3 Μαΐ 2010

Η Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων..

Οι εικόνες του Τζόνι Ντεπ με το τεράστιο καπέλο και το κατακόκκινο μαλλί και της Έλενα Μπόναμ-Κάρτερ με το γιγαντιαίο κεφάλι και το μικροσκοπικό σώμα είχαν κατακλύσει πάμπολλες ιστοσελίδες στο διαδίκτυο εδώ και μήνες. Εικόνες από το νέο εικαστικό πανδαιμόνιο του Τιμ Μπάρτον έκαναν την εμφάνισή τους μία μετά την άλλη. Οι φανατικοί θαυμαστές τις "Αγίας Τριάδας" (Μπάρτον-Ντεπ-Μπόναμ-Κάρτερ) πολλοί και ανυπόμονοι. Ο πιο εκκεντρικός σκηνοθέτης του mainstream κινηματογράφου μας υποσχόταν ένα ακόμη ταξίδι στον μαγευτικά πολύχρωμο σύμπαν του μυαλού του. Αυτή τη φορά αποφάσισε να κάνει ένα βήμα πιο πέρα, μια "βουτιά" στο υπερθέαμα, όπως αρμόζει σε μια αυθεντική χολιγουντιανή παραγωγή. Φυσικά, δε θα μπορούσε να το κάνει χωρίς τους δικούς του όρους. Η ματιά του πάντα μοναδική, ξεχωρίζει ανάμεσα σε δεκάδες, οι γκροτέσκοι χαρακτήρες του απολαυστικοί, το χιούμορ τους υποδόριο και οι ατάκες τους καυστικές.

Μια Αλίκη δοσμένη από την αστείρευτη φαντασία του Μπάρτον δε θα μπορούσε να ναι μια ακόμα ανέπνευστη ταινιούλα της Disney, φτιαγμένη για μικρούς και για…μικρότερους.

Η Αλίκη του Μπάρτον είναι μια νεαρή κοπέλα, που ετοιμάζεται να δώσει μάχες με κακές βασίλισσες και αδίστακτους αυλικούς, ευυπόληπτους αριστοκράτες, απειλητικά πλάσματα του δάσους και επίδοξους γαμπρούς της συμφοράς. Δεν είναι το κοριτσάκι του παραμυθιού που ξέραμε, αλλά μια κοπέλα πολυμήχανη, ψύχραιμη στις δυσκολίες, μαχητική μέχρι τέλους, θαρραλέα. Με την χαρακτηριστική αυθάδεια της ηλικίας της αντιμετωπίζει θεούς και δαίμονες, με τη βοήθεια πάντα των καλών της συντρόφων στο ταξίδι στη χώρα των θαυμάτων, του Τρελο-Καπελά, της γάτας Τσέσαϊρ, του άσπρου Λαγού, της σοφής κάμπιας που στο τέλος μεταμορφώνεται σε πεταλούδα. Όπως η πρωταγωνίστρια του Μπάρτον που από ένα κοριτσάκι άβουλο και ονειροπόλο που το ετοιμάζουν για την ``κρεμάλα`` με έναν πλούσιο βουτυρομπεμπέ μεταμορφώνεται σε μια ανεξάρτητη κοπέλα, με μυαλό ``ξυράφι`` και γλώσσα που σπάει κόκαλα.

Η ιδιαίτερη σκηνοθετική ματιά του πάντα ευφάνταστου Μπάρτον συνδυάστηκε με μαεστρία με το υπερθέαμα, το εκκεντρικό συνάντησε το κλασικό και το παραμύθι έγινε πραγματικότητα. Η εξαιρετική επιλογή της μέχρι πρότινος άσημης Μία Βασίκοβσκα στο ρόλο της Αλίκης, ο αστείρευτος Τζόνι Ντεπ αλλά και η δαιμόνια Μπόναμ-Κάρτερ έδωσαν ζωή στους χαρακτήρες του ωραιότερου παραμυθιού στον κόσμο. Η Βασίκοβσκα λιτή και γήινη έφερε την ισορροπία στον παραμυθένιο κόσμο του Τρελο-Καπελά και της Κόκκινης Βασίλισσας. Ο Ντεπ και η Μπόναμ-Κάρτερ έφτιαξαν δύο εκπληκτικές καρικατούρες, θυμίζοντάς μας ότι οι ιδιοφυείς ηθοποιοί μπορούν να δημιουργήσουν τέχνη παντού και πάντα. Ειδικά η αδίστακτη Κόκκινη Βασίλισσα της Κάρτερ είναι μακράν ο πιο αξιομνημόνευτος χαρακτήρας της ταινίας, μέσω του οποίου ο Μπάρτον σαρκάζει έναν ολόκληρο κόσμο που ζει και αναπνέει μόνο για την εξουσία. Ολόκληρη η ταινία άλλωστε είναι ένα πονηρό κλείσιμο του ματιού στον θεατή.
Εύα Σούλτη