11 Σεπ 2009

Συνέντευξη του Μάρκου Γκαστίν..


Συνέντευξη στον Νέστορα Πουλάκο
npoulakos@apogevmatini.gr

Η “Θέμις” ανήκε στους πρώτους θεούς της ελληνικής μυθολογίας, τους Τιτάνες, σε συμβολικό επίπεδο όμως αντιπροσωπεύει τον νόμο και την απαρασάλευτη τάξη, το θείο δίκαιο εν ολίγοις. Όπως καταλαβαίνετε και μόνο η εγχώρια καταγωγή της, δικαιολογεί την ιδιαίτερη τιμητική που κατέχει στην ελληνική επικράτεια. Οι υποθέσεις που συσσωρεύονται στα δικαστήρια μας καθημερινώς είναι τόσες πολλές ώστε ξεπερνούν τη λογική και συνθέτουν ένα κανονικό θέατρο του παραλόγου. Αυτή η κατάσταση, άλλωστε, ώθησε τον έμπειρο σκηνοθέτη Μάρκο Γκαστίν ν' ασχοληθεί με την “Θέμιδα” στη χώρα μας. “Όταν πριν από 15 χρόνια είχα την πρώτη μου εμπλοκή με την ελληνική δικαιοσύνη, είχα μείνει έκπληκτος μ' αυτά που αντιμετώπιζα. Ήταν τόσο πρωτόγνωρη η εμπειρία μου ώστε καθόμουν και παρατηρούσα την όλη κατάσταση με ενδιαφέρον”.
Το 80λεπτο ντοκιμαντέρ “Θέμις” του Μάρκου Γκαστίν έκανε πρεμιέρα στο περυσινό φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, τις καλύτερες εντυπώσεις όμως άφησε με τη συμμετοχή του στο τμήμα ACID του τελευταίου φεστιβάλ των Καννών. “Παρά το γεγονός ότι πρόκειται για ένα τμήμα με ταινίες μυθοπλασίας κατά κύριο λόγο, πήρα το θάρρος να στείλω το ντοκιμαντέρ και δεν το μετάνιωσα. Έλαβα πολύ θετικές κριτικές από ανθρώπους του χώρου, δημοσιογράφους, παραγωγούς και σκηνοθέτες, ενώ είδα και καλές ταινίες μακριά από τα γκλάμουρους φώτα του υπόλοιπου φεστιβάλ”.
Στα τέλη Σεπτεμβρίου η “Θέμις” θα προβληθεί στο Παρίσι, όπως και σε άλλες πόλεις της Γαλλίας χάρη στην πρωτοβουλία της οργάνωσης ACID. Επίσης, θα διαγωνιστεί για το βραβείο του μεσογειακού ντοκιμαντέρ όπως και για εκείνο του Συμβουλίου της Ευρώπης.
Στα καθ' υμάς, βέβαια, η δικαστική “παραζάλη” παραμένει ενεργητική τόσο ώστε να ωθήσει τον κ. Γκαστίν να βάλει την κάμερα του στις αίθουσες του πρωτοδικείου προκειμένου να καταγράψει απλές, καθημερινές υποθέσεις, της διπλανής πόρτας που λένε. “Καταρχάς πάσχισα πάρα πολύ ώστε να μπει η κάμερα στο δικαστήριο γιατί όπως γνωρίζετε απαγορεύεται δια νόμου. Από κει και πέρα όμως, προσπάθησα να καταγράψω αλλά και να μοντάρω στη συνέχεια με ήθος τις ιστορίες που διαδραματίστηκαν στις δικαστικές αίθουσες”.
Επιμέλειες παιδιών, ατυχήματα, ναρκωτικά, εμπρησμοί, πολεοδομικές παραβάσεις, μοιχείες, όλες τους ιστορίες που καταδεικνύουν το ανθρώπινο παράλογο. Πάντως ο κ. Γκαστίν, σε σχετική ερώτησή μας, διαφώνησε περί ομοιότητας του ντοκιμαντέρ με ριάλιτι σόου, “οι εκπομπές αυτές είναι θεατρικές παραστάσεις που δεν αγγίζουν στο ελάχιστο ιστορίες πραγματικές. Ενώ η αίθουσα του δικαστηρίου είναι ο καθρέφτης της κοινωνίας μας, που όλες οι αλήθειες βγαίνουν στη φόρα”.

Το “Θέμις” προβάλλεται από χθες στις αθηναϊκές αίθουσες, Τριανόν και Δαναός, ενώ την επόμενη εβδομάδα ανεβαίνει στο Ολύμπιον της Θεσσαλονίκης. Αυτή την περίοδο ο έμπειρος και βραβευμένος σκηνοθέτης Μάρκος Γκαστίν (είχε τιμηθεί το 2004 για το ντοκιμαντέρ “Μασσαλία μακρινή κόρη”) ετοιμάζει μια καινούρια καταγραφή συλλογικής μνήμης : παρουσιάζει τις ιστορίες εκείνων των Ελλήνων που εκτοπίστηκαν στις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης μετά τον εμφύλιο, συνομιλώντας μαζί τους.
Στο τέλος της κουβέντας μας, ο κ. Γκαστίν μας αποκάλυψε την καταγωγή του, “γεννήθηκα και μεγάλωσα στη Γαλλία, κάποια στιγμή όμως αποφάσισα να έρθω στην Ελλάδα -όπου έχω ρίζες έτσι κι αλλιώς- για να μείνω τρεις μήνες. Τελικώς έχω μείνει 33 χρόνια!

*Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην καθ. εφημερίδα "Απογευματινή" (φύλλο 4-9).