10 Οκτ 2009

Η "Κιβωτός" της εγχώριας κινηματογραφικής μνήμης..


Ρεπορτάζ : Νέστορας Πουλάκος
npoulakos@apogevmatini.gr

Αυτό που μας εκπλήσσει συνεχώς στο πολιτιστικό τοπίο της χώρας μας είναι ότι τίποτε δεν είναι δεδομένο. Με την ίδια χαρά που υποδεχτήκαμε την -επιτέλους!- ολοκλήρωση του Μουσείου Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τον περασμένο Μάιο, με το ίδιο ακριβώς συναίσθημα θα ζήσουμε απόψε τα εγκαίνια του νέου, υπερσύγχρονου κτιρίου της πολύπαθης Ταινιοθήκης της Ελλάδας. Και οι δυο αυτές κοιτίδες του πολιτισμού έπρεπε να περάσουν από χίλια κύματα ώστε να μπορούν άνετα να επιτελέσουν το πολύ ουσιαστικό έργο τους.
Έτσι, η “κιβωτός” της εγχώριας κινηματογραφικής μνήμης εν τέλει ολοκληρώθηκε και με καθυστέρηση μιας εβδομάδας λόγω εκλογών παραδίδεται προς τέρψη και σκέψη στο σινεφίλ κοινό της χώρας.
Στη συμβολή της Ιεράς Οδού και της οδού Μεγάλου Αλεξάνδρου, στο ύψος του Κεραμεικού, εκεί που πλέον συμβιώνουν τα μεγάλα νυχτερινά κέντρα και η εναλλακτική διασκέδαση των νέων, οι οικονομικοί μετανάστες και οι μεροκαματιάρηδες εργάτες με τους σύγχρονους καλλιτέχνες και τις εικαστικές εκθέσεις στα εντυπωσιακά λοφτ, οι βιοτεχνίες και τα μηχανουργεία με τα ταχυφαγεία και τα ακριβά εστιατόρια, θα βρίσκεται εφεξής η Ταινιοθήκη της Ελλάδας.
“Ουσιαστικά περιπλανόμαστε 45 χρόνια από την εποχή της ίδρυσης της Ταινιοθήκης το 1964”, μας εξηγεί ο διευθυντής και αντιπρόεδρος του Δ.Σ. Θόδωρος Αδαμόπουλος. “Το σημαντικότερο πρόβλημά μας ήταν οι προβολές των αφιερωμάτων και των ρετροσπεκτίβων που διοργανώναμε. Φιλοξενηθήκαμε στον κινηματογραφικό Άστυ και το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, στο Πολεμικό Μουσείο και τους κινηματογράφους Έσπερος, Έμπασσυ, Τριανόν, Αττικόν και Απόλλων. Όπως καταλαβαίνετε ήμασταν διασκορπισμένοι αν συνυπολογίσετε τα εργαστήριά μας στην Αγία Παρασκευή και το κεντρικό μας κτίριο της οδού Κανάρη 1, απ' όπου μας κάναν έξωση πριν δυο χρόνια!”.
Με την εγκατάσταση όμως στον παλιό και εγκαταλειμμένο ιστορικό κινηματογράφο Λαίς τα πάντα λύθηκαν. “Μαζευτήκαμε σε ένα χώρο που υπάρχει η δυνατότητα ν' αξιοποιήσουμε όλη τη δυναμική της κληρονομιάς της Ταινιοθήκης”, τονίζει η ψυχή αυτού του εγχειρήματος.

Οι εγκαταστάσεις

Η νέα Ταινιοθήκη της Ελλάδας καλύπτει συνολικά 1.785 τ.μ. εσωτερικών χώρων, κατανεμημένων σε δυο επίπεδα. Σαφώς εντυπωσιάζει η κύρια κινηματογραφική αίθουσα 200 θέσεων, που είναι ντυμένη με κόκκινο βελούδο ώστε να ξεχωρίζει από το cine club χωρητικότητας 60 ατόμων, που κυριαρχεί το πράσινο βελούδο. Βέβαια, δεν θα μπορούσε να λείπει μια θερινή αίθουσα, η οποία είναι εγκατεστημένη στην ταράτσα του κτιρίου (700 τ.μ.), με χωρητικότητα 250 θέσεων. Η σύνδεση της με το υπόλοιπο οίκημα γίνεται μέσω μιας μαρμάρινης σκάλας, ενώ μην ξεχνάμε το φουαγέ, το πωλητήριο και το κυλικείο, τα οποία υπάρχουν μεταξύ των δυο εσωτερικών αιθουσών.
Όπως είπε χαρακτηριστικά στην “Α” ο Θόδωρος Αδαμόπουλος, “η μεγάλη δυναμική της Ταινιοθήκης δεν εξαντλείται μόνο στο κομμάτι των προβολών αλλά και στο πλούσιο αρχειακό της υλικό που προσελκύει εκατοντάδες ερευνητές διαφόρων ειδικοτήτων (φοιτητές κινηματογράφου και δημοσιογραφίας, αρχιτέκτονες, σκηνογράφοι κ.ά) προκειμένου να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους”. Ήδη υφίσταντο χώροι γραφείων, βιβλιοπωλείου, αναγνωστηρίου οπτικοακουστικών μέσων καθώς και εκθέματα κοστουμιών από ταινίες του διακεκριμένου σκηνοθέτη Νίκου Κούνδουρου, που είναι και πρόεδρος του Δ.Σ. Επιπλέον, υπάρχει η μελλοντική σκέψη δημιουργίας μουσείου κινηματογράφου που θα περιλαμβάνει εκθέματα όπως μηχανές προβολής και λήψης, μαγικούς φανούς, μηχανές επεξεργασίας ήχου και εικόνας, κινητοσκόπια κ.ά.

Το αρχείο

Αυτή τη στιγμή η Ταινιοθήκη της Ελλάδας διαθέτει περισσότερους από 10.000 τίτλους ταινιών μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ και μικρού μήκους που διατρέχουν όλο τον 20ο αιώνα, “από τον προ-κινηματογράφο του Έντισον μέχρι τις μέρες αυτές”, μας προλαβαίνει ο κ. Αδαμόπουλος. Επίσης, έχει στην κατοχή της τουλάχιστον 1 εκ. μέτρα φιλμ επίκαιρων και 5 με 6.000 τίτλους DVD και VHS ψηφιοποιημένου υλικού για ερευνητική προβολή στους άμεσα ενδιαφερόμενους.
Σε εξέλιξη βρίσκεται η πλήρης ψηφιοποίηση του πλούσιου αρχείου της Ταινιοθήκης, που γίνεται με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, “ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο προσιτό στους ερευνητές μέσω του διαδικτύου”. Ενώ, ο Θόδωρος Αδαμόπουλος αναφέρει ότι “σκοπός μας είναι να προσελκύσουμε το νεαρό κοινό το οποίο έχει καινούριες αντιλήψεις και ιδέες προκειμένου ν' αξιοποιήσει με τον καλύτερο τρόπο το μεγάλο ατού αυτής της ιστορικής κληρονομιάς που διαθέτουμε”.
Με τα σημερινά λαμπερά εγκαίνια και τις παράλληλες προβολές, αυτό το 3ήμερο, αποκατεστημένων ελληνικών και ξένων ταινιών του βωβού κινηματογράφου κι όχι μόνο (από την “Αστέρω” του Δημήτρη Δοξιάδη και τη “Μαρία Πενταγιώτισσα” του Αχιλλέα Μανδρά, στον “Τρελό Πιερό” του Ζαν Λυκ Γκοντάρ και τη “Φόνισσα” του Κώστα Φέρρη) ξεκινά μια νέα εποχή για την Ταινιοθήκη της Ελλάδας. Επιπλέον, θα διεξαχθεί από τις 12 έως τις 20 Οκτωβρίου η 6η διοργάνωση του Φεστιβάλ Πειραματικού Κινηματογράφου, μια πρωτοβουλία χρόνων της Ταινιοθήκης. “Παρόλο που βρισκόμαστε σε πολύ δύσκολη οικονομική κατάσταση, καθώς η επιχορήγηση των 200.000 ευρώ το χρόνο από το υπουργείο Πολιτισμού δεν φτάνει επ' ουδενί, είμαστε αισιόδοξοι για ένα ευοίωνο μέλλον από τη στιγμή που εγκατασταθήκαμε στο καινούριο σπίτι μας”, λέει με σιγουριά και επιμονή ο κ. Αδαμόπουλος. Από τη μεριά μας να ευχηθούμε καλή τύχη.

*Το κείμενο δημοσιεύτηκε στη "Σαββατιάτικη Απογευματινή" (φύλλο 10-10).