17 Μαΐ 2011

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ 2010 [ΑΛΜΑΝΑΚ Π.Ε.Κ.Κ.]

Του Νέστορα Πουλάκου
poulakos@sevenart.gr

Κυκλοφόρησε πριν λίγες μέρες το νέο, 18ο στη σειρά, «Αλμανάκ» της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, το συνδικαλιστικό σωματείο δηλαδή των δημοσιογράφων που, όσο περνά ο καιρός, όλο και λιγοστεύουν και υπολείπονται στα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Και, φυσικά, για να σου πω τη γνώμη μου, η συνεχιζόμενη απαξίωση αυτού του επαγγέλματος δεν έχει ξεκινήσει από τους ίδιους τους κριτικούς όπως λέγεται ευρέως, μα λόγω της υποτίμησης και καταβαράθρωσης του πολιτισμού από τους παραδοσιακούς εκδότες (και το κράτος και την κοινωνία, εννοείται, μια και η έκπτωση είναι γενική) που παρασέρνει την ιδιότητα του πολιτιστικού συντάκτη στα τάρταρα. Άλλωστε, όλοι οι δημοσιογράφοι, λίγο-πολύ, έχουμε βιώσει στα μέσα που έχουμε εργαστεί τον εξής απαράβατο κανόνα: «ας ξεκινήσουμε τις περικοπές από το πολιτιστικό, ποιος το χρειάζεται έτσι κι αλλιώς;».

Στο «Αλμανάκ 2010» της Π.Ε.Κ.Κ., της οποίας σου ξεκαθαρίζω ότι είμαι μέλος και έχω συμβάλει (και συμμετάσχει συγγραφικά) στην έκδοση του βιβλίου (ώστε να προλάβω τις «κακές γλώσσες»), υπάρχει μια πλήρης αποτίμηση του κινηματογράφου στην Ελλάδα για το 2010. Αναδημοσιευμένες κριτικές των ταινιών, ξένων και ελληνικών, που παίχτηκαν στις ελληνικές αίθουσες, από κείμενα σε εφημερίδες, περιοδικά και σάιτς των μελών του σωματείου. Κριτικές αποτιμήσεις όλων των εγχώριων φεστιβάλ, όπως και των κυριότερων ξένων (Βερολίνου, Καννών, Βενετίας). Επίσης, κείμενα των πιο γνωστών ταινιών που κυκλοφόρησαν σε dvd, βιβλίων για τον κινηματογράφο, καθώς και R.I.P’s των μεγάλων «χαμένων» στην Ελλάδα και τον κόσμο.

Υπάρχουν επίσης: Ένα άκρως καυστικό editorial του Προέδρου της ένωσης Ανδρέα Τύρου ("Ο Κόσμος του Επενδυτή") αναφορικά με το νέο νόμο και την κινηματογραφική πολιτική στην Ελλάδα (η Π.Ε.Κ.Κ. ήταν εξαρχής αντίθετη με το νέο νόμο, κρατώντας παράλληλα ουδέτερη στάση σε όλη αυτή την απαράδεκτη διαμάχη που είχε ξεσπάσει, επί έναν και πλέον χρόνο, στις τάξεις των ντόπιων κινηματογραφιστών). Ακόμη, δημοσιεύεται μια πλήρης κριτική αποτίμηση των ταινιών που παίχτηκαν στις αίθουσες από τον Αντιπρόεδρο Νίνο Φένεκ Μικελίδη ("Ελευθεροτυπία"), όπως και πλήρες και αναλυτικό box office. Την αρχισυνταξία της έκδοσης κρατά ο Δημοσθένης Ξιφιλίνος, κριτικός κινηματογράφου από τη Θεσσαλονίκη.

Σου αφήνω για το τέλος, το πλέον ενδιαφέρον κομμάτι του «Αλμανάκ 2010»: Την ψηφοφορία των μελών της Π.Ε.Κ.Κ. για την καλύτερη ελληνική και ξένη ταινία της χρονιάς (από τρεις και δέκα ψήφους αντίστοιχα, ώστε να αποφεύγονται αυτά τα τραγελαφικά που συνέβησαν στα βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου).

Κατά τους κριτικούς, η καλύτερη ελληνική ταινία για το 2010 ήταν ο "Μαχαιροβγάλτης" του Γιάννη Οικονομίδη (που εντέλει συμπίπτει και με την επιλογή των μελών της Ε.Α.Κ.). Υπενθυμίζω, ότι οι δυο προηγούμενες ταινίες του Οικονομίδη είχαν πάρει το βραβείο της Π.Ε.Κ.Κ. στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Επιπλέον, σου θυμίζω ότι η Π.Ε.Κ.Κ. δεν έδωσε βραβείο σε ελληνική ταινία στο 51ο Φ.Κ.Θ., και καλά έκανε μια και δεν υπήρχε ούτε καν το αντιπροσωπευτικό δείγμα της εγχώριας φιλμικής παραγωγής [Τώρα που ο διεθνής χαρακτήρας του Φεστιβάλ έχει καθιερωθεί και αντί της αλλαγής του τρόπου (απονομής) τα Κρατικά Βραβεία απλώς δεν απονέμονται, με λύπη μας δεν προχωρούμε στη βράβευση της καλύτερης ελληνικής ταινίας για δύο λόγους, ειδικά φέτος: α. Επειδή δεν συμμετέχει στη γιορτή το σύνολο των ελληνικών ταινιών και, β. Επειδή στο προς ψήφιση νομοσχέδιο δεν διασφαλίζονται η λειτουργία και η συνέχεια του ελληνικού τμήματος του Φεστιβάλ, αντίθετα επαφίενται στη διακριτική ευχέρεια του εκάστοτε καλλιτεχνικού διευθυντή].

1. Μαχαιροβγάλτης. Σκηνοθεσία: Γιάννης Οικονομίδης / 17 ψήφοι
2. Attenberg. Σκηνοθεσία: Αθηνά Ραχήλ Τσαγκάρη / 14 ψήφοι
3. Χώρα Προέλευσης. Σκηνοθεσία: Σύλλας Τζουμέρκας / 7 ψήφοι

Ενώ, ο "Αόρατος Συγγραφέας" του Ρομάν Πολάνσκι ψηφίστηκε ως η καλύτερη ξένη ταινία της χρονιάς.

1. Αόρατος συγγραφέας (The ghost writer). Σκηνοθεσία: Ρομάν Πολάνσκι / 13 ψήφοι
2. Αστυνομία, ταυτότητα (Politist, adj.). Σκηνοθεσία: Κορνέλιου Πορουμπόιου / 12 ψήφοι
3. Μέλι (Bal). Σκηνοθεσία: Σεμίχ Καπλάνογλου / 12 ψήφοι
4. Μια χρονιά ακόμα (Another Year). Σκηνοθεσία: Μάικ Λι / 12 ψήφοι
5. Το νησί των καταραμένων (Shuttler Island). Σκηνοθεσία: Μάρτιν Σκορτσέζε / 12 ψήφοι
6. Inception. Σκηνοθεσία: Κρίστοφερ Νόλαν / 11 ψήφοι
7. Ένας άνδρας μόνος (A Single Man). Σκηνοθεσία: Τομ Φορντ / 9 ψήφοι
8. Ο θαυματοποιός (The Illusionist). Σκηνοθεσία: Σιλβέν Σομέ / 9 ψήφοι
9. Γνήσιο αντίγραφο (Copie conforme). Σκηνοθεσία: Αμπάς Κιαροστάμι / 8 ψήφοι
10. Προσκύνημα στη Λούρδη (Lourdes). Σκηνοθεσία: Τζέσικα Χάουσνερ / 8 ψήφοι
11. Ο λόγος του Βασιλιά (The King’s Speech). Σκηνοθεσία: Τομ Χούπερ / 8 ψήφοι
12. Ραντεβού στον αέρα (Up in the air). Σκηνοθεσία: Τζέισον Ράιτμαν / 8 ψήφοι
13. Ποίηση (Poetry). Σκηνοθεσία: Λι Τσανγκντόγκ / 8 ψήφοι

Για τους ενδιαφερόμενους: Κεντρική διάθεση, Εκδόσεις Καστανιώτη, Ζαλόγγου 11, 10678 Αθήνα. Τηλ. 210 3301208, fax. 210 3822530, info@kastaniotis.com

*Η βιβλιοπαρουσίαση δημοσιεύτηκε στο κινηματογραφικό portal www.sevenart.gr (9-5-11).