2 Απρ 2010

H Γλυκιά Συμμορία των... αλεπούδων!

του Νέστορα Πουλάκου
npoulakos@apogevmatini.gr


Ο απίθανος κύριος Φοξ


Κινούμενα σχέδια, αμερικανικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Ουές Άντερσον, με τις φωνές των Μάικλ Γκάμπον, Τζορτζ Κλούνι, Μέριλ Στριπ, Όουεν Ουίλσον, Μπιλ Μάρεϊ, Γουίλεμ Νταφόε, Αντζέλικα Χιούστον, Τζάρβις Κόκερ, Άντριεν Μπρόντι, Μπράιαν Κοξ.


Ο κύριος Φοξ ζει μαζί με την κυρία Φοξ και τα αλεπουδάκια τους μέσα σε ένα τεράστιο δέντρο. Κάθε βράδυ επισκέπτεται τη φάρμα τριών αγροτών και κλέβει από ένα γεύμα ώστε να φροντίσει την οικογένειά του. Όταν όμως οι τρεις αγρότες αποφασίζουν να βάλουν ένα τέλος στην ιστορία αυτή, ο κύριος Φοξ αποδεικνύει πως είναι ένας απροσδόκητα πολυμήχανος αντίπαλος.


Σαν τη Γλυκιά Συμμορία ή εκείνη του Πέκινπα, που έσπαγαν κόκαλα και μασούσαν σίδερα, οι αλεπούδες πήραν τα όπλα και τα έβαλαν με το κατεστημένο των ανθρώπων. Μόνοι εναντίον όλων. Απέναντι τους οι μηχανές κι οι ανθρώπινες μηχανορραφίες, οι νταλίκες και τα όπλα, οι σφαίρες και οι ποικίλες κουτοπονηριές, τα σχέδια και τα συναφή κόλπα, δεν χαμπάριασαν με τίποτε από όλα αυτά, προχώρησαν μπροστά και βγήκαν νικητές.
Άλλωστε η νίκη ορίζεται διαφορετικά για τον καθένα από εμάς. Και για εκείνες, τις αλεπούδες εννοώ, η επιβίωση τους είναι ο στόχος αλλά ο σκοπός δεν είναι αυτός : να μπουν στο μάτι του αυτοχριζόμενου ηγεμόνα, του ανθρώπου, θέλουν και όσο τίποτε άλλο επιθυμούν τόσο να το καταφέρουν. Κι αυτό το λέμε, διότι επιζητούν το παιχνίδι το σωστό, εκείνο το ιντριγκαδάρικο, το αδρεναλινικό, που θα τις κάνει να παίξουν στα δάχτυλα τους ανθρώπους, να τους πεισμώσουν, να τους καταφέρουν να βγουν από τα ρούχα τους, να τους τρελάνουν τόσο που άλλο να μην πάει. Αυτό καταφέρνουν οι αλεπούδες στο παραμύθι του Ρόαλντ Νταλ («Ο Τσάρλι και το εργοστάσιο σοκολάτας»). Να επαναδιαπραγματευθούν την κυριαρχία του παιχνιδιού σε τούτο τον κόσμο, να μιλήσουν και για μια άλλη ζωή, που κρύβεται κάτω από τη γη, κι έχει τόσο ενδιαφέρον. Ο πολυμήχανος Ουές Άντερσον («Οικογένεια Τένενμπαουμ») έκανε ένα κινούμενο σχέδιο «όλα τα λεφτά» ή «όλα τα φιφί», που θα έλεγε και η Γκιουλ στο δρόμο το νυχτερινό, στον πηγαιμό από τα σύνορα παρέα με τον προπαγανδιστή, άξιοι επιβάτες όλοι τους στο τρένο του παραμυθιού που έβαλε σε κίνηση ο Άντερσον. Με τη μέθοδο του stop motion και με μια πλειάδα αστεριών να δανείζουν τις φωνές τους (ευτυχώς χωρίς ελληνική μεταγλώττιση), ο Άντερσον γύρισε το πλέον αντιεξουσιαστικό παιδικό παραλήρημα της δεκαετίας.

Πώς να εκπαιδεύσετε το δράκο σας


Κινούμενα σχέδια, αμερικανικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Νταν ΝτεΜπλουά & Κρις Σάντερς.


Όταν ξεκινά η εκπαίδευση στους δράκους του Ψάρη και των υπόλοιπων εφήβων, εκείνος συνειδητοποιεί πως αυτή είναι η μοναδική του ευκαιρία να αποδείξει πως έχει τις ικανότητες να γίνει μαχητής και να κερδίσει την εκτίμηση όλων.


Χωρίς ιδιαίτερη σεναριακή πλοκή και βασισμένο στο ομώνυμο παιδικό μπεστ σέλερ της Κρεσίντα Κάουελ, που κυκλοφορεί στη χώρα μας από τις Εκδόσεις Πατάκη, αυτό το κινούμενο σχέδιο της Dreamworks (που έχει γυρίσει μεταξύ άλλων τα πετυχημένα animation «Μαδαγασκάρη» και «Σρεκ») αποδεικνύεται ευφάνταστο σκηνοθετικά, εντυπωσιακό στα εφέ του και τη δύναμη των σκηνών μάχης του. Ανακατεύοντας την παράδοση των Βίκινγκ με τη σύγχρονη κουλτούρα των εφήβων και τον μύθο των δράκων ως είδος ζώου, πετυχαίνεται ένα ενδιαφέρον διασκεδαστικό τρυκ, ακριβώς δηλαδή ότι χρειάζονται μικροί και μεγάλοι τις γιορτινές μέρες προκειμένου να χαλαρώσουν. Κι επειδή σε τέτοιου είδους ταινίες κριτικές και συναφείς κοινωνιολογικές αναλύσεις δεν χωρούν, ρίχτε το έξω ακριβώς γιατί αξίζουν αφού και γελάς και περνάς ευχάριστα χωρίς περιττές σκοτούρες και βάσανα για τα υψηλά νοήματα της ζωής. Στη χώρα μας θα προβάλλεται μεταγλωττισμένο και σε 3D πέρα από την κανονική του θέαση.


Άλλες ταινίες


Η «Τιτανομαχία» σε σκηνοθεσία Λουί Λετεριέ, αμερικανικής/ βρετανικής παραγωγής, με τους Σαμ Γουόρθινγκτον, Λίαμ Νίσον, Ραλφ Φάινς, είναι ένα εντυπωσιακό εφετζίδικο κατασκεύασμα χολιγουντιανής κοπής που θα προβάλλεται σε 3D από την Κυριακή του Πάσχα (4/4). Γόνος θεού, αλλά μεγαλωμένος από ανθρώπους, ο Περσέας προσπαθεί να σώσει την ανθρωπότητα από τον Άδη, τον εκδικητικό Θεό του Κάτω Κόσμου. Όπως στο παρελθόν με τους «300» και πρόσφατα με το «Ο Πέρσι Τζάκσον και οι Ολύμπιοι», μια ακόμη υπερπαραγωγή με κεντρικό θέμα την αρχαιοελληνική μυθολογία καταφτάνει από την άλλη μεριά του Ατλαντικού. Στηριζόμενοι στον επιβλητικό αέρα των μυθολογικών «αστέρων» και χωρίς απαραίτητα να λαβαίνουν υπόψη τους ακριβώς τη νόρμα των κλασικών βιβλίων της περιόδου, οι χολιγουντιανοί παραγωγοί έκαναν ένα μπλοκμπάστερ εκατοντάδων χιλιάδων εισιτηρίων με σκοπό –τι άλλο;- την εύπεπτη διασκέδαση. Χωρίς τίποτε από τα παραπάνω να είναι ακριβώς κακό, και με την αβάντα των γιορτών, που θέλουν και μία ελαφράδα και μία χαρουμενιά στα της μεγάλης οθόνης φιλμικά καμώματα (φαίνεται, άλλωστε, αυτό από τον προγραμματισμό των ταινιών της εβδομάδας), οι συντελεστές της «Τιτανομάχιας» χρησιμοποιούν το 3D και τη συν αυτώ τρέλα της εποχής για να προσελκύσουν κόσμο. Χωρίς να μπορώ να πώ παραπάνω λόγια, διότι δεν το επιβάλει κι η ταινία η ίδια άλλωστε, η «Τιτανομαχία» φτιάχτηκε για να διασκεδάσει το κοινό, όχι απαραίτητα το σινεφιλικό, στην ανοιξιάτικη έξοδο του. Πέραν τούτου, ουδέν σχόλιο. Το να μιλήσω για την ιστορία ή τη σκηνοθετική πλοκή δε νομίζω ότι θα βρείτε ούτε ενδιαφέρον ούτε νόημα ιδιαίτερο. Ο Γουόρθινγκτον, μετά την επιτυχία του «Avatar», βρίσκει την πρωταγωνιστική του θέση σε ένα ακόμη 3D πυροτέχνημα, που παίρνει μερικούς πόντους παραπάνω από τα μπλοκμπάστερ του σωρού, εξαιτίας του όποιου νεύρου της παρεμβατικότητας του Λετεριέ, πνευματικού τέκνου βέβαια του Λυκ Μπεσόν. Προσοχή! Η ταινία θα βγει στις αίθουσες αφού θα έχετε φάει το αρνί και το κοκορέτσι, τα οποία να έχετε χωνέψει καλά και, φυσικά, χωρίς να έχετε πιει υπερβολικά.


Ο απίθανος κύριος Φοξ ****

Πώς να εκπαιδεύσετε το δράκο σας ***

Η τιτανομαχία **


*Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην καθ. εφημερίδα "Απογευματινή" (φύλλο 2-4).