6 Μαρ 2009

Συνέντευξη του Τώνη Λυκουρέση..


Αδιαμφισβήτητα ο μεγάλος κερδισμένος της φετινής κινηματογραφικής χρονιάς είναι ο σκηνοθέτης Τώνης Λυκουρέσης, ο οποίος επέστρεψε στις ταινίες μυθοπλασίας μετά από μια αποχή είκοσι χρόνων. Αποσπώντας 10 κρατικά βραβεία και την εκτίμηση του σινεφίλ κοινού για τους “Σκλάβους στα δεσμά τους”, μετέφερε το ομώνυμο βιβλίο του Κωνσταντίνου Θεοτόκη, με πρωταγωνιστές σημαντικούς ηθοποιούς της εποχής, όπως τον Γιάννη Φέρτη, τον Άκη Σακελλαρίου, τη Δήμητρα Ματσούκα, τον Χρήστο Λούλη, την Ειρήνη Ιγγλέση και τον αδικοχαμένο Κωνσταντίνο Παπαχρόνη. Η ταινία αφηγείται τον έρωτα δυο νέων ανθρώπων, του ρομαντικού διανοούμενου Άλκη Σωζόμενου και της όμορφης αρχοντοπούλας Ευλαλίας Οφιομάχου, που θυσιάζεται στο βωμό μιας ωμής οικονομικής συναλλαγής. Μέσα από την ένταση των ερωτικών σχέσεων και τα πάθη που αυτές προκαλούν, αναπτύσσεται η δραματική πτώση της αρχοντικής οικογένειας των Οφιομάχων και παράλληλα, η άνοδος της νέας αστικής τάξης του ελληνικού κράτους. Ο Τώνης Λυκουρέσης μίλησε στην “Α” για την επιστροφή του στη μεγάλη οθόνη, ενώ αποκάλυψε ότι βρίσκετε, ήδη, στο στάδιο προετοιμασίας της επόμενης ταινίας του, επιμένοντας στην κλασική λογοτεχνία, καταπιανόμενος αυτή τη φορά με τον Κοσμά Πολίτη.

- Αξίζατε τα 10 κρατικά βραβεία που συγκέντρωσε η ταινία σας στο 49ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης;

Καταρχάς θεωρώ ότι πρέπει να αλλάξει το σύστημα βράβευσης των ελληνικών ταινιών, κρατώντας μια επιφύλαξη για το ποια θα είναι αυτή η αλλαγή. Έχοντας την εμπειρία ως μέλος της κριτικής επιτροπής δυο φορές στο παρελθόν, πιστεύω ότι ταινίες αδικούνται κάθε χρόνο λόγω του ξεχωριστού όγκου κάποιων άλλων, που παρασύρουν την κρίση της επιτροπής και μαζεύουν τα περισσότερα βραβεία. Πάντως οι “Σκλάβοι στα δεσμά τους” άξιζαν και με το παραπάνω τα φετινά βραβεία ποιότητας.


- Από τις κριτικές στην ταινία σας μείνατε ευχαριστημένος;

Ακόμα δεν έχω διαβάσει κριτικές. Γιατί η ταινία προβλήθηκε στο τέλος του προγράμματος του φεστιβάλ, με αποτέλεσμα να μην έχουν γραφτεί πολλές. Πάντως έλαβα πολύ θετικές γνώμες. Βέβαια εισέπραξα τη δυσαρέσκεια κάποιων για τη συγκέντρωση των περισσοτέρων βραβείων. Θεωρώ όμως ότι οι Έλληνες κριτικοί έχουν a priori μια αυστηρή στάση απέναντι στις εγχώριες παραγωγές. Είτε προφορικά είτε γραπτά η ταινία χαρακτηρίστηκε ως παραγωγή τύπου BBC. Γιατί να είναι αρνητικό κάτι τέτοιο, από τη στιγμή που πραγματοποιήθηκε με ελάχιστα χρήματα κι αποτυπώνει την ελληνική πραγματικότητα της εποχής τόσο πετυχημένα;


- Οι “Σκλάβοι στα δεσμά τους” είναι ταινία εποχής;

Το κείμενο του Θεοτόκη έχει μια σύνθετη πλοκή, όγκους αφηγηματικούς, χαρακτήρες πολύπλοκους, συγκρούσεις, πάθη, προσφέροντας μου τη δυνατότητα να συνθέσω ένα στυλ γρήγορο, που βάζει το θεατή στην αφήγηση και δεν ξεχνιέται σε ήθη και ατμόσφαιρες μιας εποχής. Αυτό παραξενεύει θετικά ή αρνητικά, κάνοντας τους “Σκλάβους στα δεσμά τους” να είναι και να μην είναι ταινία εποχής. Διεκδικήσαμε σε όλα τα επίπεδα να κάνουμε μια ταινία, που να μιλάει στο σήμερα.


- Γιατί επιλέξατε να μεταφέρετε στο σινεμά το μυθιστόρημα του Θεοτόκη;

Το βιβλίο με είχε εντυπωσιάσει, όντας και Επτανήσιος άλλωστε. Ένα κείμενο πλούσιο σε συναισθήματα, πυκνό στην ανάγνωσή του, που άξιζε κανείς να το κάνει ταινία. Γι' αυτό και το επέλεξα. Πάντοτε, όμως, με ιντρίγκαρε να κάνω ταινίες σημαντικά βιβλία, αφού είμαι πολύ επηρεασμένος από τον “Γατόπαρδο” του Βισκόντι και το “Βιβλίο της Μουσικής” του Σαγιαζίτ Ρέυ.


- Γιατί αποφασίσατε να μείνετε εκτός ταινιών μυθοπλασίας για περισσότερο από είκοσι χρόνια;
Μετά την “Άλκηστη” το 1987 και μια τηλεταινία που έκανα αργότερα, αποφάσισα να ασχοληθώ με το ντοκιμαντέρ, που μου φώτισε τη λογική το πως πυκνώνεις τους χώρους μέσα από την εικόνα καθώς κι αυτό που θες να αφηγηθείς χωρίς πολλά λόγια. Μια άλλη παράμετρος ήταν η εμπλοκή μου με τα συμβούλια του ΕΚΚ, για περίπου πέντε-έξι χρόνια, όταν είχα απογοητευτεί με τα ελληνικά σενάρια που διάβαζα, σκεπτόμενος την ενδεχόμενη δυσαρέσκεια των θεατών για τις ταινίες μας.


Νέστορας Πουλάκος

npoulakos@apogevmatini.gr

*Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην καθ. εφημερίδα "Απογευματινή" (φύλλο 4-3).