29 Απρ 2009

Κινηματογραφικές Πρεμιέρες 30ης Απριλίου..


του Νέστορα Πουλάκου
npoulakos@apogevmatini.gr

Η Κατάσταση των Πραγμάτων ****

Δραματική, αμερικανικής/ βρετανικής/ γαλλικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Κέβιν Μακντόναλντ, με τους Ράσελ Κρόου, Μπεν Άφλεκ, Ρέιτσελ ΜακΆνταμς, Έλεν Μίρεν.

Μια ομάδα δημοσιογράφων προσπαθεί να λύσει το μυστήριο που κρύβεται πίσω από τη δολοφονία της ερωμένης ενός γερουσιαστή του Κογκρέσου και της ενδεχόμενης σύνδεσής της με μια εταιρεία ιδιωτικής ασφάλειας κρατικών υποθέσεων.

Η απόδειξη της δύναμης του επαγγέλματος του δημοσιογράφου και της θέλησής του να φέρει στην επιφάνεια, στο φως, θέματα που “καίνε” χωρίς φόβο, πάθος και, πάνω απ' όλα, χωρίς άνωθεν επιρροές. Η πετυχημένη βρετανική τηλεοπτική σειρά γίνεται ταινία με μια πλειάδα κινηματογραφικών αστέρων, σε σενάριο του μετρ του πολιτικού θρίλερ Τόνι Γκιλρόι (“Αδιακρισίες”). Το έντονο σασπένς, η καταιγιστική δράση, η συνεχής ροή πληροφοριών και η δόμηση και ταυτόγχρονη αποδόμηση των ανθρωπίνων σχέσεων “χτίζουν” μια ταινία που σε κρατά σε αγωνία, περιορίζοντας στο ελάχιστο τα ενδεχόμενα κλισέ του είδους.

Πληγές του Φθινοπώρου ***

Δραματική, τουρκικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Τομρίς Γκιριτλίογλου, με τους Μουράτ Γιλντιρίμ, Οκάν Γιαλαμπίκ, Μπερέν Σατ.

Ο έρωτας ενός Τούρκου φοιτητή δεξιών πολιτικών πεποιθήσεων με μια Ελληνίδα ιερόδουλη κατά τη διάρκεια των βίαιων γεγονότων που συνέβησαν στην Κωνσταντινούπολη το 1955, όπου Τούρκοι εθνικιστές λεηλάτησαν ελληνικά σπίτια και καταστήματα, ενώ η τουρκική κυβέρνηση αποσιώπησε το γεγονός.

Όταν η τέχνη χρησιμοποιείται ως αυτοκριτική ενός λαού για τις “μαύρες” σελίδες της ιστορίας του τότε πρόκειται για ένα βήμα δημοκρατικό και ουμανιστικό συνάμα, ειδικά σε μια χώρα όπως η Τουρκία που βάλλεται παγκοσμίως για την συνεχή καταστρατήγηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Αν και προβληματική κινηματογραφικά η ταινία του Γκιριτλίογλου (“ευγενής” παραποίηση του ομώνυμου μυθιστορήματος, απουσία πολιτικού “διαλόγου”, τηλεοπτική οπτική κινηματογράφησης, εμμονή στον έρωτα κι όχι στα γεγονότα εν προκειμένω) διαπνέεται από το πάθος κατάδειξης μιας.. πληγής και ανάδειξης μιας αλήθειας που ακόμη συγκινεί και πονά τους δυο γειτονικούς λαούς.

X-Men η Αρχή : Γούλβεριν **

Επιστημονικής φαντασίας, αμερικανικής/ αυστραλιανής/ καναδικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Γκάβιν Χουντ, με τους Χιου Τζάκμαν, Λι Σράιμπερ.

Η απαρχή του ανθρωποειδούς-φαινομένου του Γούλβεριν, η σχέση εκδίκησής του με τον συνταγματάρχη Βίκτορ Κριντ και το απειλητικό πρόγραμμα Weapon X.

Το πολυαναμενόμενο prequel της σειράς ταινιών “X-Men”, στο 4ο επεισόδιο της από το 2000, που βασίστηκε στην ομώνυμη τηλεοπτική σειρά του 1992. Εντυπωσιακά εφέ, προβλέψιμη ιστορία, έξυπνη σκηνοθετική πλοκή χωρίς ανατροπές κορύφωσης, μόνο για τους λάτρεις του είδους. Και τα εισιτήρια, βέβαια, έρχονται...

Όνειρα Απατηλά **

Δραματική, γερμανικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Κριστιάν Πέτζολντ, με τους Μπένο Φέρμαν, Νίνα Χος, Χίλμι Σόζερ.

Μια περίεργη ερωτική σχέση αναπτύσσεται μεταξύ ενός ζευγαριού και του νεαρού υπαλλήλου τους, που θα καταλήξει σε καταστάσεις εκτός ελέγχου.

Κλασικό δείγμα του κινηματογραφικού ρεύματος της Σχολής του Βερολίνου, της μοναδικής καλλιτεχνικής κίνησης αυτή την εποχή. Στηριζόμενη στο σινεμά του δημιουργού μοιάζει περισσότερο με πίνακα ζωγραφικής ή με ερωτικό μυθιστόρημα παρά με ταινία, μιας και η ανάγνωσή της που κινείται στα όρια αλλά σε ήπιο τόνο πατάει πάνω σ' ένα φλατ επίπεδο.

Το Σχόλιο της Εβδομάδας [δημοσιεύτηκε στο www.myfilm.gr]

Καταρχάς ο τίτλος της συγκεκριμένης ταινίας από μόνος του τα λέει όλα. Η «κατάσταση» των «πραγμάτων» μπορεί να συγκεκριμενοποιηθεί στο εκάστοτε εθνικό χώρο, στην εκάστοτε επαγγελματική ιδιότητα, στον εκάστοτε άνθρωπο, στην εκάστοτε σχέση.
Στην ταινία του Κέβιν Μακντόναλντ, που στηρίχτηκε στην πετυχημένη ομώνυμη βρετανική τηλεοπτική σειρά, την οποία μετέτρεψε σε κινηματογραφικό σενάριο ο Τόνι Γκίλροι, διαβάζουμε πίσω από τις λέξεις τι είναι το επάγγελμα το οποίο λειτουργούμε. Η «δημοσιογραφία». Ολόκληρη συζήτηση μπορεί να γίνει στο τι είναι δημοσιογραφία και πως τελείται στο παρόν χρόνο. Τι μέλλον έχει.
Στην ταινία μια ομάδα δημοσιογράφων προσπαθεί να ξεσκεπάσει ένα σκάνδαλο διαφθοράς και δολοφονίας. Γερουσιαστές, ανώτερα κυβερνητικά στελέχη, εταιρείες ιδιωτικής ασφάλειας που κινούν τα νήματα μιας χώρας στο εξωτερικό και το εσωτερικό της (μελλοντολογικό και για την Ελλάδα μιας και οι «δικές μας» εταιρείες security είναι ακόμη μορφώματα νεογνά), έτεροι δημοσιογράφοι και δημόσιοι υπάλληλοι. Μια ιστορία, μια ταινία, που τα λέει όλα. Και κλείνει το μάτι στο χώρο μας.
Γιατί, όπως, και να το κάνουμε τέτοιοι δημοσιογράφοι, τέτοιες κινήσεις χωρίς άνωθεν πιέσεις, χωρίς εξυπηρετήσεις συμφερόντων, με αποκαλύψεις χωρίς φόβο και πάθος, δεν υπάρχουν στις μέρες αυτές τις περίεργες. Πλέον υπάρχουν δημοσιογράφοι «γραφείου» με δελτία τύπου, μπόλικο google άντε και λίγα τηλέφωνα. Με διαφημιστικά κείμενα και άρθρα - αβάντες σε φίλους αλλά και φίλους εκδοτών, αρχισυντακτών κ.ά. Μάλλον στην παρακμή καταλήγουμε. Γι’ αυτό κι έρχονται οι αστέρες του Χόλιγουντ για να μας πουν, σε όλους μας, του επαγγέλματος (κυρίως) ή μη, να ξυπνήσουμε. «Πάρτε θέση μάγκες». Αλλιώς «η κρίση του τύπου» θα γίνει «η παρακμή του τύπου».