16 Μαΐ 2009

Συνέντευξη του Ρεμί Μπεζανσόν...


Συνέντευξη στον Νέστορα Πουλάκο
npoulakos@apogevmatini.gr

Στην κορύφωση της άνοιξης, στα μέσα του Μαΐου, μια ευχάριστη, όμορφη, διασκεδαστική κομεντί κάνει την εμφάνιση της σε περιορισμένο αριθμό αιθουσών στη χώρα μας. Μετά την ενθουσιώδη πρεμιέρα της στο πρόσφατο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου Αθηνών (που διεξήχθη για 10η χρονιά στις αρχές Απριλίου), η “Πρώτη μέρα της υπόλοιπης ζωής σου” συναντά το σινεφίλ και, συνάμα, περιορισμένο κοινό της στην Ελλάδα προκειμένου να συζητήσει μαζί του περί οικογενειακών δεσμών, αδελφικής αγάπης, εφηβικής τρέλας και ηλικιακής ωρίμανσης. Στα πλαίσια του Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου γνωριστήκαμε με τον σκηνοθέτη της ταινίας, τον 38χρονο ταλαντούχο Ρεμί Μπεζανσόν, ο οποίος -αν και εμφανώς ξενυχτισμένος από την αθηναϊκή διασκέδαση- μίλησε στην “Α” για το μεγάλο του πάθος, τον κινηματογράφο, την επιτυχία της ταινίας του στη Γαλλία (απέσπασε τρία βραβεία Σεζάρ, εκείνα του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού, της πρωτοεμφανιζόμενης ηθοποιού και του μοντάζ), την απήχησή της στο εξωτερικό αλλά και για τα θέματα που πραγματεύεται. Η Μαρί Ζαν (Ζαμπού Μπράιτμαν) και ο Ρομπέρ (Ζακ Γκαμπλέν) έχουν τρία παιδιά : τον Αλμπέρ (Πίο Μαρμάι), τον Ραφαέλ (Μαρκ Αντρέ Γκροντέν) και την Φλερ (Ντέμπορα Φρανσουά). Μέσα σε ένα διάστημα δώδεκα ετών ζουν πέντε μέρες ορόσημα, μια για τον καθένα τους. Πρόκειται για πέντε κρίσιμες ημέρες, πολύ σημαντικότερες και πολύ πιο αποφασιστικές από οποιεσδήποτε άλλες, πέντε μέρες που αλλάζουν τους ίδιους και τις σχέσεις τους. Πέντε ημέρες που δεν θα αφήσουν πίσω τους τίποτα όμοιο πια. Ο σκηνοθέτης Ρεμί Μπεζανσόν, που ξεκίνησε την πορεία του το 1997 ως σεναριογράφος αλλά και σκηνοθέτης ταινιών μικρού μήκους, εμφανίσθηκε στις ταινίες μεγάλου μήκους με το "Ma vie en L' Air", στο οποίο πρωταγωνιστούσε η Μαριόν Κοτιγιάρ.

- Παρουσιάζεστε ότι ανήκετε στη γενιά των Γάλλων σκηνοθετών, που προσπαθούν ν' αποτινάξουν τη “στάμπα” της πρωτοποριακής Νουβέλ Βανγκ της δεκαετίας του '60. Για ποιο λόγο νιώσατε την ανάγκη ν' ακολουθήσετε αυτόν τον δρόμο;
- Έχετε δίκιο που με ρωτάτε γι' αυτό το θέμα. Έχει γραφτεί κι έχει ξαναγραφτεί αυτό που αναφέρετε κι είναι πολύ περίεργο που εμπλέκουν το όνομά μου, μιας που ποτέ δεν είχα την πρόθεση ν' αποτινάξω τη Νουβέλ Βανγκ από τη σκηνοθετική πορεία μου, ούτε είχα σκεφτεί ποτέ κάτι παρόμοιο. Μάλιστα είμαι ένας δημιουργός που έχω μεγαλώσει με τις ταινίες και τις αρτιστίκ κινήσεις της Νουβέλ Βανγκ, έχω μάθει και διδαχθεί από τους ανθρώπους της, άλλωστε οι δάσκαλοι μου προέρχονται από αυτό το ρεύμα. Και ο ίδιος αισθάνομαι ότι η σχέση μου μαζί της είναι μεγάλη.

- Ποια ήταν τα ερεθίσματα σας προκειμένου να συνθέσετε μια τόσο ζωντανή και συνάμα τρυφερή ταινία όπως είναι “Η πρώτη μέρα της υπόλοιπης ζωής σου”;
- Η ανάγκη μου να μιλήσω για θέματα που απασχολούν τον άνθρωπο στην καθημερινότητα του, κυρίως στις προσωπικές του σχέσεις, ιδιαίτερα σ' εκείνες που αφορούν την οικογένειά του. Ένας κοινωνικός θεσμός ευαίσθητος, ευάλωτος, που περικλείει όλα τα αρνητικά αλλά και θετικά ενός ευρύτερου φάσματος των ανθρωπίνων σχέσεων.

- Στην ιστορία σας εμπεριέχονται αυτοβιογραφικά στοιχεία; Αντλήσατε θέματα από τη δική σας παιδική ηλικία και τα οικογενειακά σας χρόνια ως έφηβος;
- Δε μπορώ να πω κάτι τέτοιο. Σε ένα γενικότερο πλαίσιο η ταινία στηρίζεται σε φαντασιακό επίπεδο. Φυσικά, υπάρχουν κομμάτια της, ίσως συμπεριφορές των παιδιών, πράξεις των “μεγάλων” ή γεγονότα της σχολικής και εφηβικής περιόδου, τα οποία πιθανότατα να μου είχαν εντυπωθεί ώστε στη συνέχεια ν' αποτυπωθούν στην ιστορία. Γενικότερα, όμως, δεν θα χαρακτήριζα την ταινία αυτοβιογραφική.

- Θα ταυτίζατε τον εαυτό σας μας κάποιον από τους ήρωες της ταινίας σας;
- Ίσως θα μπορούσα να ταυτιστώ με τον Ραφαέλ (Μαρκ Αντρέ Γκροντέν), κυρίως λόγω του τρόπου συμπεριφοράς του, το πως αντιμετωπίζει τον έρωτα και την εφηβεία του, επίσης για την αγάπη του στη μουσική και την τέχνη, γενικότερα. Είναι ένας χαρακτήρας πολύ οικείος σε μένα, πιο κοντά στη δική μου κουλτούρα και παιδεία.

*Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στη Σαββατιάτικη "Απογευματινή" (φύλλο 16-5).