24 Δεκ 2009

Δε θέλουν κόπο, θέλουν τρόπο!

του Νέστορα Πουλάκου
npoulakos@apogevmatini.gr

Nine


Μιούζικαλ, αμερικανικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Ρομπ Μάρσαλ, με τους Ντάνιελ Ντέι Λιούις, Μαριόν Κοτιγιάρ, Πενέλοπε Κρουζ, Νικόλ Κίντμαν, Τζούντι Ντεντς, Σοφία Λόρεν, Κέιτ Χάντσον.

Ο διάσημος σκηνοθέτης Γκουίντο Κοντίνι προσπαθεί να βρει την αρμονία ανάμεσα στην επαγγελματική και την προσωπική του ζωή, ενώ βρίσκεται αντιμέτωπος με τις γυναίκες της ζωής του : τη σύζυγό του, την ερωμένη του, τη μούσα του, την ατζέντισσα και τη μητέρα του. Και όλα αυτά, ενώ έχει ανακοινωθεί η ένατη ταινία του!

Τα πάντα είναι στυλ! Φράση του Τσαρλς Μπουκόφσκι. Και κυρίως να έχεις στυλ στη ζωή σου, την καθημερινότητά σου. Να διαχειρίζεσαι τις υποθέσεις σου, τα συναισθηματικά σου, τους φίλους σου, και βέβαια τη δουλειά σου, χωρίς να το κάνεις θέμα αλλά καταδεικνύοντας τη σπουδαιότητά και τη σημαντικότητα τους βάσει της προσωπικότητας που έχεις.
Δε θέλει κόπο, θέλει τρόπο. Και βέβαια καθόλου πολύ χρόνο. Αν έχεις το χάρισμα δεν προσπαθείς και πολύ, σου βγαίνει αβίαστα. Εκτός αν έχεις μπλοκάρει από τον τυφώνα που έχει προκαλέσει το είναι σου.
Γυναίκες, παντού γυναίκες, όλος ο κόσμος κατακλύζεται από αυτές. Και ο άνδρας στη μέση, κατά Φελίνι, όπως μεταφέρει το “8 1/2” σε μιούζικαλ ο πολύ-οσκαρούχος Ρομπ Μάρσαλ. Πεθαίνει για τις γυναίκες ο Γκουίντο, ο ήρωας. Είναι όλη του η ζωή. Από τις σάρκες τους τρέφεται για να κάνει ταινίες. Για να ζει. Να κινείται. Και όταν δεν τις έχει, γιατί τα έχει μπερδέψει, ανάβει τσιγάρο. Πολλά τσιγάρα. Συνέχεια καπνίζει για να σκεφτεί και να λύσει το πρόβλημά του. Ή να αφεθεί, να ξεχάσει, και να περπατήσει σε άλλα μονοπάτια.
Προσέξτε, όμως! Όλα αυτά τα κάνει με στυλ. Την κάθε κίνηση. Πως θα μιλήσει στην ερωμένη του και το πως θα προσφέρει τη θέση στο τραπέζι δίπλα του στη γυναίκα του. Πως θα οδηγήσει το κάμπριο αμάξι του στην πιάτσα ντι Πόπολο και το πως θα φορέσει τα -60's- γυαλιά του. Πως θα περπατήσει ανάμεσα στις αιθέριες υπάρξεις, θα δώσει οδηγίες σκηνοθετικές, θα πιει το ποτό του στο μπαρ, θα μιλήσει στη μητέρα του, αλλά το πως θα πείσει τη μούσα του.
Με σύνεση, χάρη, ταμπεραμέντο δυναμικό και ευαισθησία θανατηφόρα, με ένα κλείσιμο του ματιού και μια κίνηση του χεριού του. Άπαντες ακολουθούν, παρακολουθούν, μαγνητίζονται, στέκονται προσοχή, εκστασιάζονται, κρέμονται από τα χείλη του.
Ο Γκουίντο είναι ο χαρακτηριστικός άνδρας και, δη, των '60s. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου. Ένα μεγάλο πρότυπο κίνησης και μαγείας. Και πόσο υπέροχα τον ερμηνεύει ο άνθρωπος με τα χίλια πρόσωπα, Ντάνιελ Ντέι Λιούις. Ή πόσο αισθησιακά χορεύει η Πενέλοπε Κρουζ. Με τι χάρη δακρύζει η Μαριόν Κοτιγιάρ και με τι εκτόπισμα κινείται η Νικόλ Κίντμαν. Πόσο ντίβα είναι, εντέλει, η Σοφία Λώρεν και, φυσικά, ταπεινή η Τζούντι Ντεντς. Κι όλοι τους κινούνται στην στυλιζαριζέ σκακιέρα του Μάρσαλ. Μπράβο! Η αποθέωση ενός κόσμου παράφορα ελκυστικού.

Μια Χριστουγεννιάτικη ιστορία

Κινούμενα σχέδια, αμερικανικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Ρόμπερτ Ζεμέκις, με τις φωνές των Τζιμ Κάρει, Γκάρι Όλντμαν, Κόλιν Φέρθ, Ρόμπιν Ράιτ Πεν.

Ο Εμπενίζερ Σκρουτζ ξεκινάει και φέτος τις Χριστουγεννιάτικες διακοπές με τη γνωστή του μίζερη και περιφρονητική διάθεση, ξεκαθαρίζοντας ότι δεν έχει καμία πρόθεση να απολαύσει τα Χριστούγεννα, που ο ίδιος χαρακτηρίζει ως μια εποχή που σε βρίσκει “κατά ένα χρόνο μεγαλύτερο, αλλά ούτε κατά μια ώρα πλουσιότερο”.

Μια ταινία, την οποία καταρχήν αξίζει να τη δείτε μόνο σε αίθουσα 3D και με τα απαραίτητα γυαλιά, μια και πρόκειται για ένα ακόμη λεπτοδουλεμένο τεχνολογικό κατασκεύασμα του Ρόμπερτ Ζεμέκις, γνήσιο τέκνο της χολιγουντιανής σχολής του Τζωρτζ Λούκας και του Στίβεν Σπίλμπεργκ. Η γνωστή ιστορία του Καρόλου Ντίκενς αναπλάθεται στα χέρια των Αμερικανών, οι οποίοι κάνουν ένα κινούμενο σχέδιο πολύ πιασάρικο, αβανταδόρικο επίσης, για όλη την οικογένεια, άκρως εμπορικό, που τα έχει ήδη πάει περίφημα στις εισπράξεις του στην Αμερική, και πλέον τριγυρνάει όλο τον κόσμο. Η ταινία του Ζεμέκις χτίστηκε από την αρχή με τις φιγούρες και τις φωνές διάσημων ηθοποιών του Χόλιγουντ. Είναι ένα κινούμενο σχέδιο που έχει στόχο : να διασκεδάσεις. Το σενάριο, οι κορυφώσεις του, η μουσική επένδυση και η καλαισθησία που το διέπει, όλα συντελούν στη χαρά του σινεφίλ και την ευδιαθεσία μετά το πέρας της προβολής. Τίποτε από όλα τα παραπάνω δεν είναι κακό. Άλλωστε αυτό το προσυπογράφει πλήθος κόσμου, που προτιμά τέτοιου είδους παραγωγές. Κάτι διαφορετικό κι ανάλαφρο στην καθημερινότητα μας. Και πόσο μάλλον τώρα που βρισκόμαστε σε περίοδο γιορτών.

Άλλες ταινίες

Το “Είναι μπερδεμένο” σε σκηνοθεσία Νάνσι Μέγιερς, αμερικανικής παραγωγής, με τους Μέριλ Στριπ, Άλεκ Μπάλντουιν, Στηβ Μάρτιν είναι μια χαριτωμένη κομεντί γυναικείου θέματος και ενδιαφέροντος. Η Τζέιν Άντλερ, μια διαζευγμένη επιχειρηματίας και μητέρα τριών παιδιών, που βρίσκεται ξαφνικά μπλεγμένη σ’ ένα ερωτικό τρίγωνο. Τυπικότατη χολιγουντιανή παραγωγή με στόχο έναν ικανοποιητικό αριθμό εισιτηρίων, που βασίζεται στην ερμηνευτική δεινότητα της Μέριλ Στριπ και τη στυλάτη σκηνοθεσία της Νάνσι Μέγιερς. Μια ταινία γρήγορης κατανάλωσης. Το “Άλογο της Γουίνκι” σε σκηνοθεσία Μίσα Καμπ, ολλανδικής/ βελγικής παραγωγής του 2005, είναι μια πολυβραβευμένη παιδική ταινία, που έσκισε εμπορικά στην Ολλανδία και όπως πάντα ήλθε με καθυστέρηση στη χώρα μας. Η μικρή Γουίνκι, ένα κοριτσάκι ασιατικής καταγωγής 6 ετών, που μεταναστεύει οικογενειακώς στην Ολλανδία, ζητά από τον Άη Βασίλη δώρο ένα άλογο. Ταινία για τους μικρούς μας φίλους από την εξειδικευμένη εταιρεία “Νεανικό Πλάνο”. Βλέπεται ευχάριστα, και το θέμα της είναι ενδιαφέρον τις γιορτινές ημέρες που διανύουμε. Η “Γοητεία του σκαντζόχοιρου” σε σκηνοθεσία Μονά Ασάς, γαλλικής/ ιταλικής παραγωγής, με τη Ζοσιάν Μπαλασκό, είναι ένα ιδιαίτερο κωμικό δράμα που κινείται στα όρια του ειρωνικού σουρεαλιστικού. Η μικρή Παλομά προγραμματίζει να αυτοκτονήσει τη μέρα των 12ων γενεθλίων της, αποφασισμένη να μην καταλήξει δυστυχής στην μεγαλοαστική αλλά κατά βάση κενή οικογένειά της. Μια ιστορία περίεργη, αναλόγως σκηνοθετημένη, που απευθύνεται σε εφήβους και τον δικό τους κόσμο. Οι εντυπώσεις που σου αφήνει είναι αμφίσημες. Δεν είδαμε : Το παιδικό “Ο μικρός Νικόλας” σε σκηνοθεσία Λορέν Τιράρ, γαλλικής παραγωγής, που βασίζεται στο κλασικό -προ 50ετίας- παιδικό βιβλίο, και έχει κατενθουσιάσει το κοινό στη Γαλλία. Ακόμη : Από σήμερα και μέχρι την Τετάρτη (30/12) θα διεξαχθεί στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας το “Αφιέρωμα στον Τιμ Μπάρτον”, όπου θα προβληθούν σημαντικές ταινίες από το σύνολο της φιλμογραφίας του Αμερικανού σκηνοθέτη.

Nine ****
Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία ***
Ο μικρός Νικόλας -
Είναι μπερδεμένο **
Το άλογο της Γουίνκι **
Η γοητεία του σκαντζόχοιρου *

*Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην καθ. εφημερίδα "Απογευματινή" (φύλλο 24-12).