20 Φεβ 2010

Το Βερολίνο αναζητά... ταυτότητα!

Με το κρύο να «ξυρίζει» μέχρι το κόκαλο, όπως μας μετέφεραν χαρακτηριστικά συνάδελφοι από το παγωμένο Βερολίνο, η 60η διοργάνωση του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της γερμανικής πόλης (11-21/2) αναζητά την ταυτότητα της μες στο γενικότερο χαμό των ευρωπαϊκών φεστιβάλ, την άνοδο της ιταλικής Μόστρα (της Βενετίας) και τον αέναο βεντετισμό των Καννών. Ένα κράμα ευρωπαϊκής παράδοσης, ασιατικής κουλτούρας και χολιγουντιανής λάμψης είναι και η φετινή –στρογγυλευμένη στον αριθμό της- διοργάνωση, ένα με απ’ όλα δηλαδή, μια συνταγή άλλωστε που ακολουθείται κατά κόρον τα τελευταία χρόνια από τους πάντες, όπως και από το δικό μας Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης.
Με πρόεδρο της κριτικής επιτροπής τον ακούραστο Βέρνερ Χέρτζογκ, ο οποίος μας αποκάλυψε στο πρόσφατο ΦΚΘ σε κατ’ ιδίαν συνομιλία μας ότι «θα συνεχίσω μέχρι τέλους τον ακούραστο αγώνα μου για την άνοδο του γερμανικού σινεμά» όπως τον ξεκίνησε με τον Φασμπίντερ και τον Βέντερς πριν 40 χρόνια, η Μπερλινάλε άρχισε και θα τελειώσει με ασιατικό σινεμά : το «Χωριστά» του Κινέζου Γουάνγκ Κουαν ‘αν και το «Σχετικό με τον αδελφό της» του Ιάπωνα Γιόζι Γιαμάντα, δυο σκηνοθετών βραβευμένων στο Βερολίνο παλαιότερα και γνωστών στη χώρα μας από τις πρόσφατες ταινίες τους, «Ο γάμος της Τούγια» και «Καμπέι, η μητέρα μας» αντίστοιχα.

Μέχρι στιγμής, τα βλέμματα έχουν συγκεντρώσει δυο αειθαλείς και χιλιοπροβεβλημένοι δημιουργοί παγκοσμίως. Ο Ρόμαν Πολάνσκι, παρά την απουσία του εξαιτίας των γνωστών γεγονότων, έκανε αίσθηση με το ολοκαίνουριο «Ο συγγραφέας φάντασμα», ένα πολιτικό θρίλερ που φωτογραφίζει τις ατασθαλίες του πρώην Βρετανού πρωθυπουργού Τόνι Μπλερ. Πρωταγωνιστές οι Γιούαν ΜακΓκρέγκορ και Πιρς Μπρόσναν. Εν συνέχεια ο Μάρτιν Σκορσέζε, που παραβρέθηκε στο Βερολίνο με τον πρωταγωνιστή του Λεονάρντο ντι Κάπριο, με το «Νησί των καταραμένων», ένα φιλμ νουάρ στην κλασική του φόρμα, με μπόλικες ανατροπές, «μακαρθικές» δολοπλοκίες και ψυχροπολεμικές εντάσεις. Αμφότερες οι ταινίες θα προβληθούν στη χώρα μας τον Μάρτιο.

Παρεμπιπτόντως, το παρών του Σκορσέζε στη Μπερλινάλε με την ταυτόχρονη παρουσία του Λαρς Φον Τρίερ (εξαιτίας της προβολής του δανέζικου «Submarino» του Τόμας Βίντεμπεργκ, σκηνοθέτη της «Γιορτής») επανέφεραν τα σενάρια περί ελεύθερου ριμέικ του «Ταξιτζή» από τον ανατρεπτικό Δανό σκηνοθέτη. Μια και μιλάμε για ριμέικ, με συμπάθεια είδαν άπαντες μια ακόμη ελεύθερη διασκευή, αυτή τη φορά της καλτ ταινίας «Μόνο αίμα» των αδελφών Κοέν. Ο Κινέζος Ζανγκ Γιμού μετά τους Ολυμπιακούς του Πεκίνο, γύρισε το «Μια γυναίκα, ένα όπλο και ένα μαγαζί για νουντλς».

Με προβολές ταινιών όπως το «Ουρλιαχτό», βασισμένο στο ποίημα του Άλεν Γκίνσμπεργκ, και το «Μέλι» του Τούρκου Σεμίχ Καπλάνογλου, την παρουσίαση της αποκαταστημένης κόπιας του «Μετρόπολις» του Φριτζ Λανγκ κάτω από την Πύλη του Βραδεμβούργου, τη βράβευση της μούσας του Φασμπίντερ Χάνα Σιγκουλα και των τιμητικών εκδηλώσεων για τον πρόσφατα χαμένο Ερίκ Ρομέρ, και με παρουσίες όπως εκείνες του Μπεν Στίλερ και της Ρενέ Ζελβέγκερ μέχρι της Τζούλιαν Μουρ και του Μάικλ Γουίντερμπότομ, η 60η Μπερλινάλε θα κάνει τον απολογισμό της μεθαύριο επιστρέφοντας στην κρύα πραγματικότητά της.

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ : ΝΕΣΤΟΡΑΣ ΠΟΥΛΑΚΟΣ

*Το κείμενο δημοσιεύτηκε -όχι ακριβώς όπως είναι παραπάνω- στην 1η έκδοση της εβδομαδιαίας εφημερίδας "Δρόμος της Αριστεράς" (φύλλο 20-2).