15 Νοε 2010

ΣΙΝΕΜΑ ΕΝ ΔΗΜΩ

Του Νέστορα Πουλάκου

Βγήκα στη βεράντα. Μια αδέσποτη γάτα έκοβε βόλτες στην αυλή μου. Ήταν τεράστια, κεραμιδόγατα, με γυαλιστερή μαύρη γούνα και κίτρινα λαμπερά μάτια. Δεν με φοβόταν. Με πλησίασε και τρίφτηκε στα πόδια μου. Ήμουν καλός άνθρωπος και το ‘ξερε. Τα ζώα τα καταλαβαίνουν κάτι τέτοια. Έχουν ένστικτο. Μπήκα στο σπίτι και με ακολούθησε». Μια παραβολή με απλά λόγια, χωρίς φιοριτούρες, φιλοσοφήματα, και παχιές λέξεις. Στην κάθε λέξη μια έννοια. Στην κάθε φράση ένα νόημα. Από τις περιθωριακές (από τους μισούς), λογοκριμένες (από τους υπολοίπους) «Γυναίκες» του Τσαρλς Μπουκόφσκι. Προς φίλους και εχθρούς. Αφιερωμένο.

*

Το πιστεύετε; Έχουμε –επιτέλους- σχέδιο κινηματογραφικού νόμου. Από το «Νόμο Μελίνας» στο «Νόμο Γερουλάνου». Εντάξει, συγκρίσεις δεν χωρούν για τα δυο ονόματα, όμως η ουσία βρίσκεται στην ύπαρξή του και μόνο. Μπορεί οι 100 μέρες να έγιναν ένας χρόνος, μπορεί να παρέλυσε η ντόπια κινηματογραφία και χρήμα να μην υπήρχε ούτε για να πρωτοκολλήσεις μια αίτηση, αλλά μην έχετε και παράπονα...

*

Πάντως και επειδή πολλά λέγονται για αυτή τη νέα κινηματογραφική πρόταση, που χρειάστηκε να μπερδέψει τέσσερις υπουργαράδες της Νέας Δημοκρατίας (εν συνέχεια, ο ένας έγινε Πρόεδρος κόμματος (Σαμαράς), ο έτερος «αντάρτης» (Τατούλης), ο άλλος επιχειρηματίας -ότι είναι νόμιμο είναι και ηθικό- (Βουλγαράκης) και ο δείνα πολιτικός-φάντασμα (Λιάππης)) και να καθυστερήσει έναν του ΠΑ.ΣΟ.Κ., περνάει το δόγμα -αλά Χόλιγουντ- «σινεμά του παραγωγού», αφήνοντας στην άκρη εκείνο του «δημιουργού» που επικρατούσε ως σήμερα, και ας εμμένει στο αντίθετο. Και επειδή η συζήτηση είναι μεγάλη, σημειώστε τούτο : υπερσυγκέντρωση εξουσιών σε τρεις κυρίους και αποβολή κάθε συνδικαλιστή από τα πεπραγμένα (σε βαθμό απόλυτο).

*

Πέρα από το νόμο, το βλέμμα όλων πλέον στρέφεται στο επερχόμενο 51ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και τις εξαγγελίες (ανεπίσημες, μέσω του Τύπου), που έχει κάνει ο καλλιτεχνικός του διευθυντής Δημήτρης Εϊπίδης. Στα μισά ο προϋπολογισμός, στο 50% και οι ταινίες του φετινού προγράμματος, στο 1/3 το προσωπικό του φεστιβάλ, λίγοι και οι διάσημοι καλεσμένοι, στο -40% και με αυστηρή επιλογή οι δημοσιογράφοι, που θα φιλοξενηθούν στην Θεσσαλονίκη από τις 3 έως τις 12 του Δεκεμβρίου. Μια ατμόσφαιρα βαριά διαβλέπω, ευελπιστώντας βέβαια να πάνε κατ’ ευχή τα πράγματα.

*

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και το ζήτημα των Κινηματογραφιστών στην Ομίχλη με την άνοδο των ελληνικών ταινιών στο ΦΚΘ (είναι και πολλές και καλές). Η μοναδική είδηση που υπάρχει έως τώρα, είναι η ανακοίνωση των συμμετοχών στο τμήμα Balkan Fund. Οι ελληνικές παρουσίες προέρχονται από τους Ομιχλιστές… Άλλωστε, πλέον, έχουμε και ένα σχέδιο νόμου.

*

Κίσις

*Η στήλη δημοσιεύτηκε -όχι ακριβώς έτσι- στο τεύχος 11 του μηνιαίου free press "Move it" (Νοέμβριος 2010).