23 Απρ 2009

Κινηματογραφικές πρεμιέρες 23ης Απριλίου..


του Νέστορα Πουλάκου
npoulakos@apogevmatini.gr


Υπ' αριθμόν 1 δημόσιος κίνδυνος : Μέρος 1ο ****


Δράσης, γαλλικής/ καναδικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Ζαν Φρανσουά Ρισέ, με τον Βινσέν Κασέλ.


Η ζωή και η δράση του πλέον διαβόητου κακοποιού στη Γαλλία του 20ου αιώνα, Ζακ Μερίν, του οποίου οι πράξεις πήραν διαστάσεις ήρωα ή μύθου.


Θεωρείται η μεγαλύτερη παραγωγή του γαλλικού κινηματογράφου τη χρονιά που μας πέρασε. Χωρίστηκε σε δυο μέρη (τη συνέχεια θα τη δούμε στις ελληνικές αίθουσες αρχές Μαΐου) για να “χωρέσει” το σύνολο του προφίλ του Ζακ Μερίν, του ανθρώπου που συγκλόνισε την αστυνομία της Γαλλίας, του Καναδά και των Η.Π.Α., στα μέσα του προηγούμενου αιώνα. Η παραγωγή του Ρισέ κινείται στα όρια του καλού γαλλικού αστυνομικού είδους ενός Μελβίλ, έχει άρωμα από αμερικάνικες γκανγκστερικές ταινίες, πάνω απ' όλα όμως διαθέτει το ερμηνευτικό εκτόπισμα του Βινσέν Κασέλ, ο οποίος δίνει το ρόλο της ζωής του, την πλέον ολοκληρωμένη ερμηνεία της καριέρας του. Χωρίς υπερβολή. Πρόκειται για το ισχυρότερο χαρτί της ταινίας του Ρισέ και χάρη σ' αυτόν σώζεται από τις συνήθεις φιλολογίες ή παραφιλολογίες για την ποιότητα και την πληρότητα ή όχι της βιογραφίας του Μερίν. Όπως και να έχει η συγκεκριμένη ταινία είναι ικανή να σε ταυτίσει με τον ήρωα. Και αυτό τα λέει όλα.

Η συνεκδοχή της Νέας Υόρκης ***

Κομεντί, αμερικάνικης παραγωγής, σε σκηνοθεσία Τσάρλι Κάουφμαν, με τους Φίλιπ Σέυμουρ Χόφμαν, Κάθριν Κήνερ, Μισέλ Ουίλιαμς, Σαμάνθα Μόρτον.


Ο θεατρικός σκηνοθέτης Κάντεν Κόταρντ ζει στη Νέα Υόρκη και η ζωή του είναι μάλλον άχαρη. Καθώς αντιμετωπίζει αυτήν την κατάσταση προσπαθεί να φτιάξει μία ρέπλικα της πόλης μέσα σε μία αποθήκη που χρησιμοποιείται ως θεατρική σκηνή, για να λειτουργήσει ως στοιχείο της παράστασής του.

Ένα δίωρο σκηνοθετικό και σεναριακό “μπαχάλο”, ένα τελετουργικό “μπέρδεγουει” από τον μετρ της καλλιτεχνικής δημιουργίας πέρα από τη λογική. Ο ανατρεπτικός Τσάρλι Κάουφμαν, με τα πολυβραβευμένα σενάρια του “Adaptation”, του “Μυαλού του Τζον Μάλκοβιτς”, της “Αιώνιας λιακάδας ενός καθαρού μυαλού”, της “Ανθρώπινης φύσης”, για πρώτη φορά πίσω από την κάμερα στήνει το αποκλειστικά προσωπικό του έπος, προσπαθώντας να εισχωρήσει και πάλι στο μυαλό μιας ανθρώπινης ιδιοφυΐας. Μπορεί η πολυαναμενόμενη ταινία του Κάουφμαν να σας κουράσει, μπορεί να σας αγανακτήσει, αλλά μπορεί και να σας ιντριγκάρει, να σας μαγνητίσει, να σας οδηγήσει σε μονοπάτια άγνωστα. Άλλωστε για μια ακόμη φορά απολαμβάνουμε τον Φίλιπ Σέυμουρ Χόφμαν σε μεγάλη ερμηνευτική φόρμα.


Μη με ξεχνάς **


Δραματική, αργεντίνικης/ βραζιλιάνικης παραγωγής, σε σκηνοθεσία Έκτορ Μπαμπένκο, με τον Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ.


Ο Ρίμινι αποφασίζει να χωρίσει έπειτα από 12 χρόνια γάμου και να ζήσει μια τελείως διαφορετική ζωή. Αν και βρίσκει εύκολα τον τρόπο να συνεχίσει, δυσκολεύεται να κρατήσει μακριά την πρώην του καθώς και τις υπόλοιπες νέες γυναίκες της ζωής του.

Η ταινία ωραιοποίησης του ζεν πρεμιέ των Λατίνων, Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ. Μια σεναριακή ιδέα ευφάνταστη, δείχνει το αδιέξοδο του σύγχρονου άντρα να ζήσει μια “ελεύθερη” ζωή, μακριά από τη “δικτατορία της συμβίωσης”. Η θέληση του για μια ασυμβίβαστη πορεία, που θα διαπνέεται από μοναχικότητα και μποέμ αέρα, καταγκρεμίζεται στην ανάγκη της συντροφιάς, στον αποδιωγμό της μελαγχολίας της καταραμένης μοναξιάς. Όλα τα παραπάνω είχε στο μυαλό του ο Μπαμπένκο, φιλμάροντας με τρόπο ήπιο και καταθλιπτικό. Οι αδυναμίες του πολλές, κυρίως τεχνικές αλλά και ερμηνευτικές, αλλά το σενάριο είναι σφιχτοδεμένο κι η ιστορία είναι τόσο δυνατή που συγκινεί.


Άλλες ταινίες


Κάτω απ' το μακιγιάζ σου *


Θρίλερ, ελληνικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Σεϊτανίδη, με την Άριελ Κωνσταντινίδη. Η Νίκη είναι υπάλληλος σε κατάστημα καλλυντικών κι έχει μεγάλη επιθυμία να αποκτήσει παιδί. Ένα βράδυ κι ενώ οδηγεί, θα χτυπήσει ένα κοριτσάκι με το αυτοκίνητο της... Τίμια προσπάθεια είναι αυτή η ανεξάρτητη παραγωγή του σκηνοθέτη του καλτ “Αιώνιου φοιτητή”, που όμως χάνεται σε ένα γενικότερο παραλήρημα του σεναρίου και σε υποκριτικές ατασθαλίες κάτω από τη βάση. Αξιοπρεπής η ερμηνεία της “τηλεοπτικής” Άριελ Κωνσταντινίδη.


Παράνομες πράξεις *


Δραματική, αμερικάνικης παραγωγής, σε σκηνοθεσία Γουέιν Κρέιμερ, με τον Χάρισον Φορντ. Ιστορίες μεταναστών που θέλουν να ζήσουν νόμιμα στο Λος Άντζελες. Αμερικάνικη προπαγάνδα μέχρι τα... μπούνια, από έναν άλλοτε ελπιδοφόρο σκηνοθέτη κι έναν εντελώς αγνώριστο και γερασμένο Φορντ. Ταινία εσωτερικής κατανάλωσης χωρίς κανένα ενδιαφέρον.


*Επίσης προβάλλονται : η κοινωνική ταινία “Για τα μάτια της Τουλπάν” του Σεργκέι Ντβορτσεβόι, καζακστανικής παραγωγής και βραβευμένη στις Κάννες, το Μόντρεαλ και το Καρλόβι Βάρι, που μιλά για τις ζωές των απλών ανθρώπων στις στέπες του Καζακστάν. Το σίκουελ “Crank : High Voltage” της ομώνυμης εμπορικής επιτυχίας του 2006, σε σκηνοθεσία Μαρκ Νέβελντάιν και Μπράιαν Τέιλορ, με πρωταγωνιστή των Τζέισον Στάθαμ. Τέλος, η ιστορική ταινία “Η Επανάσταση των Γαρυφάλλων”, πορτογαλικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Μαρία Ντε Μεντέιρος, που αφηγείται τα γεγονότα του 1974 που ανέτρεψαν τη 48-χρονη δικτατορία της χώρας.


*Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην καθ. εφημερίδα "Απογευματινή" (φύλλο 23-4).