις του Μπατίστα, που βομβαρδίζουν τους λόφους της περιοχής.

Λίγα λόγια : Δεν είναι τυχαίο ότι την ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου έχουν γράψει προπαγανδιστές σκηνοθέτες, που έσπασαν τη φόρμα, μετέγραψαν την εικόνα σε ποίημα ή σε μουσική δωματίου, και ενέπνευσαν μεταγενέστερους δημιουργούς να κάνουν μεγάλες ταινίες. Από τον Γκρίφιθ και το ελιτίστικο αμερικανικό σινεμά στον Αιζενστάιν του Σοβιετικού ρεαλισμού και την Ρίφενσταλ της ναζιστικής προπαγάνδας, έρχεται τώρα ο Καλατόζοφ. Στον αγγελοπουλικό «Θίασο» φέρνει το «Είμαι η Κούβα» του Καλατόζοφ, μια σοβιετική παραγωγή που στάλθηκε στην επαναστατική Κούβα του Φιντέλ Κάστρο, προκειμένου να καταγράψει την μετάβαση από την ιμπεριαλιστική κυβέρνηση Μπατίστα στους κομμουνιστές εκφραστές του καταπιεσμένου κουβανέζικου λαού. Ο Καλατόζοφ με τα χρήματα του Χρουστσόφ (στο μεταίχμιο της αλλαγής Μπρέζνιεφ), μετέβη στην Αβάνα κι έκανε το δικό του «Θωρηκτό Ποτέμκιν». Τράβελινγκ και μονοπλάνα, γκρο πλαν στα πρόσωπα που βιώνουν το δράμα, ο Καλατόζοφ επαναφέρει τον Σοβιετικό ρεαλισμό στο προσκήνιο, και κάνει μάθημα πως ένα προπαγανδιστικό φιλμ γίνεται μεγάλη ταινία. Δεν είναι τυχαίο ότι στην αποκαταστημένη κόπια με το ρωσικό voice over, που παίχτηκε στο Φεστιβάλ του Σαν Φρανσίσκο στις αρχές της δεκαετίας του ’90, ο Φράνσις Φορντ Κόπολα και ο Μάρτιν Σκορσέζε έμειναν άφωνοι!

Άλλες ταινίες :

Η Καινούρια ζωή του κυρίου Ο’ Χόρτεν (**)

Κομεντί, νορβηγικής και γερμανικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Μπεντ Χάμερ, με τους Μπάαρντ Όβε, Έσπεν Σκιόνμπεργκ.

Η ιστορία : Ο Οντ Χόρτεν εργάζεται ως μηχανοδηγός στους νορβηγικούς σιδηροδρόμους. Είναι 67 ετών, εργένης, χωρίς σχέση και φίλους. Η ύπαρξή του είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη δουλειά. Όμως, σύντομα, πρόκειται να συνταξιοδοτηθεί. Η ζωή του θα ανατραπεί και θα πρέπει να κάνει μια καινούρια αρχή. Καταλυτική θα είναι η γνωριμία του με έναν ηλικιωμένο εκκεντρικό άνδρα, που θα τον οδηγήσει στο να πάρει τη ζωή στα χέρια του.

Λίγα λόγια : Απλή κινηματογραφική αφήγηση –σχεδόν ελλειπτική-, όμορφα πλάνα, η μουσική του Kaada, ενισχύουν όλα την άποψη του σκηνοθέτη Χάμερ, αναφορικά με το δύσκολο κοινωνικό και ανθρωποκεντρικό ζήτημα, με το οποίο καταπιάνεται, τη μοναχικότητα. Η ταινία είναι σινεφίλ. Έχει περιορισμένο κοινό. Και ο τρόπος κινηματογράφησής του δεν είναι ο ενδεδειγμένος για να κρατήσει τον θεατή στην καρέκλα του. Ο Χάμερ, φαίνεται, ότι κάπου στο δρόμο χάνει την αρχική του ιδέα, το αρχικό του όραμα.

Η Μούμια : η αυτοκρατορία του δράκου (-)

Περιπέτεια δράσης, γερμανικής και αμερικάνικης παραγωγής, σε σκηνοθεσία του Ρομπ Κοέν, με τους Τζετ Λι, Μπρένταν Φρέιζερ, Μαρία Μπέλο.

Η ιστορία : Ο Ρικ και ο Άξελ Ό Κόνελ, πηγαίνουν στην Άπω Ανατολή για να εξερευνήσουν μερικά επικίνδυνα και απόμακρα μνήματα. Φτάνοντας στα Ιμαλάια, ξεθάβουν και επαναφέρουν μια κινέζικη μούμια, η οποία αλλάζει συνεχώς μορφές, ενώ κουβαλά εδώ και αιώνες την κατάρα μιας μάγισσας.

Λίγα Λόγια : Τέταρτο επεισόδιο της σειράς «Η Μούμια», με την αρχή να γίνεται επιτυχώς το 1999. Παρολαυτά, το θέμα φαίνεται ότι έχει ξεφουσκώσει ή μάλλον έχει τραβηχτεί, από τα μαλλιά, τα γένια κτλ Δεν ενδείκνυται ούτε για τους λάτρεις του είδους. Πρόκειται για την χειρότερη ταινία της σειράς.

Star wars : ο πόλεμος των κλώνων (-)

Κινούμενα σχέδια, αμερικανικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Ντέιβ Φιλόνι, με τις φωνές των Σάμιουελ Τζάκσον, Κρίστοφερ Λι.

Η ιστορία : Ο γαλαξίας πλήττεται από τον εμφύλιο πόλεμο των Αυτονομιστών με τη Γαλαξιακή Δημοκρατία των Τζεντάι.

Λίγα λόγια : Το Star Wars επιστρέφει στην animated εκδοχή του, από την εταιρεία του Τζωρτζ Λούκας.

Νέστορας Πουλάκος

*To κείμενο δημοσιεύτηκε στην καθημερινή εφημερίδα "Απογευματινή" (φύλλο 9-10-08) και στην διαδικτυακή εφημερίδα Cosmo (www.cosmo.gr)