22 Οκτ 2009

Ο ανθρώπινος πόνος έξω από τις παρατάξεις..


του Νέστορα Πουλάκου
npoulakos@apogevmatini.gr


Ψυχή βαθιά


Πολεμικό δράμα, ελληνικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Παντελή Βούλγαρη, με τους Χρήστο Καρτέρη, Γιώργο Αγγέλκο, Βαγγέλη Μουρίκη, Γιώργο Συμεωνίδη, Βικτόρια Χαραλαμπίδου, Θανάση Βέγγο.

Τους τελευταίους μήνες του πολέμου στο Γράμμο και το Βίτσι, τα πανέμορφα αλλά “ματωμένα” βουνά της Δυτικής Μακεδονίας, εκτυλίσσεται η συνταρακτική ιστορία του Εμφυλίου Πολέμου που δεν έχει νικητές και ηττημένους, παρά μόνο ανθρώπινες, τραγικές ιστορίες να διηγηθεί.

Ούτε αριστερά, ούτε δεξιά, Ούτε καν στο κέντρο. Η κάμερα μένει ακίνητη και το όπλο παίρνει φωτιά. Ο ήρωας κείτεται νεκρός.
Δεν αποστασιοποιείται με την κάμερα του ο Παντελής Βούλγαρης από την Ιστορία αλλά τη γεμίζει με τον ανθρώπινο πόνο. Ο άνθρωπος είναι στο επίκεντρο όχι οι παρατάξεις. Τόσο ο Εθνικός όσο και ο Δημοκρατικός στρατός είναι φορείς ταλαιπωριών, κακουχιών, θανάτων. Πολλών θανάτων. Η θέση του Παντελή Βούλγαρη είναι ξεκάθαρη. Και κυρίως πολιτική. Ο άνθρωπος. Ο νέος άνθρωπος που έχασε τη ζωή του στα βουνά της Μακεδονίας για την τιμή της πατρίδας. “Είναι δυνατόν Έλληνας να σκοτώνει Έλληνα;”, λέει μες στην “Ψυχή Βαθιά” ο αειθαλής Θανάσης Βέγγος. 70.000 νέοι ένθεν κακείθεν δεν ευτύχησαν να ζήσουν για πολύ. Έμειναν εκεί στο βουνό. Ακίνητοι. Αυτό εξετάζεται. Η πολιτική διώκεται. Οι παρατάξεις πυροβολούνται εν προκειμένω και ο άνθρωπος αποτελεί το θύμα τους. Δυο μικρά αδέλφια που βρίσκονται αντιμέτωπα στα βουνά του Γράμμου και του Βιτσίου. Αυτή η γνωστή και χιλιοειπωμένη -τα τελευταία 50 χρόνια- ιστορία εκείνου του πολέμου είναι η υπόθεση της ταινίας τους Βούλγαρη. Και οι πέριξ τους σκοτώνονται για τη σημαία που θα κυματίζει. Ενώ οι οικογένειες σπαράζονται και οι μητέρες κλαίνε τα παιδιά τους. Η “Ψυχή Βαθιά” είναι μια αντιπολεμική ταινία που βάζει το δικό της λιθάρι στα δεδομένα της ελληνικής Ιστορίας. Σπάει τα ταμπού και ανοίγει διάλογο με τους θεατές-πολίτες αυτής της χώρας. Ποιος έφταιγε τελικά για τον εμφύλιο αλληλοσπαραγμό; Ποιος πλήρωσε τα σπασμένα; Τεχνικά η ταινία του Βούλγαρη δεν θυμίζει εγχώρια παραγωγή. Είναι άψογα κατασκευασμένη. Καλαίσθητη η αναπαράσταση των μαχών. Ενστικτώδεις ερμηνείες από γνωστούς ηθοποιούς και ένα όμορφα επιμελημένο σάουντρακ από τον Γιάννη Αγγελάκα. Μια ταινία που αφορά όλους τους Έλληνες.

Κυριακάτικο κάλεσμα

Κοινωνική, ρουμανικής/ γαλλικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Αντριάν Σιταρού, με τους Αντριάν Τιτιένι, Ιωάννα Φλόρα, Μαρία Ντινουλέσκου.

Ο Μίχαϊ και η Σουίτι σκέφτηκαν πως ο καλύτερος τρόπος για να περάσουν λίγο ποιοτικό χρόνο μαζί και για να φτάσει η σχέση τους στο επόμενο στάδιο, θα ήταν ένα κυριακάτικο πικνίκ. Μια σειρά όμως από εξωφρενικά και απρόσμενα περιστατικά μετατρέπουν την ειδυλλιακή ημερήσια απόδραση σε μία εξαιρετικά περίεργη μέρα.
Η ζωή κύκλους κάνει χωρίς να ξέρεις πως εν τέλει τα φέρνει. Ειδικώς όταν μπαίνει σφήνα ένας “εξολοθρευτής άγγελος” κατά Μπουνιουέλ, τότε οι καταστάσεις εκτραχύνονται τοιουτοτρόπως. Στα παραπάνω συνοψίζεται η ψυχολογική ιστορία του Ρουμάνου σκηνοθέτη Αντριάν Σιταρού. Στη μεστή και βαθιά στιβαρή ιστορία του διηγείται ένα απλό και ανθρώπινο περιστατικό και το πως αυτό περιπλέκεται από μια τυχαία συνάντηση. Η Ρουμάνα πόρνη πέφτει “εξ ουρανού” για να δώσει λύσεις στο “τελειωμένο” ζεύγος. Προσεγγίζει τους ήρωες έναν-έναν, τους πολτοποιεί τη σκέψη, τους οδηγεί σε μονοπάτια λησμονημένα ή απλώς υποτιμημένα, αναθεωρώντας τους πολλά δεδομένα της έως τώρα ζωής τους. Η ταινία του Σιταρού βραβεύτηκε στο περυσινό -49ο- Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης κερδίζοντας κοινό και κριτικούς. Βαθιά σινεφιλική, στηριγμένη σε γνωστά υπαρξιακά διλήμματα του ανθρώπινου μυαλού, αποτελεί μια καλή επιλογή ψυχαναλυτικής διασκέδασης.

Άλλες ταινίες


Ο “Κυνόδοντας” σε σκηνοθεσία Γιώργου Λάνθιμου, ελληνικής παραγωγής, αποτελεί την πιο σύγχρονη ματιά του εγχώριου κινηματογράφου. Ο πατέρας, η μητέρα και τα τρία τους παιδιά ζουν σε μια μονοκατοικία έξω από την πόλη. Τα παιδιά δεν έχουν φύγει ποτέ από το σπίτι. Διαπαιδαγωγούνται, ψυχαγωγούνται, βαριούνται και αθλούνται έτσι όπως οι γονείς τους πιστεύουν ότι θα έπρεπε, χωρίς κανένα εξωτερικό ερέθισμα. Ταινία αλληγορική, αρκούντως σουρρεαλιστική, σπάει την καθιερωμένη φόρμα και γίνεται αβάν-γκαρντ. Πάμπολλα βραβεία στα φεστιβάλ των Καννών, του Σεράγεβο, του Μόντρεαλ και της Καταλονίας. Φρέσκια ματιά για μυημένους σινεφίλ. Το “Moon” σε σκηνοθεσία Ντάνκαν Τζόουνς, με τον Σαμ Ρόκγουελ, αγγλικής παραγωγής, είναι ένα φουτουριστικό παραμύθι που κέρδισε το μεγάλο βραβείο του 15ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας. Ο αστροναύτης Σαμ Μπελ κατοικεί στη σκοτεινή πλευρά της Σελήνης και το τριετές συμβόλαιο του με την εταιρεία Lunar Α.Ε. φτάνει στο τέλος του. Από τον ευφυή γιο του Ντέιβιντ Μπόουι, μια μελλοντολογική ταινία πάνω στην ανθρώπινη απομόνωση. Το “Στην κόλαση της Δρέσδης” σε σκηνοθεσία Ρόλαντ Σούσο Ρίχτερ, γερμανικής παραγωγής, είναι μια αντιπολεμική βαθιά ανθρωποκεντρική ταινία βασισμένη στην αληθινή καταστροφή της Δρέσδης. Όταν τα βρετανικά βομβαρδιστικά αεροπλάνα αρχίζουν την επίθεσή τους στη Δρέσδη, η Άννα ανακαλύπτει τον πραγματικό εαυτό του αρραβωνιαστικού της Αλέξανδρου και διακινδυνεύει τη ζωή της για να σώσει τον Βρετανό Ρόμπερτ. Τηλεοπτικής αισθητικής, που δεν παρουσιάζει κάτι καινούριο από τον αιματηρό πόλεμο. Επίσης : Η αμερικανική κομεντί “Τζούλι και Τζούλια” της Νόρα Έφρον, με τη Μέριλ Στριπ και την Έιμι Άνταμς, αφηγείται την ιστορία της Αμερικανίδας “Βέφας” πίσω στη δεκαετία του '50. Το γαλλικό ντοκιμαντέρ “Oceanworld 3D Τα μυστικά του βυθού” του Ζαν Ζακ Μαντέλο, μας ξεναγεί στον πλούτο του θαλάσσιου βυθού. Ενώ, για το πέμπτο σίκουελ του σύγχρονου θρίλερ “Saw VI” του Κέβιν Γκρέτερτ δεν πραγματοποιήθηκε δημοσιογραφική προβολή.


Ψυχή βαθιά ***

Κυριακάτικο κάλεσμα ***
Ο Κυνόδοντας **

Moon **

Στην κόλαση της Δρέσδης *

Τζούλι και Τζούλια -

OceanWorld 3D -

Saw VI -


* Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην καθ. εφημερίδα "Απογευματινή" (φύλλο 22-10).