16 Απρ 2009

Κινηματογραφικές Πρεμιέρες 16ης Απριλίου..


του Νέστορα Πουλάκου
npoulakos@apogevmatini.gr

Αδιακρισίες ***

Περιπέτεια, αμερικάνικης παραγωγής, σε σκηνοθεσία Τόνι Γκίλροϊ, με τους Κλάϊβ Όουεν, Τζούλια Ρόμπερτς, Πολ Τζιαμάτι, Τομ Γουίλκινσον.

Η πράκτορας της CIA Κλερ Στένγουικ και ο πράκτορας της MI6 Ρέι Κόβαλ δεν έχουν μάτια παρά ο ένας για τον άλλο και για το λόγο αυτό, αποφασίζουν να εγκαταλείψουν τον κόσμο της κυβερνητικής κατασκοπίας για να αφοσιωθούν σ' ένα κόλπο που θα τους αποφέρει πολλά εκατομμύρια, αρκεί να εκμεταλλευτούν εύστοχα τον πόλεμο μεταξύ δυο ανταγωνιστικών πολυεθνικών εταιρειών.

Αδιαμφισβήτητα ο Τόνι Γκίλροϊ έχει ταλέντο. Πολύ ταλέντο για την ακρίβεια. Είτε ως σεναριογράφος (“Ο δικηγόρος του διαβόλου”, “Αρμαγεδών”, η κατασκοπευτική σειρά “Μπάουρν” κ.ά). Είτε ως σκηνοθέτης, έχοντας εντυπωσιακό ντεμπούτο με το προ διετίας “Μάικλ Κλέιτον”. Αυτή τη φορά επαναφέρει σε πρωταγωνιστικό ρόλο την Τζούλια Ρόμπερτς, βάζει δίπλα της τον μάτσο Κλάιβ Όουεν, στο πλευρό τους τους απολαυστικούς Τζιαμάτι και Γουίλκινσον, και φτιάχνει ένα εκρηκτικό μείγμα μπαρόκ περιπέτειας, ανάλαφρης κατασκοπευτικής δράσης, γοητευτικής ιστορίας έρωτα και μπερδέματα που θέλουν μαθηματική επίλυση και πονηρές σκέψεις. Με γυρίσματα σε τρεις ηπείρους, ο Γκιλρόϊ χειρίζεται υποδειγματικά την κάμερα και προσφέρει αφειδώς διασκέδαση, γέλιο και τροφή για (επιφανειακή) σκέψη, κάνοντας καλά αυτό που μαθαίνει πάντα στα “παιδιά” του το “καλό” Χόλιγουντ : μια “ποπ κορν” ταινία.

Είναι τρελοί αυτοί οι Βόρειοι **


Κωμωδία, γαλλικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Ντάνι Μπουν, με τους Καντ Μεράντ, Ντάνι Μπουν, Ζοέ Φελίξ.

Όταν η γυναίκα του Φιλίπ, Ζουλί, αρχίζει να νιώθει κατάθλιψη εκείνος θα κάνει ότι περνάει από το χέρι του για να πετύχει μετάθεση σε μια παραλιακή πόλη της γαλλικής Ριβιέρας. Τελικά όμως του έρχεται δυσμενής μετάθεση στην κακόφημη πόλη Μπερζέ, που βρίσκεται στο γαλλικό βορρά. Ο Φιλίπ αφήνει τη γυναίκα του και το παιδί του πίσω και πηγαίνει μόνος του να ζήσει εκεί.

Η ταινία φαινόμενο του σύγχρονου γαλλικού κινηματογράφου, που έκοψε 20 εκατομμύρια εισιτήρια το 2008 και θεωρείται η εμπορικότερη παραγωγή στην κινηματογραφική ιστορία της Γαλλίας. Σαφώς πρόκειται για ταινία εγχώριας κατανάλωσης μιας και ανακυκλώνει τη θεματική της ντοπιολαλιάς και της κουλτούρας που ενυπάρχουν σε διάφορες περιοχές στο εσωτερικό της Γαλλίας, χωρίς όμως αυτό να την κάνει αδιάφορη στο σινεφίλ κοινό οποιασδήποτε άλλης χώρας. Σ' έναν απολαυστικό ρόλο ο κωμικός Ντάνι Μπουν, που υπογράφει επίσης το σενάριο και τη σκηνοθεσία. Εν ολίγοις, η παραγωγή του Μπουν βγάζει γέλιο, υπάρχουν αστεία που σε κάνουν να ξεκαρδίζεσαι, πολύ μεγάλο ρόλο όμως παίζει ο ελληνικός υποτιτλισμός που κρίνεται συμπαθητικός.

Επανέκδοση

Μήδεια ****


Δραματική, δανέζικης παραγωγής (του 1988), σε σκηνοθεσία Λαρς Φον Τρίερ, με τους Ούντο Κίερ, Κίρστεν Όλεσεν, Χένινγκ Γιένσεν.

Ο Ιάσονας επιστρέφει από την αργοναυτική εκστρατεία, έχοντας το Χρυσόμαλλο Δέρας κι όντας έτοιμος να παντρευτεί τη Γλαύκη, κόρη του Κρέοντα. Κάνοντας, όμως αυτό, εγκαταλείπει τη σύζυγό του, Μήδεια, που είναι επίσης και η μητέρα των δύο παιδιών του. Όταν ο βασιλιάς εξορίζει τη Μήδεια, εκείνη καταστρώνει σχέδιο εκδίκησης.

Ότι πληρέστερο έχει υπάρξει κινηματογραφικά για τον αρχαίο μύθο της “Μήδειας” του Ευριπίδη. Κατά πολύ ανώτερο της αντίστοιχης μεταφοράς του Παζολίνι (του 1969), συνεργάζονται οι πλέον σημαντικές φωνές του σκανδιναβικού κινηματογραφικού στερεώματος : το σενάριο ανήκει στον Καρλ Θέοντορ Ντράγιερ (που πέθανε το 1968 και θεωρείται ο “βασιλιάς” του δανέζικου σινεμά) και η σκηνοθεσία στον κορυφαίο σκηνοθέτη του σύγχρονου ευρωπαϊκού κινηματογράφου Λαρς Φον Τρίερ. Η δράση τοποθετείται σε απόκοσμα τοπία, σκοτεινές αίθουσες, το χρώμα είναι μονίμως γκρίζο, τα πρόσωπα των ηθοποιών έχουν μια έκφραση οδύνης, απώλειας, αποστροφής. Η “Μήδεια” του Τρίερ φτιάχτηκε για την τηλεόραση της Δανίας, γρήγορα όμως βρήκε διανομή στις αίθουσες.

Άλλες ταινίες

Πελάτισσα *

Κομεντί, γαλλικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Ζοσιάν Μπαλασκό, με τους Ναταλί Μπέι, Ερίκ Καραβακά, Ιζαμπέλ Καρέ, Ζοσιάν Μπαλασκό. Η Τζούντιθ είναι ερωτευμένη με τον Μάρκο, που εργάζεται ως ζιγκολό, αλλά εκείνος είναι παντρεμένος και ερωτευμένος με τη σύζυγο του, η οποία νομίζει ότι δουλεύει σε οικοδομή. Τελευταία κινηματογραφική δουλειά της πετυχημένης Γαλλίδας ηθοποιού και σκηνοθέτιδος Μπαλασκό, που έκανε πρεμιέρα στο πρόσφατα Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου Αθηνών. Μαύρο χιούμορ, ειρωνείες της ζωής, φλατ αστεία, συνθέτουν μια ταινία που δεν πείθει.

Ο δολοφόνος είναι εδώ *

Περιπέτεια, αμερικάνικης παραγωγής, σε σκηνοθεσία Τζον Μάντεν, με τους Μίκι Ρουρκ, Ντάιαν Λέιν. Η Κάρμεν και ο σύζυγός της Γουέιν υπήρξαν μάρτυρες μιας σκευωρίας και έχουν ενταχθεί σε πρόγραμμα προστασίας μαρτύρων. Κι ενώ νομίζουν ότι είναι ασφαλείς, εντοπίζονται από έναν έμπειρο εκτελεστή κι έναν ψυχοπαθή νεαρό δολοφόνο. Από τον άνισο και αμφιλεγόμενο σκηνοθέτη Μάντεν (“Ερωτευμένος Σέξπηρ”, “Το Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι” κ.ά), που βασίστηκε σε νουβέλα του Έλμορ Λέοναρντ (γνωστός από το “Τζάκι Μπράουν” του Ταραντίνο). Περιπέτεια-χρονικό ενός εγκλήματος με έναν αγνώριστο Ρουρκ και μια μέτρια σκηνοθεσία σ' ένα κακοδουλεμένο σενάριο. Μόνο η ατμόσφαιρα σώζει την κατάσταση.

*Προβάλλεται επίσης το “Ξενοδοχείο για σκύλους”, κινούμενο σχέδιο αμερικανικής παραγωγής, μεταγλωττισμένο στα ελληνικά.

*Οι παραπάνω ταινίες της εβδομάδας κάνουν πρεμιέρα σήμερα αλλά και την Κυριακή του Πάσχα (19/4). Γι' αυτό πριν επισκεφτείτε κάποια κινηματογραφική αίθουσα θα ήταν σωστό να παίρνατε ένα τηλέφωνο για να βεβαιωθείτε.


*Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην καθ. εφημερίδα "Απογευματινή" (φύλλο 16-4).