14 Ιαν 2010

Ο πιο σικ ντετέκτιβ γίνεται... μάγκας

του Νέστορα Πουλάκου
npoulakos@apogevmatini.gr


Σέρλοκ Χολμς


Περιπέτεια, βρετανικής/ αμερικανικής/ αυστραλέζικης παραγωγής, σε σκηνοθεσία Γκάι Ρίτσι, με τους Ρόμπερτ Νταόυνι Τζούνιορ, Τζουντ Λο, Ρέιτσελ ΜακΆνταμς.


Ο διάσημος ντετέκτιβ Σέρλοκ Χολμς και ο πιστός συνεργάτης του Γουότσον αναλαμβάνουν μια ακόμα υπόθεση-πρόκληση. Επιδεικνύοντας τη γνώση του στις πολεμικές τέχνες, που είναι εξίσου δεινές με τη θρυλική διάνοια του, ο Χολμς θα αγωνιστεί για να ξεσκεπάσει μια φονική πλεκτάνη που απειλεί να καταστρέψει τη χώρα.


Η πραγματικότητα είναι κάπως αμφίσημη, εδώ. Όπως και η φαντασία : ίσως ο σερ Άρθουρ Κόναν Ντόυλ να έτρεμε σύγκορμος αν θα έβλεπε αυτή την ταινία. Μπορεί να πάθαινε καρδιακή προσβολή όπως ο Μπόρις Βιαν στην ειδική προβολή της κινηματογραφικής μεταφοράς του δικού του βιβλίου στα μέσα του προηγούμενου αιώνα. Το πιθανότερο είναι ότι σερ Ντόυλ δεν θα ήθελε τον Σέρλοκ Χολμς του, σούπερ ήρωα που ίπταται πάνω από τα κτίρια του Λονδίνου, τσαλαβουτάει στον Τάμεση και κάνει διάφορα άλλα ακροβατικά σαν τον Σπάιντερμαν. Θα του άρεσε, όμως, αυτός ο συνδυασμός της έντονης δράσης με τη σοφιστικέ επίλυση του μυστηρίου, οι ικανότητες δεινού μποξέρ με τις μαντικές δυνατότητες και τις εκπληκτικές συλλήψεις νέων ιδεών.
Ο σπουδαίος σερ της αστυνομικής λογοτεχνίας παγκοσμίως, ίσως, να έβρισκε πολύ ενδιαφέρων τον βρώμικο Σέρλοκ Χολμς του Γκάι Ρίτσι. Γιατί θα είχε ανάγκη να ξεπεράσει -επιτέλους- τον “κομ ιλ φο” χαρακτήρα που παρακολουθούσαμε τόσα χρόνια στη μικρή και τη μεγάλη οθόνη. Και γιατί είναι τόσο ερεθιστικό να βλέπεις τον μέγα Χολμς να σέρνεται στα πατώματα για τα μάτια μιας γυναίκας, να απογοητεύεται από τις ανθρώπινες αδυναμίες του και να μελαγχολεί με την κατάντια της... ευφυίας του! Να κυλιέται στις λάσπες και να συναντιέται με ανθρώπους του περιθωρίου. Να είναι επικηρυγμένος, να είναι κυνηγημένος, να είναι σαν ένας άνθρωπος κανονικός. Που όμως καταφέρνει να βγει στην επιφάνεια και να νικήσει. Ο Γκάι Ρίτσι, αφού εξάντλησε όλα τα προσωπικά του πρότζεκτ αποφάσισε να κάνει σινεμά αληθινό. Ο “Σέρλοκ Χολμς”, με τις αναμενόμενες συνέχειες του, είναι η μεγαλύτερη εισπρακτική του επιτυχία. Άλλωστε, είναι αυτός ο καλλιτέχνης που κατάφερε να μεταλλάξει στο ακέραιο (και στο απόλυτο) ένα πραγματικό βρετανικό σύμβολο των τεχνών. Να το κάνει σαν τα μούτρα του, εν προκειμένω. Τα κινηματογραφικά, βεβαίως. Όπως είναι οι ήρωες του στις “Δυο καπνισμένες κάνες” και την “Αρπαχτή”, για παράδειγμα. Ο νέος “Σέρλοκ Χολμς” είναι ο ορισμός του μπλοκμπάστερ. Διασκεδαστικός, πομπώδης, ακραίος, γεμάτος ένταση και αδρεναλίνη. Με μπόλικη δράση. Μια ταινία ποπ-κορν για όλα τα γούστα. Μα πάνω απ' όλα με άποψη, γούστο και στυλ.

Ricordi mi


Δραματική, ελληνικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Στέλλας Θεοδωράκη, με τους Λάζαρο Γεωργακόπουλο, Θεοδώρα Τζήμου, Γιώργο Αρμένη, Ελένη Γερασιμίδου.


Η Φανή σβήνει από τη μνήμη της το θάνατο του συντρόφου της, την ίδια εποχή που κάνει μια έρευνα για την απελπισία και την ανερχόμενη φτώχεια στην Αθήνα...


Η απώλεια, η μνήμη, η αγάπη... Να με θυμάσαι, να μη με ξεχνάς. Λέξεις, λέξεις, λέξεις... Καθημερινές, ανθρώπινες, συνηθισμένες. Αλλά τόσο σημαντικές, ικανές να σε κάνουν να χαμογελάσεις, να κλάψεις, να πονέσεις. Ικανές να σε αλλάξουν, εν ολίγοις. Όμορφη γυναίκα προσπαθεί να ξεπεράσει την απώλεια, να ξαναφτιάξει τη ζωή της, να προβληματιστεί με τον κόσμο γύρω της. Στη δεύτερη ταινία της, η Στέλλα Θεοδωράκη κινείται, τρόπον τινά, στην ίδια σκηνοθετική μανιέρα με το προ ετών “Παρά λίγο, παρά πόντο, παρά τρίχα”. Υπαρξιακό σινεμά, βαθιά προσωπικό, είναι ένα “τριπάκι”, στο οποίο άπαξ και μπεις απολαμβάνεις το ταξίδι. Το ενδόμυχο, το εσωτερικό, το της ψυχής σου. Σαν αυτοψυχανάλυση, ένα πράγμα. Σαν επαναπροσέγγιση των μέσα σου, αυτών που σε προβληματίζουν αενάως. Έτσι όμως και δεν μπεις στο κλίμα της ιστορίας της Θεοδωράκη, το παιχνίδι το 'χασες. Βγες από την αίθουσα και τρέξε. Σινεμά για λίγους. Έτσι δεν λέγεται;

Άλλες ταινίες


Το “Ποτάμι ανάμεσα” σε σκηνοθεσία Ρασίντ Μπουσαρέμπ, βρετανικής/ γαλλικής/ αλγερινής παραγωγής, με τους Μπρέντα Μπλέθιν και Σοτιγκούι Κογιιέιτ, είναι μια ευθεία αναφορά στον ανθρώπινο πόνο μέσα στην τρόμο-υστερία της εποχής μας. O Ουσνάμ και της κυρία Σόμερς, δυο ταπεινοί άνθρωποι που ζουν συνηθισμένες ζωές, στη Γαλλία και στα Νησιά Τσάνελ αντίστοιχα, αναζητούν τα παιδιά τους μετά το τρομοκρατικό χτύπημα στο Λονδίνο το 2005. Η ταινία του έμπειρου Μπουσαρέμπ κέρδισε δυο βραβεία στην περυσινή Μπερλινάλε, για την απλότητα στην κινηματογράφηση και τη λιτή προσέγγιση του θέματος. Ακραία μινιμαλιστική, επικεντρώνει στα πρόσωπα κι όχι τόσο στα γεγονότα. Θεατρόμορφο σινεμά πέρα για πέρα. Η “Αστυνομία, ταυτότητα” σε σκηνοθεσία Κορνέλιου Πορουμπόιου, ρουμανικής παραγωγής, είναι χαρακτηριστικό δείγμα της ανόδου του ρουμάνικου σινεμά στις μέρες μας. Τιμήθηκε με δυο βραβεία στο πρόσφατο φεστιβάλ των Καννών. Ο Κρίστι, ένας αστυνομικός, αρνείται να συλλάβει ένα νεαρό που πρόσφερε χασίς σε δύο συμμαθητές του στο λύκειο, θεωρώντας ότι ο νόμος είναι υπερβολικά αυστηρός, θ' αλλάξει σύντομα, ενώ δεν θέλει νά 'χει βάρος στη συνείδηση του την καταστροφή ενός νέου ανθρώπου. Ηθικολογική προσέγγιση ενός θέματος, που ανοίγει διάλογο με τις απαρχαιωμένες δομές της πρώην κομμουνιστικής κοινωνίας, τις συντηρητικές αντιλήψεις περί παράνομου και τις φρέσκιες ιδέες του νέου αιώνα. Αργοί ρυθμοί, σινεφιλικό σινεμά, με διάθεση προβληματισμού. O “Εκλεκτός” σε σκηνοθεσία των αδελφών Χιουζ, αμερικανικής παραγωγής. με τους Ντένζελ Ουάσινγκτον, Μίλα Κούνις, Γκάρι Όλντμαν και Μάλκολμ ΜακΝτάουελ, είναι ένα ακόμη εσχατολογικό θρίλερ από την Αμερική, που έχει να επιδείξει σκηνοθετική μαεστρία και καλαίσθητη φωτογραφία. Ο Ίλαϊ, ζώντας σε έναν κόσμο κατεστραμμένο, νιώθει επιλεγμένος από τον Θεό για να προστατεύσει ένα ιερό βιβλίο, το οποίο περιέχει τα μυστικά για τη σωτηρία της ανθρωπότητας. Από τη μια μεριά υποβλητική ατμόσφαιρα και ερμηνευτική δεινότητα από τους ηθοποιούς, και από την άλλη μια ιστορία τετριμμένη και άκρως ξεπερασμένη. Δεν είδαμε : Το “I love Karditsa” σε σκηνοθεσία Στράτου Μαρκίδη, ελληνικής παραγωγής, με τους Κώστα Αποστολάκη, Κατερίνα Παπουτσάκη, Μπέσσυ Μάλφα, Γεράσιμο Σκιαδαρέση, Ελένη Γερασιμίδου, Μιχάλη Ιατρόπουλο. Πρόκειται για εμπορική κωμωδία με στόχο τη σάτιρα των κοινωνικών ηθών της επαρχίας, που επέλεξε να μην πραγματοποιήσει προβολή για τους κριτικούς κινηματογράφου. Κάτι θα ξέρει καλύτερα από εμάς...

Σέρλοκ Χολμς ***

Αστυνομία, ταυτότητα **

Ο εκλεκτός **

I love Karditsa -
Το ποτάμι ανάμεσα **
Ricordi mi **


*Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην καθ. εφημερίδα "Απογευματινή" (φύλλο 14-1).