23 Ιουλ 2009

Κινηματογραφικές πρεμιέρες 23ης Ιουλίου..


του Νέστορα Πουλάκου
npoulakos@apog
evmatini.gr

Τέσσερις ταινίες κάνουν πρεμιέρα αυτή την εβδομάδα στις κινηματογραφικές αίθουσες, που είναι “ίσες” μεταξύ τους αλλά άνισες με το κοινό. Με το άρωμα των διακοπών έκδηλο ακόμη και στις εταιρείες διανομής, οι καλές εβδομαδιαίες πρεμιέρες σιγά-σιγά εξαλείφονται δίνοντας τη θέση τους σε ταινίες της... αποθήκης, που απλώς ξέμειναν για το άνυδρο καλοκαιράκι! Είτε επιλέξετε να δείτε τα τρία remakes κλασικών ταινιών του παγκόσμιου κινηματογράφου -από τα πιστολίδια του Τραβόλτα στην οικογενειακή κόντρα της Κριστίν Σκοτ Τόμας και τα δικαστικά τερτίπια του Μάικλ Ντάγκλας (στο “Πέραν Πάσης Υποψίας”, φιλμ νουάρ του Φριτζ Λανγκ τη δεκαετία του '50)- είτε τρέξετε στα αρτιστίκ σκετσάκια του γαλλικού performance art “Rumba”, που ενθουσίασε το αθηναϊκό κοινό στις περυσινές Νύχτες Πρεμιέρας (ναι, πρόκειται για ταινία φεστιβαλικού ενδιαφέροντος και μόνον!), τότε έχετε το ίδιο και το αυτό αποτέλεσμα : ταινίες με το δικό τους κοινό και τίποτε παραπάνω. Φυσικά η λαίλαπα των επανεκδόσεων συνεχίζεται, με τους κωμικούς προβληματισμούς του Ρομπέρτο Μπενίνι στο “Τέρας” του 1994, να εξακολουθεί να προσφέρει γέλιο αφειδώς.


Ένας Ονειρεμένος Γάμος


Κωμωδία, βρετανικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Στέφαν Έλιοτ, με τους Τζέσικα Μπιελ, Κριστίν Σκοτ Τόμας, Κόλιν Φερθ.


Στα τέλη της δεκαετίας του 1920, ένας νεαρός Άγγλος, ο Τζον Γουίτακερ, ερωτεύεται παράφορα μια εντυπωσιακή Αμερικανίδα, τη Λαρίτα, και πάνω στον ενθουσιασμό τους αποφασίζουν να παντρευτούν. Όταν όμως το ζευγάρι επισκέπτεται το πατρικό σπίτι του Τζον, η μητέρα του δείχνει μια σχεδόν “αλλεργική” αντιπάθεια προς τη νύφη της...


Μια εστέτ ιστορία, με λαϊκή βάση και διαχρονική ματιά... Το θεατρικό έργο του Νόελ Κάουαρντ πίσω στα 1925, που στηρίχτηκε στην πατροπαράδοτη κόντρα νύφης-πεθεράς και έτυχε θεαματικής αποδοχής από το βρετανικό κοινό, παραμένει στο προσκήνιο 85 χρόνια μετά! Ο σημαντικός θεατρικός σκηνοθέτης Στέφαν Έλιοτ με μια πλειάδα αναγνωρίσιμων σταρ του σινεμά αποφάσισε να επαναφέρει την ιστορία του Κάουαρντ, όπως άλλωστε το είχε κάνει ο μετρ Άλφρεντ Χίτσκοκ στα 1928 του βωβού κινηματογράφου, προκειμένου να προσδώσει μια κωμική χροιά στη δραματουργία των παγιωμένων ρόλων των δυτικών κοινωνιών. Σ' ένα εξοχικό σπίτι, που παραμένει προσκολλημένο στις δάφνες του παρελθόντος, διαδραματίζεται ένα οικογενειακό δράμα διανθισμένο από κομεντί στοιχεία. Οι καλά δομημένοι χαρακτήρες, ερμηνευμένοι από σημαντικούς ηθοποιούς της σύγχρονης σκηνής, εξελίσσουν την πλοκή και προσφέρουν ένα διασκεδαστικό σύμπλεγμα σχέσεων στους σινεφίλ. Μην περιμένετε βαρύγδουπα νοήματα ούτε αφελείς σκηνές ένδο-οικογενειακού “κάλλους”, αλλά μια θεατρόμορφη παράσταση για όλα τα γούστα.

Επίθεση στον Συρμό

Περιπέτεια, αμερικανικής/ βρετανικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Τόνι Σκοτ, με τους Ντένζελ Ουάσινγκτον, Τζον Τραβόλτα, Λουίς Γκούζμαν.


Ο Γουόλτερ Γκάρμπερ δουλεύει ως συντονιστής κυκλοφορίας στο μετρό της Νέας Υόρκης. Η ήρεμη καθημερινότητα του μετατρέπεται στο απόλυτο χάος, όταν μια τετραμελής ένοπλη ομάδα κακοποιών, με αρχηγό τον Ράϊντερ, καταλαμβάνει ένα συρμό κι απειλεί να εκτελέσει όλους τους επιβάτες του αν δεν τους καταβληθεί μέσα σε μια ώρα ένα τεράστιο ποσό.


Δεν πρόκειται για την απόλυτη περιπέτεια του φετινού καλοκαιριού, σίγουρα όμως η αδρεναλίνη σας θ' αγγίξει κόκκινο! Γιατί, όπως και να το κάνουμε, πίσω από την κάμερα βρίσκεται η χολιγουντιανή ματιά του έμπειρου Τόνι Σκοτ, του δημιουργού που έκανε τις ποπ κορν ταινίες δράσης must και που έχει καταφέρει ένα νέο είδος κινηματογράφησης βίντεο-κλιπίστικου χαρακτήρα από το “Man on Fire”, το “Domino” κι έπειτα. Λάτρης των αστυνομικών b-movies των '70s, παίρνει την καλτ περιπέτεια “Ώρα 1:23, Πανικός στο Μετρό της Νέας Υόρκης” του 1974 και τη μεταφέρει στη σύγχρονη πόλη εσωκλείοντας την προσωπική του αισθητική. Ένταση, πιστολίδι, μπόλικο σασπένς και, φυσικά, οι πάντα εκρηκτικές ερμηνείες των Τραβόλτα-Ουάσινγκτον, στοιχειοθετούν ένα φιλμ ταχύτατης διασκέδασης, που θα ξεχαστεί με τον ίδιο ταχύ τρόπο.

Επανέκδοση

To Τέρας (1994)


Κωμωδία, ιταλικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Ρομπέρτο Μπενίνι, με τους Ρομπέρτο Μπενίνι, Νικολέτα Μπράσκι, Μισέλ Μπλανκ.


Μια σειρά απρόσμενων γεγονότων ταυτίζουν τον Λόρις, έναν γκαφατζή εργένη, μ' έναν παρανοϊκό δολοφόνο που τρομοκρατεί τη Ρώμη επιδιδόμενος σε βίαια σεξουαλικά εγκλήματα.

Κωμικοτραγικά γεγονότα, γκάφες ολκής, κατά συρροή συμπτώσεις ή ατυχίες επί παντός επιστητού, φέρνουν έναν φιλήσυχο αλλά ατυχή στη ζωή μεσήλικα να στιγματιστεί ως ο “δράκος” της Αιώνιας Πόλης (παραφράζοντας ολίγον Κούνδουρο). Ο Μπενίνι των '90s, λίγα χρόνια πριν την οσκαρούχα “Η Ζωή είναι Ωραία” έχοντας όμως στο ενεργητικό του τον “Τζώνυ Στεκίνο” και τον “Μικρό Διάβολο”, είναι ο αγαπημένος “Σαρλώ” των Ιταλών, ο Τσάπλιν ή ο Μπάστερ Κίτον, αν θέλετε, της σύγχρονης εποχής. Εντέλει, το πλούσιο ταλέντο του ξεφούσκωσε ελέω της πολυσχιδούς καριέρας του, κρατάμε όμως ταινίες σαν το “Τέρας” που το γέλιο ξεχειλίζει σαν παλιρροϊκό κύμα, χωρίς να το καταλαβαίνουμε. Και μάλιστα βλέποντας όχι μια φτηνή κωμωδία αλλά μια ταινία με έξυπνες ατάκες, αβανταδόρικα σκετς και ευφυή σκηνοθετικά τρικ.

To Τέρας (1994) ****

Επίθεση στον Συρμό **
Ένας Ονειρεμένος Γάμος **

Πέραν Πάσης Υποψίας **
Rumba **


*Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην καθ. εφημερίδα "Απογευματινή" (φύλλο 23-7).