25 Ιαν 2011

Ταλέντο υπάρχει..

Του Νέστορα Πουλάκου
poulakos@sevenart.gr

Για μυαλό και χρήματα δεν είμαι και τόσο σίγουρος, να σου πω την αλήθεια μου. Το πρώτο, το μυαλό δηλαδή, δηλώνει είδος προς εξαφάνιση σε κάθε στρώμα της ελληνικής κοινωνίας πόσω μάλλον σε αυτούς που χαράζουν την κινηματογραφική πολιτική. Τι εννοώ: Με τα χίλια ζόρια και μεγάλη καθυστέρηση νέο κινηματογραφικό νόμο -επιτέλους- έχουμε, το πώς και το τι περιλαμβάνει αυτός είναι ένα άλλο θέμα, που το έχουμε συζητήσει εσύ κι εγώ ουκ ολίγες φορές [δες (1), (2), (3)].

Παρολαυτά ακόμη περιμένουμε: Να διοριστούν τα νέα (;) πρόσωπα στις θέσεις του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (ή και του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, που πλησιάζει παρεμπιπτόντως). Ως κλασικοί Έλληνες, θα δεις ότι θα διοριστούν (μακάρι να διαψευστώ) με τη λήξη της 6μηνης παράτασης, που έχει δοθεί βάσει νόμου. Αν γίνει νωρίτερα, θα τους πέσει ο κώλος φαίνεται (το μυαλό, που δεν υπάρχει).

Επίσης, να δούμε και τι ποσό θα εισρεύσει το κράτος (Υπουργείο Πολιτισμού και ΟΠΑΠ) στην παραγωγή (κι όχι μόνο) ταινίας μέσω του Ε.Κ.Κ. Προς το παρόν, και σύμφωνα με πληροφορίες, τα χρήματα που πηγαινοέρχονται είναι λίγα σε σχέση με τις ανάγκες και τα χρωστούμενα, σε βαθμό που απορροφούνται κατευθείαν από την εφορία. Ελπίζω, τουλάχιστον, ο ετήσιος κορβανάς να διαθέτει ένα ικανοποιητικό ποσό για την ενίσχυση του καλλιτεχνικού έργου και να μη φτάσει στο σημείο η κινηματογραφική κοινότητα -ελέω κρίσης- να δίνει μάχες για αριθμούς, όπως π.χ. της τάξης των 2,5 εκατομμυρίων ευρώ, που προσφέρει το Σερβικό κράτος στον δημοφιλή ηθοποιό και Πρόεδρο του Σερβικού Κέντρου Κινηματογράφου Μίκι Μανόλοβιτς όταν και παραλίγο να μου πέσει το ακουστικό και το αυτί μαζί (στη συνέντευξη που μου παραχώρησε στο περιοδικό Move it, τεύχος Δεκεμβρίου 2010).

Τέλοσπαντων, θα μου πεις γιατί σου τα γράφω όλα αυτά. Κάποια τα ξέρεις, άλλα τα φαντάζεσαι, για μερικά αδιαφορείς κιόλας. Εσύ θέλεις -και καλά κάνεις- να βλέπεις καλές ελληνικές ταινίες και να μην αποστρέφεις το βλέμμα σου όταν τις τσεκάρεις στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα προβολών. Και το κείμενο αυτό στο γράφω αφενός για να πω όλα τα παραπάνω, αφετέρου (και κυρίως) να σου μιλήσω για τις ελληνικές επιτυχίες της νέας χρονιάς.

Όταν έγραφα για την «Επέλαση των Ελλήνων» στην εφημερίδα Απογευματινή, τον περασμένο Αύγουστο, εξ αφορμής του πηγαιμού του τριολέ (Attenberg - Χώρα Προέλευσης - Casus Belli) στη Μόστρα της Βενετίας, που να ‘ξερα τι έχει το μενού από Γενάρη:

Στο πλέον alternative κινηματογραφικό φεστιβάλ της Ευρώπης, εκείνο του Ρότερνταμ, θα κάνει την επίσημη πρεμιέρα του και ταυτοχρόνως θα προβληθεί στην τελετή έναρξης της 40ης διοργάνωσής του (26 Γενάρη - 6 Φλεβάρη 2011), το "Wasted youth" των Αργύρη Παπαδημητρόπουλου (σου θυμίζω το "Bank bang" του) και Jan Vogel. Ανεξάρτητη παραγωγή, που γυρίστηκε σε ελάχιστο χρόνο, διατρέχει την καλοκαιρινή Αθήνα της κρίσης. Πιτσιρικαρία που τα σπάει και συγκρούεται. «Γερασμένοι» ενήλικες που οδηγούνται στην τρέλα χάρη της επιβίωσης. Θα διεκδικήσει τη Χρυσή Τίγρη και θα προβληθεί στους κινηματογράφους τον Μάρτιο.

Μαζί του στο Ρότερνταμ, θα βρίσκονται τόσο το "Attenberg" (στο πρόγραμμα Bright Future) όσο και το "Casus Belli" (στο Διαγωνιστικό Μικρού Μήκους). Αμφότερες βραβευμένες και προβεβλημένες ταινίες.

Και πριν σου μιλήσω για τη Μπερλινάλε 2011, να σου πω κιόλας ότι και το Attenberg (στο Επίσημο Διαγωνιστικό) και η "Χώρα Προέλευσης" (στην Εβδομάδα Κριτικών) θα προβληθούν στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Γκέτεμποργκ (28 Γενάρη - 7 Φλεβάρη 2011).

Τελευταία ελληνική ταινία που είχε προβληθεί στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, ήταν η "Στρέλλα" του Πάνου Χ. Κούτρα στη διοργάνωση του 2009. Στη φετινή 61η Μπερλινάλε (10 - 20 Φλεβάρη 2011) η χώρα μας θα έχει δυο εκπροσώπους:

Αφενός, το "Man at sea", τη νέα ταινία του Κωνσταντίνου Γιάνναρη (σου συνιστώ "Από την άκρη της πόλης", "Δεκαπενταύγουστος", "Όμηρος"), που θα προβληθεί στο τμήμα Πανόραμα Special. Αφηγείται τις περιπέτειες ενός καπετάνιου στη διάρκεια του ταξιδιού του μ’ ένα δεξαμενόπλοιο, τις σχέσεις με την πρώην γυναίκα του, με τους ναυαγούς λαθρομετανάστες που περισυλλέγει από τη θάλασσα και τα προβλήματα που προκύπτουν με το ελληνικό πλήρωμα του πλοίου. Παραγωγός είναι ο Γεράσιμος Λυκιαρδόπουλος. Ημερομηνία προβολής στις αίθουσες δεν έχει δοθεί ακόμη.

Αφετέρου, η "Αμνηστία" του πρωτοεμφανιζόμενου μα βραβευμένου μικρομηκά Μπουγιάρ Αλιμάνι, Αλβανικής καταγωγής, που ζει και εργάζεται όμως στην Ελλάδα. Θα προβληθεί στο πρόγραμμα Forum. Μιλάει για τον έρωτα ενός άντρα και μιας γυναίκας στις φυλακές των Τιράνων, όπου επισκέπτονται (ώστε να κάνουν έρωτα) τους έγκλειστους συζύγους τους. Παραγωγός είναι ο Θάνος Αναστόπουλος. Βέβαια υπάρχει και γαλλική και αλβανική συμπαραγωγή. Και γι’ αυτή την ταινία δεν έχει δοθεί ημερομηνία προβολής στις αίθουσες.

Σου θυμίζω ότι και για τις τρεις παραπάνω ταινίες σου είχα μιλήσει εν συντομία στη διάρκεια του 51ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, όταν και είχα δει 10λεπτα teaser τους στο πρόγραμμα Works in progress.

Στα παραπάνω πρόσθεσε και την οσκαρική -πλέον- χροιά που έχει πάρει ο "Κυνόδοντας" του Γιώργου Λάνθιμου. Μια συζήτηση, που ανοίξαμε την περασμένη εβδομάδα στο SevenArt.

Επομένως (και περιμένοντας κάτι ελληνικό στις φετινές Κάννες) τι λες; Ταλέντο υπάρχει;

*Το κείμενο δημοσιεύτηκε στο κινηματογραφικό portal www.sevenart.gr (24-1-11).