30 Ιουλ 2009

Κινηματογραφικές πρεμιέρες 30ης Ιουλίου..


του Νέστορα Πουλάκου
npoulakos@apogevmatini.gr


Τέσσερις ταινίες κάνουν πρεμιέρα αυτή την εβδομάδα στις κινηματογραφικές αίθουσες, για μια ακόμη φορά όμως δεν ξεχωρίσαμε εκείνη που θα συγκινήσει το κοινό. Η ανεξάρτητη Αμερικανική κομεντί της Ρεμπέκα Μίλερ (κόρης του Άρθουρ Μίλερ και συζύγου του Ντάνιελ Ντέι-Λιούις), “Οι Κρυφές Ζωές της Κυρίας Λι”, είναι μια ανάλαφρη νότα έντονων χρωμάτων και ρυθμικών καταστάσεων διαμέσου των δεκαετιών, χωρίς όμως να πραγματοποιεί καμιά υπέρβαση εξαιτίας της “στεγνής” γραμμικής της αφήγησης. Η γαλλοελβετική “Εκείνη τη Μέρα” του Μπρούνο Τοντεσκίνι, βραβευμένη στο περυσινό φεστιβάλ του Μόντρεαλ, είναι μια ξεχωριστή άσκηση ύφους και σκηνοθεσίας, σινεφίλ λογικής, που αποδομεί μια ολόκληρη κοινωνική ομάδα στην καρδιά της Ελβετίας. Δύσκολη στη θέαση της, θα κατακτήσει το κοινό που της αξίζει. Όπως άλλωστε και το δεύτερο σίκουελ της περιπέτειας δράσης “Transporter” με τον Τζέισον Στάθαμ, πάντα σε παραγωγή και σενάριο του Λυκ Μπεσόν, που θα σκίσει τα “ποπ-κορν” εισιτήρια μες στην κάψα του Αυγούστου. Τέλος, υπάρχει μια ακόμη ταινία εκδίκησης και απιστίας (ραχοκοκαλιά των τριών εκ των τεσσάρων ταινιών της εβδομάδας) με τον Λίαμ Νίσον (μετά την προ μηνός “Αρπαγή”) : ο “Άλλος” με την άψογη φωτογραφία, σε σκηνοθεσία Ρίτσαρντ Έιρε (“Ημερολόγιο ενός Σκανδάλου”), που βασίστηκε σε διήγημα του Μπέρνχαρντ Σλινκ (“Σφραγισμένα Χείλη”), εξαντλείται ταχύτατα στην κόντρα Νίσον-Μπαντέρας. Πέραν τούτου, ζόρικα τα πράγματα. Κι όπως πάντα, οι επανεκδόσεις παρούσες και μπόλικες : από την Μέριλιν Μονρόε στο κλασικό “Μερικοί το Προτιμούν Καυτό!” του Μπίλι Γουάιλντερ, στο πρώιμο σινεμά του Γούντι Άλεν με τον “Ειρηνοποιό” (stand up διασκευή του “Πόλεμος και Ειρήνη”), τη “λογοτεχνική” κινηματογράφηση του Φρανσουά Τρυφώ με τις “Δυο Αγγλίδες στην Ευρώπη” και στο ανατρεπτικό σινεμά του Βίλγκοτ Σιόμαν με το α' μέρος του “Είμαι Περίεργη”, και τέλος σε πρώτη πανελλήνια προβολή το ιστορικό ντοκιμαντέρ του 1984 “Η Ταξιαρχία Αβραάμ Λίνκολν στον Ισπανικό Εμφύλιο”, που παρουσιάζει την αποστολή 2.800 Αμερικανών στρατιωτών στον πόλεμο των Δημοκρατικών εναντίον του Φράνκο στην Ισπανία, μια πτυχή που παραμένει επιμελώς άγνωστη!

Οι Κρυφές Ζωές της Κυρίας Λι

Κομεντί, αμερικανικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Ρεμπέκα Μίλερ, με τους Ρόμπιν Ράιτ Πεν, Κιάνου Ριβς, Τζούλιαν Μουρ, Άλαν Άρκιν, Γουινόνα Ράιντερ, Μόνικα Μπελούτσι.


Η Πίππα Λι έχει τα πάντα. Έρχεται μια στιγμή όμως που βλέπει τη ζωή της σαν ένας υπνοβάτης. Όταν ο σύζυγός της, τριάντα χρόνια μεγαλύτερος της, σχεδιάζει τη συνταξιοδότησή του, η Πίππα ανακαλύπτει ξαφνικά πως ο παλιός της εαυτός είναι έτοιμος να επαναστατήσει, ανατρέποντας τα όλα.


Πάνω απ' όλα πρόκειται για μια ανθρώπινη ιστορία, βγαλμένη από τα τρίσβαθα της ψυχής του καθενός από εμάς. Ένα υπαρξιακό παραλήρημα της πολυτάλαντης Ρεμπέκα Μίλερ, που τοποθετεί στο επίκεντρο μια γυναίκα που βλέπει το “τέλος” της ενεργούς ζωής της να έρχεται, κάτι που θέλει να αποτρέψει πάραυτα. Μες από ένα σύμπλεγμα γεγονότων και καταστάσεων : απιστίες, διαλυμένες φιλίες, επαγγελματικές συγκινήσεις, οικογενειακές ανατροπές, κοινωνικές ανακατατάξεις, διαπροσωπικές και σεξουαλικές ατασθαλίες και σχέσεις επιπέδου σαπουνόπερας, ξεδιπλώνεται μπρος στη μεγάλη οθόνη ένας κόσμος, που κάπου τον έχουμε δει ή βιώσει λίγο-πολύ όλοι μας... Η γραμμική αφήγηση με τα συνεχή flashbacks στο παρελθόν της “Πίππα Λι” συνθέτουν ένα σύγχρονο παραμύθι με ρεαλιστικό υπόβαθρο. Με νότες κωμικές και διάθεση καλοκαιρινή, η ταινία της Μίλερ δεν θα μείνει στο μυαλό μας σίγουρα, αξίζει όμως γιατί θα μας διασκεδάσει σκεπτόμενοι χαλαρά βαρύγδουπα νοήματα της ζωής.


Επανεκδόσεις


Μερικοί το Προτιμούν Καυτό! (1959)


Κωμωδία, αμερικανικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Μπίλι Γουάιλντερ, με τους Μέριλιν Μονρόε, Τόνι Κέρτις, Τζακ Λέμον.


Στο Σικάγο της πότο-απαγόρευσης, δυο απένταροι μουσικοί γίνονται χωρίς να το θέλουν μάρτυρες μιας γκανγκστερικής σφαγής. 'Ετσι, αναγκάζονται να μεταμφιεστούν σε γυναίκες, προκειμένου να φύγουν για το Μαϊάμι μαζί μ' ένα συγκρότημα γυναικών μουσικών ώστε να γλιτώσουν τη ζωή τους.

Υπάρχουν μερικές... στιγμές του παγκόσμιου κινηματογράφου που παραμένουν καυτές! Και κλασικές! Όταν ο Μπίλι Γουάιλντερ είχε κέφια και η Μέριλιν Μονρόε έχυνε τόνους ανδρικού ιδρώτα στο πέρασμά της. Όταν ο Τζακ Λέμον συνάντησε τον Τόνι Κέρτις και αποφάσισαν να “παίξουν” τους μεταμφιεσμένους φυγάδες ντυμένοι γυναίκες. Τότε χτίστηκε το κωμικό μιούζικαλ των εκατομμυρίων εισιτηρίων και του κλασικού Χόλιγουντ. Που να το ήξερε ο Κερτ Χόφμαν, όταν γύριζε το πρωτότυπο σενάριο στη Γερμανία του 1951, τι θα γινόταν στην Αμερική οχτώ χρόνια αργότερα; Η παραγωγή του Γουάιλντερ που επηρέασε πολλές εθνικές κινηματογραφίες (όπως και τη δική μας τη δεκαετία του '60), επανέρχεται στο κέντρο της καλοκαιρινής Αθήνας, για να ξαναθυμηθούμε “τι εστί σινεμά”.


Είμαι Περίεργη : Κίτρινη (1967)


Κοινωνική, σουηδικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Βίλγκοτ Σιόμαν, με τους Βίλγκοτ Σιόμαν, Λένα Νάιμαν, Μπόρχε Άχλστεντ.

Η Λένα είναι μια επαναστατημένη γυναίκα που μέσα από προσωπικές αναζητήσεις προσπαθήσει να κατανοήσει τις κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες στην χώρα της, την δεκαετία του ’60.


Λίγο πριν τον Μάη του '68 και τις ταραχές στα αμερικανικά πανεπιστήμια. Με την σεξουαλική επανάσταση στο επίκεντρο και τον πόλεμο του Βιετνάμ να “κατατρώει” κάθε δυτική κοινωνία. Με τις δικτατορίες εδραιωμένες σε πολλά κράτη της Λατινικής Αμερικής και της Ευρώπης. Η προχωρημένη και ταχύτατα αναπτυγμένη κοινωνία της Σουηδίας προσπαθούσε να “χωνέψει” το επαναστατικό, αρκούντως ανατρεπτικό και βαθιά προβοκατόρικο για την αναμόχλευση ιδεών και πεπραγμένων, φιλμικό αριστούργημα του ανήσυχου Σιόμαν. Το πρότζεκτ “Είμαι Περίεργη”, χωρισμένο σε δυο μέρη (ακολουθεί το 1968 το “Μπλε”), θεωρήθηκε άσεμνο, βέβηλο και πορνογραφικό για τα δεδομένα της εποχής. Αυτό το οποίο σίγουρα είναι, όμως, βρίσκεται στο γεγονός ότι σπάει τα στεγανά του σινεμά και μετουσιώνεται σ' ένα ουμανιστικό δοκίμιο, που ανοίγει διάλογο με τον κοινωνικό συντηρητισμό της δεκαετίας του '60. Αυτό φτάνει και περισσεύει...


Μερικοί το Προτιμούν Καυτό (1959) ****

Είμαι Περίεργη : Κίτρινη (1967) ****
Ο Ειρηνοποιός (1975) ***

Οι Κρυφές Ζωές της Κυρίας Λι**
Εκείνη τη Μέρα **

Ο Άλλος **
Δυο Αγγλίδες στην Ευρώπη (1971) **

Transporter 3 *

Η Ταξιαρχία Αβραάμ Λίνκολν στον Ισπανικό Εμφύλιο (1984) *


*Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην καθ. εφημερίδα "Απογευματινή" (φύλλο 30-7).