30 Νοε 2010

Μαράν Αθά : Ένα Ελληνικό υπαρξιακό δράμα στο Θέατρο Μεταξουργείο

Ο Θωμάς Ψύρρας είναι ένας φιλόλογος από την Λάρισα που έγραψε ένα έργο, το Μαράν Αθά, 300 σελίδων και το έστειλε στην Άννα Βαγενά. Εκείνη με το αλάνθαστο καλλιτεχνικό της αισθητήριο και την πολύτιμη πείρα της, του έδωσε την δέουσα σημασία και το πρότεινε στην κόρη της Γιασεμί Κηλαηδόνη. Ο Δήμος Αβδελιώδης έκανε την διασκευή του έργου, σκηνοθέτησε την Γιασεμί Κηλαηδόνη σε ένα μονόλογο 2,5 ωρών και επιμελήθηκε των φωτισμών.

Ένας υπέργηρος μοναχός κάνει έναν απολογισμό ζωής. Θυμάται την ορφάνια του και την σπλαχνική προστασία που έλαβε από τον Δεσπότη της περιοχής του που τον ανέλαβε, τον μεγάλωσε και τον σπούδασε. Όταν τελείωσε τις σπουδές του στην θεολογία βέβαια, γύρισε δίπλα στον Δεσπότη ο οποίος τον έστειλε σε ένα μακρινό χωριό, όπου ακούγονται φρικτά πράγματα για μαγγανείες και όπου πριν πολλά χρόνια είχε πέσει θανατικό σε όλους του άνδρες του χωριού, χωρίς καμιά γυναίκα να πάθει τίποτα..

Εκεί ο νεαρός μοναχός θα ανακαλύψει ένα κρυφό ιερατείο γυναικών που με ένα εξωλογικό και φαντασιακό τρόπο μαθαίνει στις νεώτερες γυναίκες την γυναικεία φύση, το εσωτερικό είναι της γυναίκας, τον πόθο για τον έρωτα, την οδύνη της γέννας, την αποπλάνηση, το μεγάλωμα των παιδιών.

Ο νεαρός μοναχός παρακολουθεί τις συναντήσεις των γυναικών και ερωτεύεται την πιο μικρή την Σεβαστή.. Συγκλονίζεται από αυτό το βίωμα και αποφασίζει να γυρίσει στον Δεσπότη και να του ανακοινώσει πως θέλει να ζήσει μαζί της. Αυτός τον θεωρεί αμαρτωλό και αντίχριστο, και τον εξορίζει ως ιερομόναχο σε ένα χωριό στο βουνό. O ίδιος βρίσκεται σε μια διαρκή πάλη τι να κάνει : να το σκάσει και να βρει την αγάπη του ή να αφιερωθεί στο θεό. Τελικά θα ακολουθήσει τον δικό του δρόμο αναζήτησης, προσφοράς και αγάπης υπερβαίνοντας στη ουσία το παραπάνω δίλλημα και αργά στο τέλος της ζωής το θα μάθει συγκλονισμένος πως η αγαπημένη του Σεβαστή γέννησε με μεγάλους πόνους τον γιό τους και πέθανε.

Το έργο είναι ένα συγκλονιστικό κοσμολογικό - υπαρξιακό δράμα με αναγνώσεις σε πολλά επίπεδα. Μιλάει για την γνώση της ανθρώπινης φύσης και ιδιαίτερα της γυναικείας, για την σχέση του ανθρώπου με το θεό, για την μοίρα και την ανθρώπινη ελευθερία και βούληση.

Ο συγγραφέας χρησιμοποιεί πολλά εξωλογικά και μυθικά στοιχεία που φέρνουν στο μυαλό του θεατή αρχαιοελληνικά δρώμενα και βακχικές σκηνές. Επίσης έχει και μια θεολογική/ορθόδοξη πλευρά που γίνονται αναφορές στην αγάπη και την ελευθερία, στην σιωπή και το βαθύ νόημα της την αναχώρηση, την σπαραχτική προσευχή, την νουθεσία από πνευματικό γέροντα.

Νιώθει κανείς ότι όλη η ελληνική σκέψη και φιλοσοφία είναι μέσα στο έργο. Η αρχαία ελληνική σκέψη, ο ορθόδοξη παράδοση, ο αγροτικός βουκολικός τρόπος ζωής. Είναι εκεί ο Ευριπίδης αλλά και ο Παπαδιαμάντης.

Η γλώσσα του έργου είναι μια έκπληξη. Σε τόνους καθαρεύουσας και δημοτικής μαζί, είναι μια ακουστική απόλαυση αλλά και προσφέρει στην δραματουργία.

Η έκφραση καταπληκτική ερμηνεία είναι πολύ λίγη για να περιγράψει τον άθλο της Γιασεμί Κηλαηδόνη. Η παράσταση αυτή θα είναι μια μεγάλη προίκα για την μετέπειτα πορείας της.

Το σκηνικό, απλό, αλλά εξόχως υποβλητικό και ενδιαφέρον επιμελήθηκε η Μαρία Πασσαλή και την μουσική , αυθεντικά ελληνική και βαθιά, λυρική και συμμετέχουσα σε πολλά επίπεδα του έργου, ο Βαγγέλης Γιαννάκης.

Η παράσταση αυτή είναι ένα δρώμενο με την αρχαιοελληνική σημασία και βαρύτητα της λέξης. Στο θέατρο Μεταξουργείο κάθε Κυριακή στις 7:0ο μμ και Δευτέρα στις 9:00 μμ.

Ντάλιου Διονυσία
ddaliou@yahoo.gr