27 Απρ 2009

Άγγελος και διάβολος πανταχού παρόντες..


του Νέστορα Πουλάκου

Πιθανότατα στη χώρα μας και στις μέρες μας ο «Υπ’ αριθμόν 1 δημόσιος κίνδυνος» είναι ο Βασίλης Παλαιοκώστας. Για τους Γάλλους, πάλι, κι όχι μόνο, για περίπου τρεις δεκαετίες στα μέσα του 20ού αιώνα ήταν ο Ζακ Μερίν. Εκείνος ο διαβόητος κακοποιός που πήρε διαστάσεις μυθικές, σε πολλές περιπτώσεις είχε αναχθεί σε ήρωα για τους παρίες της γαλλικής κοινωνίας, ενώ η δράση του είχε ταυτιστεί με κοινωνικό-ιδεολογικές συνιστώσες, αφού δεν δίσταζε να τα βάζει με το σύστημα της εκάστοτε χώρας που βρισκόταν. Μην ξεγελάστε. Μπορεί να έκανε μια Γαλλία άνω-κάτω, από το στόχαστρο του όμως δεν ξέφυγε ούτε ο Καναδάς (κυρίως) ούτε οι ΗΠΑ. Ήταν παντού. Ήταν παρών. Και ήταν ο Ζακ Μερίν, ο υπ’ αριθμόν ένας δημόσιος κίνδυνος.
Μια τέτοια προσωπικότητα, με ένα τέτοιο κοινωνικό εκτόπισμα δεν θ’ άφηνε φυσικά ασυγκίνητο τον κινηματογράφο. Τριάντα χρόνια μετά το θάνατο του Ζακ Μερίν, δύο ταινίες έρχονται να ρίξουν φως στην πολύπλοκη προσωπικότητα του πιο γνωστού Γάλλου παρανόμου: όσο το δυνατόν περισσότερο πιστές στα πραγματικά γεγονότα, συγκροτούν μια βιογραφία-θρίλερ, γεμάτη δράση αλλά και συναίσθημα. Η ιδέα για την ταινία ήταν μια «χρόνια ασθένεια» του παραγωγού Τομά Λανγκμάν, που έγινε πραγματικότητα πολλά χρόνια μετά, όταν ο Λάνγκμαν συνάντησε το σκηνοθέτη Ζαν Φρανσουά Ρισέ («Για τον έρωτα», «Επίθεση στο σταθμό 13») και το σεναριογράφο Αμπντέλ Ραούφ Νταφρί. Οι τρεις άνθρωποι του κινηματογράφου κατέληξαν ότι το υλικό για τη ζωή του Μερίν ήταν αρκετό για την ταινία «Υπ’ αριθμόν ένας δημόσιος κίνδυνος» που θα χωριζόταν σε δύο μέρη, τα οποία κινηματογραφήθηκαν παράλληλα.Τα γυρίσματα ξεκίνησαν το Μάιο του 2007 και ολοκληρώθηκαν τον Ιανουάριο του 2008, διαρκώντας συνολικά 33 εβδομάδες. Για τις ανάγκες της παραγωγής η παραπάνω κινηματογραφική τριάδα επισκέφθηκε τη Γαλλία, τον Καναδά, τις ΗΠΑ, την Ισπανία, την Αγγλία και την Αλγερία, διαγράφοντας παρόμοια πορεία με αυτήν που ακολούθησε ο Μερίν στη ζωή του. Το καστ της ταινίας είναι ιδιαίτερα πλούσιο, καθώς περιλαμβάνει την αφρόκρεμα του σύγχρονου γαλλικού κινηματογράφου. Στη χώρα μας οι δύο ταινίες κάνουν πρεμιέρα στις 23 Απριλίου και τις 7 Μαΐου.

Η υπόθεση

Ο Ζακ Μερίν (Βενσάν Κασέλ) ήταν ο πιο γνωστός Γάλλος γκάγκστερ του προηγούμενου αιώνα: οι αρχές τον είχαν χαρακτηρίσει «Δημόσιο κίνδυνο Νο 1», ενώ, χάρη στην ικανότητά του να μεταμφιέζεται και να διαφεύγει της αστυνομίας, ο κόσμος τον αποκαλούσε «ο άνθρωπος με τα χίλια πρόσωπα».
Η ταινία του Ρισέ παρακολουθεί τη ζωή του Ζακ Μερίν από τα παιδικά του χρόνια, τη συμμετοχή του στον πόλεμο της Αλγερίας και τα πρώτα του βήματα στο έγκλημα μέχρι τη δράση του στον Καναδά, τις ΗΠΑ και την επιστροφή του στη Γαλλία. Οι σχέσεις του με τη Ζαν Σνάιντερ (Σεσίλ ντε Φρανς), τον Γκουίντο (Ζεράρ Ντεπαρντιέ), τον Ζαν-Πολ Μερσιέ (Ροΐ Ντιπουά) και τον Πολ (Ζιλ Λελούς) θα καθορίσουν τη μετέπειτα πορεία του στο γαλλικό υπόκοσμο. Στη συνέχεια της δράσης του τη δεκαετία του ‘70 τα βάζει με τα ΜΜΕ, την κυβέρνηση και την αστυνομία. Παράλληλα, οργανώνει την πιο εντυπωσιακή απόδραση, ελπίζοντας ότι θα αφήσει για πάντα πίσω του τη Γαλλία, αλλά και το βίαιο χαρακτήρα του, έτσι όπως είχε διαμορφωθεί μετά από τόσα χρόνια βίας. Σε αυτή τη φάση της ζωής του σημαντικό ρόλο θα παίξει η «όμορφη Ιταλίδα» Σιλβιά Ζανζακό (Λιντβίν Σανιέ), ο «βασιλιάς της απόδρασης» Φρανσουά Μπες (Ματιέ Αμαλρίκ) και ο διευθυντής της γαλλικής αστυνομίας Μπρουσάρ (Ολιβιέ Γκουρμέ), που θα τον συνοδέψει στην τελευταία σκηνή της ζωής του, στην Πορτ ντε Κλινιανκούρ.

*Το κείμενο δημοσιεύτηκε στο ειδησεογραφικό portal www.apogevmatini.gr (27-4).