27 Σεπ 2009

Συνέντευξη του Γιαν Κουνέν..


Συνέντευξη στον Νέστορα Πουλάκο
npoulakos@apogevmatini.gr

Σαφέστατα πρόκειται για την πλέον φιλόδοξη παραγωγή, που σκοπό έχει να καταδείξει την περιπετειώδη και μυθιστορηματική σχέση δυο σημαντικών προσωπικοτήτων του Παρισιού του Μεσοπολέμου. H ταινία «Coco Chanel & Igor Stravinsky» έκλεισε το πρόσφατο φεστιβάλ των Καννών εγείροντας πολλές συζητήσεις, έκανε πανελλήνια πρεμιέρα πριν από λίγες ημέρες στο 15ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας συρρέοντας πλήθος σινεφίλ στο «Αττικόν», ενώ από την Πέμπτη προβάλλεται σε αίθουσες όλης της χώρας. Στη σκηνοθεσία της ταινίας βρίσκεται ο Ολλανδός Γιαν Κουνέν, γνωστός σε όλους μας από τις παλιότερες συνεργασίες του με τον Βινσέν Κασέλ, τόσο στο «Dobermann» -που θεωρείται γνήσιο προϊόν της σχολής Ταραντίνο, όσο και στο «Blueberry» -ένα σύγχρονο γουέστερν με μπόλικη τρέλα. Τον Κουνέν τον συναντήσαμε στο περιθώριο της πρεμιέρας της «Coco Chanel & Igor Stravinsky» στην Αθήνα και μας μίλησε για την πρωτόγνωρη εμπειρία αυτής της υπερ-παραγωγής εποχής, που έχει πολύ-συζητηθεί στη Γαλλία αλλά και στο εξωτερικό όλο αυτό το διάστημα. Ιδιαίτερα πράος αλλά και «μαλακός» στις κινήσεις και τις εκφράσεις του, αποκάλυψε στην «Α» πόσο πολύ τον έχουν αλλάξει εσωτερικά η επαφή του με τις ανατολίτικες θρησκείες όπως και η συναναστροφή του με τους ινδιάνους Shipibo της Λατινικής Αμερικής (για τους οποίους γύρισε το ντοκιμαντέρ «Darshan»). Καθισμένοι σ’ ένα χώρο γεμάτο βιβλία, παρέα με κλασική μουσική που μας χάιδευε τ’ αυτιά, ο Γιαν Κουνέν τόνισε τι ήταν αυτό που τον προσέλκυσε ώστε ν’ ασχοληθεί με μια βιογραφική ιστορία, που όμως διαθέτει αρκετές δόσεις φαντασίας.

- Σας έχουμε παρακολουθήσει να σκηνοθετείτε ταινίες όπως το οργισμένο «Dobermann», το σουρεαλιστικό «Blueberry», και τώρα μια ταινία εποχής βασισμένη σε αληθινά γεγονότα. Πως εξηγείται αυτή την πορεία σας;
- Εκλεκτική! Και δεν αστειεύομαι. Κάθε ταινία προήλθε από μια δυνατή, συγκινησιακή μου εμπειρία, η οποία με οδήγησε, με ώθησε αν θέλετε στο να καταπιαστώ με το συγκεκριμένο θέμα κάθε φορά. Και για να καταλάβετε δεν μιλάω για καταστάσεις εμπειρικές καθ’ αυτό, αλλά για πνευματικές αναζητήσεις και σκέψεις χρόνων. Δεν κάνω τυχαία μια ταινία. Και φυσικά, όπως καταλαβαίνετε, μου αρέσει να εξελίσσομαι. Δεν θέλω να μένω στάσιμος σε θεματική στο σινεμά.

- Αυτές οι αναζητήσεις σας μήπως προήλθαν από τις επαφές σας με θρησκείες και λαούς διαφορετικούς του δυτικού πολιτισμού, τα προηγούμενα χρόνια;
- Δεν είμαι θρήσκος. Παρολαυτά θέλω ν’ ανακαλύπτω καινούρια πράγματα και μέσα από αυτά να βρίσκω διάφορες πτυχές του εαυτού μου, που δεν τις ήξερα. Αυτό που λέτε πάντως ισχύει και, μάλιστα, έχω κάνει ταινίες γι’ αυτές μου τις αναζητήσεις όπως εκείνο το ντοκιμαντέρ για τους Shipibo και γενικώς την κουλτούρα του σαμανισμού..

- Πως αντιμετωπίσατε τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν στη Γαλλία για την αληθοφάνεια της ιστορίας που πραγματεύεται το «Coco Chanel & Igor Stravinsky»;
- Καταρχάς η ερωτική ιστορία της Coco και του Igor μπορεί ν’ αποδειχθεί απλώς και μόνο από ένα γράμμα που αντάλλαξαν κατά την παραμονή του Stravinsky στην Ισπανία, στην περιοδεία του με τα ρωσικά μπαλέτα, όσο και ν’ αμφισβητούν τη σχέση αυτή κάποιοι. Πάνω και σε αυτό το γεγονός βασίστηκε για το βιβλίο του ο συγγραφέας (και σεναριογράφος της ταινίας) Κρις Γκρίνχαλτζ, με τον οποίον στη συνέχεια συνεργαστήκαμε και δώσαμε εκείνες τις απαραίτητες δόσεις fiction για να «κυλήσει» η πλοκή. Όπως για παράδειγμα το πώς φτιάχτηκε το άρωμα Chanel No 5 ή πόσες εβδομάδες κράτησε η ερωτική τους περιπέτεια στην εξοχική βίλα. Πάντως, αντιδράσεις δεν είχαμε τόσο από τον οίκο Chanel όσο από την οικογένεια Stravinsky, η οποία διαφώνησε με τον τρόπο που δείξαμε τη γυναίκα του Igor, την Κατερίνα, και τη μεταξύ τους σχέση-εξάρτηση.

- Θα χαρακτηρίζατε την «Coco Chanel & Igor Stravinsky» ταινία ερωτική;
- Κατηγορηματικά, όχι. Είναι μια ιστορία ανθρωποκεντρική, βασισμένη σε βιογραφικά γεγονότα, με μια ιστορική χροιά. Αν, όμως, επιμένετε στο ερωτικό στοιχείο θα σας έλεγα ότι, ναι, είναι μια ταινία ερωτική αλλά για… τέσσερις! Για το ζευγάρι Igor-Κατερίνα και το ζευγάρι Coco-Άρθουρ Μπόι Σαπέλ. Και πως όλοι αυτοί περιπλέκονται.

*Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στη "Σαββατιάτικη Απογευματινή" (φύλλο 26-9).