26 Νοε 2009

Σημασία έχει να ερωτεύεσαι..

του Νέστορα Πουλάκου
npoulakos@apogevmatini.gr


(500) Μέρες με τη Σάμερ

Κωμωδία, αμερικανικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Μαρκ Γουέμπ, με τους Τζόζεφ Γκόρντον-Λέβιτ, Ζόι Ντεσανέλ.


Αν και ζει σε μια κυνική εποχή, ο Τομ πιστεύει στον κεραυνοβόλο έρωτα. Η Σάμερ δεν πιστεύει ούτε στο ελάχιστο σε οποιαδήποτε μορφή έρωτα, αλλά αυτό δεν σταματάει τον Τομ από το να προσπαθεί αδιάκοπα να κερδίσει την καρδιά της. Και να την πείσει πως υπάρχει το είδος του έρωτα που έχει τη δύναμη να συνταράξει την καρδιά και να συγκλονίσει τον κόσμο ενός ανθρώπου.


Το αγόρι ερωτεύεται το κορίτσι. Το κορίτσι πάλι όχι. Το αγόρι υποφέρει. Πέφτει σε κατάθλιψη. Το κορίτσι σφυρίζει αδιάφορα και του κλείνει “την πόρτα”. Κάπως άτσαλα. Το αγόρι προσπαθεί να συνέλθει. Κάπως ανορθόδοξα. Την ξαναβλέπει. Τον ξαναβλέπει. Κοιτάζουν μαζί το δάσος του έρωτα από ένα παγκάκι στην άκρη της πόλης. Η στιγμή είναι ατέρμονη. Ένα φιλί στο μάγουλο. Το μαχαίρι στην καρδιά. Το στρίβει. Τον... στρίβει. Τίτλοι τέλους. Όλα είναι μάταια.
“Χίλιες φορές να σ' αγαπάνε παρά ν' αγαπάς. Χρόνια τώρα υποστηρίζω αυτή τη θεωρία”. Μου ήλθε σε sms. - “Πόσο θες να σ' αγαπήσω;”, - “Όσο αντέχεις”, - “Πόσο μπορείς;, - “Όσο με προκαλέσεις”, “Δεν μπορείς να φανταστείς πόσο”, - “...”. Στη σιωπή εναποθέτεις το μοιραίο. Αυτό που δεν μπορείς να εξηγήσεις. Εκείνο που δεν δύνασαι να πραγματοποιήσεις. Αυτό που σε δυσκολεύει. Που σε ιντριγκάρει. Που σε παρασύρει. Εκείνο που σε πιέζει, σε τσαντίζει, σε σπρώχνει πιο βαθιά στην εξερεύνηση του ψυχισμού σου. Στον έρωτα τίποτε δεν είναι αληθινό. Και όλα επιτρέπονται. Οι παίκτες παίζουν το παιχνίδι τους πότε καθαρά πότε όχι. Σημασία έχει ν' αγαπάς, είχε πει κάποτε ο Ζουλάφσκι. Το έκανε και ταινία άλλωστε. Και να ερωτεύεσαι, επίσης. Οι κανόνες του παιχνιδιού είναι ευμετάβλητοι και αναμένουν νέες ρυθμίσεις. Από τους παίκτες. Στο τέλος απομένει το αναλώσιμο. Οι ίδιοι οι παίκτες. Για να πάρουν τη θέση τους άλλοι. Στο ίδιο παιχνίδι. Όλα μάταια; Ίσως. Αξίζει να το ζήσεις; Σίγουρα. Αυτός είναι ο σκοπός της ζωής καταφανέστατα. Έχετε κάποιον άλλον υπόψη σας; Κι αν δεν είναι η Σάμερ θα είναι κάποια άλλη εποχή. Να σου φωτίσει την ψυχή. Να σου γεμίζει τη ζωή. Να σου προσδώσει το καινούριο, το ζητούμενο, το επιθυμητό από πάντα. Μια ταινία για τον έρωτα. Στην καρδιά της πόλης. Με τους παλμούς της εποχής. Με τους ρυθμούς της νιότης. Στο όνομα της χαράς και στην ευεξία του (πάντα) αναζωογονητικού (εις το διηνεκές) έρωτα. Το ποπ φιλμάκι του Γουέμπ πάει κόντρα στην τρέλα και λέει “ναι” στις μικρές χαρές του ανθρώπου, που τον κάνουν ευτυχέστερο ώστε να πει μια ζεστή, πρωινή “καλημέρα”. So you think you can love etc etc etc

Ο φανταστικός κόσμος του δρ. Παρνάσους


Περιπέτεια φαντασίας, γαλλικής/ καναδικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Τέρι Γκίλιαμ, με τους Κρίστοφερ Πλάμερ, Τομ Γουέιτς, Λίλι Κόουλ, Τζόνι Ντεπ, Τζουντ Λο, Κόλιν Φάρελ, Χιθ Λέτζερ.


Ο Δρ. Παρνάσους διαθέτει το μοναδικό χάρισμα να καθοδηγεί τη φαντασία του άλλου. Ταυτόχρονα, όμως, βαρύνεται από ένα σκοτεινό μυστικό. Αμετανόητος τζογαδόρος, πριν από εκατοντάδες χρόνια, έβαλε ένα στοίχημα με τον διάβολο, τον κύριο Νικ, και κέρδισε την αθανασία.


Στον κόσμο του παραμυθιού στοιχηματίζονται ζωές ανθρώπων για τη χαρά και τη διασκέδαση, τεράστια σχοινιά σε μεταφέρουν σ' άλλους πλανήτες και τεράστιες πασχαλίτσες σε οδηγούν σε μέρη μυθικά. Βάρκες με όμορφες κοπέλες σε πάνε βόλτα στο σκοτεινό ποτάμι με τους πειρασμούς ενώ φιλοσοφείς για τη ζωή και τον έρωτα. Όλα τα παραπάνω και ακόμη περισσότερα διαδραματίζονται στα backstage της παράστασης ενός περιπλανώμενου θιάσου, που έχει μπερδέψει την ονειροφαντασία με την πραγματικότητα και το κανονικό με το υπερβατικό. Ο Τέρι “Μόντι Πάιθον” Γκίλιαμ συνθέτει τον πλουραλιστικό παραμυθένιο κόσμο του εκ του σύνεγγυς. Φτιάχνει χαρακτήρες αντιηρωϊκούς, αλλά κι εκείνους που ψάχνουν τον παράδεισο τους. Κάποιοι πουλάνε την ψυχή τους στον διάβολο, που είναι ο... Τομ Γουέιτς. Το απόλυτο παραμύθι, το ταξίδι των εφέ, η κινηματογραφική ιστορία που θα θέλαμε να μας διηγηθεί κάποιος κάποτε. Το κάνει ο Γκίλιαμ. Αφεθείτε.


Άλλες ταινίες


Το “Fish Tank” σε σκηνοθεσία Αντρέα Άρνολντ, αγγλικής παραγωγής, με τους Μάικλ Φασμπέντερ, Κίρστον Γουόρινγκ, Κέιτι Τζάρβις, είναι η πλέον ρεαλιστικότερη ματιά της σκηνοθέτιδας του “Red Road”, που κέρδισε το Βραβείο Κριτικής Επιτροπής των πρόσφατων Καννών. Η δεκαπεντάχρονη Μία, που ζει με τη μικρότερη αδελφή της και τη μοναχική μητέρα της, προκαλεί διαρκώς προβλήματα στην οικογένειά της, στις παρέες, παντού. Μια μέρα, η μητέρα της φέρνει στο σπίτι το νέο φίλο της και η εμφάνισή του αλλάζει τη ζωή της. Υπαρξιστικό δράμα καθαρά πραγματιστικό, που εμβαθύνει στην καθημερινή σκληρή μιζέρια της αγγλικής εργατικής γειτονιάς. Νεανικό, δύσκολο, στομφώδες, κανονική γροθιά στο στομάχι του θεατή. Το “Micmacs : Μικροαπατεώνες στα δύσκολα” σε σκηνοθεσία Ζαν Πιερ Ζενέ, γαλλικής παραγωγής, με τους Ντάνι Μπουν, Αντρέ Ντισολιέ, Νικολά Μαρί, είναι το νέο, καλαίσθητο παραμύθι του σκηνοθέτη της “Αμελί” . Ένας άντρας και οι φίλοι του καταστρώνουν ένα περίπλοκο και ιδιόρρυθμο σχέδιο, με στόχο να καταστρέψουν δύο ισχυρούς κατασκευαστές όπλων. Μια καλοφτιαγμένη σαπουνόπερα για μικρά παιδιά, που θα προσελκύσει και μεγάλους, από τον μετρ Ζαν Πιερ Ζενέ. Ευφάνταστη ιστορία, έξυπνη σκηνοθεσία, ανούσια γεμάτη διαδακτισμούς ιστορία. Δεν είδαμε : Την “Υπόθεση Farewell” σε σκηνοθεσία Κριστιάν Καριόν, γαλλικής παραγωγής, με τους Εμίρ Κουστούριτσα, Γκιγιόμ Κανέ, Γουίλεμ Νταφόε, που εξερευνά την πραγματική ιστορία του αξιωματικού της KGB Σεργκέι Γκριγκόριεφ ο οποίος πουλούσε πληροφορίες στις γαλλικές μυστικές υπηρεσίες τη δεκαετία του '80. Το “District 9” σε σκηνοθεσία Νιλ Μπλόμκαμπ, νοτιοαφρικάνικης παραγωγής του Πήτερ Τζάκσον, με τον Γουίλιαμ Άλεν Γιανγκ, ένα μελλοντολογικό θρίλερ για τη σχέση εξωγήινων-ανθρώπινης φυλής. Το “Πλανήτης 51 : Επισκέπτης από τη Γη” σε σκηνοθεσία Χόρχε Μπλάνκο, ισπανικής/ αγγλικής παραγωγής, με τη φωνή του Σάκη Ρουβά, ένα animation για αστροναύτες και... πράσινα ανθρωπάκια. Δεν πραγματοποιήθηκε δημοσιογραφική προβολή : για το “The Haunting in Connecticut” σε σκηνοθεσία Πίτερ Κόρνγουελ, αμερικανικής παραγωγής, με τη Βιρτζίνια Μάντσεν, ένα κλασικό θρίλερ τρόμου για υπερφυσικές δυνάμεις και φοβίες.


(500) Μέρες με τη Σάμερ ***
Ο φανταστικός κόσμος του Δρ. Παρνάσους ***

Υπόθεση Farewell -

Fish Tank ***

Πλανήτης 51 : Επισκέπτης από τη Γη -

District 9 -
Micmacs : Μικροαπατεώνες στα δύσκολα **
The Haunting in Connecticut -


*Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην καθ. εφημερίδα "Απογευματινή" (φύλλο 26-11).