25 Ιουλ 2009

Αυγουστιάτικες νύχτες με ήρωες από το παρελθόν..


του Νέστορα Πουλάκου
npoulakos@apogevmatini.gr

Για να είμαστε ειλικρινείς, από τούτη εδώ τη στήλη έχουμε πολύ-μιλήσει όλο αυτό το διάστημα για το “θερμό καλοκαίρι των επανεκδόσεων”. Και να 'σου τώρα, πλησιάζοντας στα αυγουστιάτικα μπάνια του λαού κι όχι μόνον, που έχουμε τη δυνατότητα να μιλήσουμε και για το “καλοκαίρι των remakes”. Την Πέμπτη που μας πέρασε, με την είσοδο νέων ταινιών στον ελληνικό κινηματογραφικό χάρτη, διαπιστώσαμε ότι όχι μια, ούτε δυο, αλλά τρεις πρεμιέρες αποτελούν remakes παλιότερων επιτυχιών του παγκόσμιου κινηματογράφου. Και μάλιστα κλασικού : από το βωβό σινεμά του Άλφρεντ Χίτσκοκ επί αγγλικού εδάφους. στη film noir φόρμα του Αυστριακού μετρ της σκηνοθεσίας Φριτζ Λανγκ, και στα αστυνομικά, “βρώμικα” b-movies που άνθησαν στην Αμερική τη δεκαετία '70. Όλα τα παραπάνω είδη, λοιπόν, επαναπροσδιορίστηκαν και μεταγράφηκαν στο σύγχρονο αστικό πεδίο από δημιουργούς με όρεξη και μεράκι για ανανέωση των old time classic αριστουργημάτων της 7ης τέχνης.

“Επίθεση στον Συρμό”

Ο Γουόλτερ Γκάρμπερ δουλεύει ως συντονιστής κυκλοφορίας στο μετρό της Νέας Υόρκης. Η ήρεμη καθημερινότητα του μετατρέπεται στο απόλυτο χάος, όταν μια τετραμελής ένοπλη ομάδα κακοποιών καταλαμβάνει ένα συρμό. Ο “εγκέφαλος” της ομάδας, που ακούει στο όνομα Ράϊντερ, απειλεί να εκτελέσει όλους τους επιβάτες της αμαξοστοιχίας αν δεν του καταβληθεί μέσα σε μια ώρα ένα τεράστιο ποσό. Καθώς η ένταση κορυφώνεται, ο Γκάρμπερ θα χρησιμοποιήσει όλες του τις γνώσεις για το δίκτυο του μετρό, σε μια προσπάθεια να ξεγελάσει τον Ράϊντερ και να σώσει τους ομήρους. Υπάρχει όμως ένας γρίφος, τον οποίον ο Γκάρμπερ αδυνατεί να λύσει : ακόμη κι αν οι κακοποιοί πάρουν τα χρήματα, πώς θα μπορέσουν τελικά να ξεφύγουν;
Μεγαλωμένος με το σινεμά της δεκαετίας του '70 και λάτρης της βιντεοκλίπ-ίστικης κουλτούρας των περιπετειών δράσης, ο πολύ γνωστός σκηνοθέτης Τόνι Σκοτ (“Τοπ Γκαν”, “Ντόμινο”), αδελφός του σερ Ρίντλεϊ των μεγάλων επιτυχιών, αποφάσισε ν' αναβιώσει την καλτ ταινία του 1974, “Ώρα 1:23, Πανικός στο Μετρό της Νέας Υόρκης”. Σκηνοθετημένο από τον “τηλεοπτικό” Τζόζεφ Σάρτζεντ, με το σενάριο εμπνευσμένο από τη νουβέλα του Τζον Γκόντι, πρωταγωνιστούσαν οι Ρόμπερτ Σο και Γουόλτερ Ματάου, ενώ στη φετινή βερσιόν ανέλαβαν δράση οι Ντένζελ Ουάσινγκτον και Τζον Τραβόλτα.

“Ένας Ονειρεμένος Γάμος”

Στα τέλη της δεκαετίας του1920, ένας νεαρός Άγγλος, ο Τζον Γουίτακερ, ερωτεύεται παράφορα μια εντυπωσιακή Αμερικανίδα, τη Λαρίτα, και πάνω στον ενθουσιασμό τους αποφασίζουν να παντρευτούν. Όταν όμως το ζευγάρι επισκέπτεται το πατρικό σπίτι του Τζον, η μητέρα του δείχνει μια σχεδόν αλλεργική αντιπάθεια προς τη νύφη της. Η κυρία Γουίτακερ στήνει διαρκώς παγίδες στη Λαρίτα, κι ενώ εκείνη βάζει τα δυνατά της για να μη χάσει τον Τζον, αυτός σύντομα φαίνεται να πέφτει θύμα της μηχανορραφίας της μητέρας του. Καθώς η ένταση κλιμακώνεται και ορισμένα μυστικά από το παρελθόν της Λαρίτα αποκαλύπτονται, η νεαρή Αμερικάνα θα κάνει την επανάσταση της απέναντι στη συντηρητική αγγλική οικογένεια που την κάνει να ασφυκτιά.
Το πετυχημένο θεατρικό έργο του Νόελ Κάουαρντ, που βαστά από το 1925, πρώτο-έγινε ταινία από τον, άσημο ακόμη, Άλφρεντ Χίτσκοκ τρία χρόνια αργότερα. Με πρωταγωνιστές τους Ιζαμπέλ Τζινς και Φράνκλιν Ντάιαλ, ο “Ονειρεμένος Γάμος” αποτέλεσε χαρακτηριστικό δείγμα, αν και χωρίς ήχο τότε, της σκηνοθετικής μαεστρίας του “άρχοντα του τρόμου και της αγωνίας”. Στην τωρινή βερσιόν, πρωταγωνιστούν σημαντικοί αστέρες του σινεμά όπως ο Κόλιν Φερθ, η Τζέσικα Μπιελ και η Κριστίν Σκοτ Τόμας, υπό τη σκηνοθετική μπαγκέτα του Στέφαν Έλιοτ.

“Πέραν Πάσης Υποψίας”

Ο μαχητικός δημοσιογράφος Σ.Τζ. Νίκολας υποψιάζεται τον δημοφιλή κι επιτυχημένο εισαγγελέα, Μαρκ Χάντερ. Ο Χάντερ έχει επιτύχει 17 καταδίκες στη σειρά, χτίζοντας σταδιακά την πολιτική του φήμη. Ο Νίκολας πιστεύει ότι το έχει καταφέρει αυτό εφευρίσκοντας ψεύτικα στοιχεία που αφορούν το DNA στον τόπο των εγκλημάτων. Αποφασισμένος να αποκαλύψει το σκάνδαλο, ο Σ.Τζ. θέτει σε εφαρμογή ένα τολμηρό σχέδιο...
Στα 1958 ο Φριτζ Λανγκ του “Μετρόπολις¨, της “Λάουρα” και του “Μ, ο Δολοφόνος του Ντίσελντορφ”, μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη την αστυνομική/ δικαστική ιστορία σασπένς και δολοπλοκίας του Ντάγκλας Μόροου. Με πρωταγωνιστές τον Ντάνα Άντριους και την Τζόαν Φοντέιν, στην τελευταία του αμερικανική παραγωγή, πρόσφερε στο κοινό ένα κλασικό δείγμα φιλμ νουάρ. Πενήντα χρόνια μετά, ο Πίτερ Χάϊμς μεταφέρει την αισθητική του Λανγκ στη σύγχρονη εποχή και ωθεί τους Μάικλ Ντάγκλας, Τζέσε Μέτκλαφ και Άμπερ Τάμπλιν, να κινήσουν τα νήματα ενός παράξενου, δολοφονικού μυστηρίου.

*Το κείμενο δημοσιεύτηκε στη "Σαββατιάτικη Απογευματινή" (φύλλο 25-7).