27 Αυγ 2009

"Mαγεύει" τον κινηματογράφο..


του Νέστορα Πουλάκου
npoulakos@apogevmatini.gr


Δυο ταινίες κάνουν πρεμιέρα αυτή την εβδομάδα στις κινηματογραφικές αίθουσες, με το έκτο επεισόδιο της -πλέον- διάσημης σειράς franchise “Χάρι Πότερ” να συγκεντρώνει το ενδιαφέρον του εγχώριου σινεφίλ κοινού. Η νέα περιπέτεια φαντασίας του σκηνοθέτη Ντέιβιντ Γέιτς προβάλλεται από προχθές με την επίσημη παρουσία στη χώρα μας των πρωταγωνιστών, Τομ Φέλτον και Εβάνα Λιντς (μίλησαν στην “Α” για το αυριανό φύλλο της). Η έτερη πρεμιέρα “βλέπεται” ελέω σκηνοθετικής μαεστρίας του Όλιβερ Χιρσμπίγκελ. Ο δημιουργός του “Πειράματος” και της “Πτώσης” στη δεύτερη αγγλόφωνη παραγωγή της καριέρας του, τοποθετεί τα πιόνια του στην ψυχολογική σκακιέρα του νοσηρού εμφυλίου του Μπέλφαστ, στη Β. Ιρλανδία. Ενώ, τέλος, δυο επανεκδόσεις κλασικών ταινιών της δεκαετίας του '80 προβάλλονται σε περιορισμένο αριθμό αιθουσών : το “Όνομα του Ρόδου” με τον Σον Κόνερι και το μιούζικαλ “Βίκτωρ Βικτώρια” με την Τζούλι Άντριους (αποφασίστηκε η “έξοδός” του την τελευταία στιγμή) μας πάνε πίσω στο χρόνο σε εποχές αλλοτινές και νοσταλγικές. Προσοχή, όμως, όσο και η εταιρεία διανομής τους να επιμένει δεν βάζουμε το χέρι μας στη φωτιά ότι πρόκειται για κόπιες των 35 mm ή για dvd-προβολές (το λέμε αυτό γιατί δεν πραγματοποιήθηκαν δημοσιογραφικές προβολές).


Ο Χάρι Πότερ και ο Ημίαιμος Πρίγκιψ

Περιπέτεια φαντασίας, αγγλικής-αμερικανικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Ντέιβιντ Γέιτς, με τους Ντάνιελ Ράντκλιφ, Ρούπερτ Γκριντ, Έμα Γουότσον, Έλενα Μπόναμ Κάρτερ.

Ο Λόρδος Βόλντεμορτ εδραιώνει ακόμη περισσότερο την παρουσία του στους κόσμους των Μαγκλ και των Μάγων, ενώ το Χόγκουαρντς δεν είναι πλέον ο ασφαλής παράδεισος του πρόσφατου παρελθόντος. Ο Χάρι Πότερ υποψιάζεται ότι ελλοχεύουν κίνδυνοι ακόμα και μέσα στο ίδιο το κάστρο, αλλά ο Ντάμπλντορ ενδιαφέρεται περισσότερο να τον προετοιμάσει για την τελική μάχη που ξέρει ότι είναι πολύ κοντά.

Όταν η Τζ. Κ. Ρόουλινγκ γράφει καινούριο “Χάρι Πότερ”, άπαντες οι παραγωγοί της σκίζονται να το μεταφέρουν στο σινεμά. Το πιο πετυχημένο franchise του νέου αιώνα (ακόμη κι από τον “Άρχοντα των Δαχτυλιδιών”) συνεχίζει να ξεπερνά κάθε προσδοκία, έχοντας ήδη προσφέρει σωτηρία στο βρετανικό σινεμά, που έπασχε τόσα χρόνια από ένα σοβαρό μπλοκμπάστερ. Έχουμε και λέμε, λοιπόν : έκτος “Χάρι Πότερ”, αυτή τη φορά η ιστορία του “Ημίαιμου Πρίγκιπα”, που οδηγεί τον πρωταγωνιστή του αλλά και τους υπόλοιπους ήρωες προς στην οριστική λύτρωση, στο βάθρο της αιωνιότητας. Ο Πότερ και οι φίλοι του μεγάλωσαν, πλέον ερωτοτροπούν και κάνουν όλες τις “μαγκιές” της εφηβείας, επιπροσθέτως όμως δεν παύουν να τους αφορούν η σωτηρία τούτου του κόσμου και η αποβολή του από το κακό που έπεται. Οι νεαροί μάγοι εξακολουθούν να μαθαίνουν τα μυστικά, αλλά πλέον λαμβάνουν κι αποφάσεις για να σωθούν. Όπως και το τέλος (;) του “Ημίαιμου Πρίγκιπα” έτσι κι όλοι εμείς, οι σινεφίλ, αναμένουμε ένα θεαματικό φινάλε. Η έβδομη ταινία έχει ξεκινήσει ήδη γυρίσματα, θα χωριστεί σε δυο μέρη, τα οποία θα προβληθούν έως το 2011.


Πέντε λεπτά πριν τον Παράδεισο

Δραματική, αγγλικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Όλιβερ Χιρσμπίγκελ, με τους Λίαμ Νίσον, Τζέιμς Νέσμπιτ, Αναμαρία Μαρίνκα.
Το 1975, ο 11χρονος Καθολικός Τζο Γκρίφιν γίνεται μάρτυρας της δολοφονίας του αδελφού του από ένα νέο μέλος της Ομάδας Εθελοντών Ulster, τον Άλιστερ Λιτλ. Τι θα μπορούσε να συμβεί αν τελικά, μετά από χρόνια, ο Τζο και ο Άλιστερ έρχονταν αντιμέτωποι;

Δυο βραβεία απέσπασε στο πρόσφατο φεστιβάλ Σαντάνς στην Αμερική, αυτή η ταινία του Χιρσμπίγκελ. Ένα φεστιβάλ που διακρίνεται για το ανεξάρτητο βλέμμα του και την πρωτοποριακή πνοή του. Με την κάμερα ανά χείρας “χαιρετίζει” με τρόπο θεατρόμορφο τη δραματική ιστορία που ξεδιπλώνεται μπροστά του. Τοποθετεί στη γνώριμη ψυχολογική του μανιέρα τους δυο χαρακτήρες του ωθώντας τους στα όρια. Θύτες, θύματα, τραγικά πρόσωπα και ουτοπικές ιδέες, όλα εμπεριέχονται στον πραγματικό ανθρώπινο πόνο που εκτυλίσσεται στη Γηραιά Αλβιόνα εδώ και δεκαετίες. Όμως, η ταινία του Χιρσμπίγκελ μπάζει από παντού και πάσχει σε όλα τα επίπεδα. Κερδίζει στη σκηνοθεσία του δημιουργού της. Γιατί οι δυο κεντρικοί χαρακτήρες χάνουν ερμηνευτικά. Και στο σινεμά, όταν οι πρωταγωνιστές σου δεν σε στηρίζουν...


Επανεκδόσεις


Το “Όνομα του Ρόδου” είναι η μεταφορά του ομώνυμου μπεστ σέλερ του Ουμπέρτο Έκο στον κινηματογράφο. Περιπέτεια φαντασίας, γερμανικής-γαλλικής-ιταλικής παραγωγής του 1986, σε σκηνοθεσία Ζαν-Ζακ Ανό, με τους Σον Κόνερι και Κρίστιαν Σλέιτερ. Βρισκόμαστε στο Μεσαίωνα, όπου ένας φραγκισκανός μοναχός καλείται σε μοναστήρι βενεδικτίνων, προκειμένου να λύσει το μυστήριο του θανάτου ενός από τους μοναχούς του. Με την υποβλητική μουσική του Τζέιμς Χόρνερ και την ατμοσφαιρική φωτογραφία του Ιταλού μετρ Τονίνο Ντέλι Κόλι, ο έμπειρος Ζαν-Ζακ Ανό μας εισάγει “για τα καλά” στον μυστηριακό κόσμο της μεσαιωνικής βαρβαρότητας της ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας. Το “Βίκτωρ Βικτώρια” είναι το τελευταίο σπουδαίο μιούζικαλ του παλιού Χόλιγουντ. Κωμωδία, αμερικανικής-αγγλικής παραγωγής του 1982, σε σκηνοθεσία Μπλέικ Έντουαρντς, με τους Τζέιμς Γκάρνερ, Τζούλι Άντριους, Ρόμπερτ Πρέστον. Με φόντο το Παρίσι του '30 και με τον 50χρονο ομοφυλόφιλο Τόντυ σαν δάσκαλο, η άσημη τραγουδίστρια Βικτώρια ξεκινά μια λαμπρή καριέρα παριστάνοντας έναν άνδρα, ο οποίος υποδύεται τη γυναίκα! Όσκαρ, Χρυσές Σφαίρες και άλλα πολλά βραβεία για το έσχατο αριστούργημα του Μπλέικ “Ροζ Πάνθηρα” Έντουαρντς, ο οποίος μεταμόρφωσε την εξπρεσιονιστική γερμανική πρωτότυπη ταινία του 1933 σ' ένα σύγχρονο διαμάντι αλά “Καμπαρέ”.

Ο Χάρι Πότερ και ο Ημίαιμος Πρίγκιψ ***

Πέντε λεπτά πριν τον Παράδεισο **
Το Όνομα του Ρόδου (1986) ***
Βίκτωρ Βικτώρια (1982) ***


*Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην καθ. εφημερίδα "Απογευματινή" (φύλλο 27-8).