5 Σεπ 2011

Συνέντευξη της Νικόλ Γκαρσία..

Στον Νέστορα Πουλάκο
poulakos@sevenart.gr


Στο 12ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου της Αθήνας, που ολοκληρώθηκε στις αρχές Απριλίου, τα φώτα της δημοσιότητας και τα βλέμματα όλων ήταν στραμμένα στις ιέρειες του γαλλικού σινεμά Κατρίν Ντενέβ και Κλαούντια Καρντινάλε, όπως και στις νεότερες και πιο σύγχρονες Άννα Μουγκλαλίς, Λουντιβίν Σενιέ και Ντάϊαν Κρούγκερ. Εκείνη, όμως, η παρουσία που πέρασε κάπως αθόρυβα παρόλο που θεωρείται μια εκ των σημαντικότερων ηθοποιών (και σκηνοθετριών) του γαλλικού κινηματογράφου είναι η Νικόλ Γκαρσία.

Η 65χρονη γοητευτική σταρ «με τις υπέροχες γάμπες», όπως τόλμησα να της πω, για να λάβω ένα χαμόγελο και ένα merci αμέσως, έχει διανύσει μια λαμπρή καριέρα στην υποκριτική από τη δεκαετία του 1960, σε ταινίες των Ζακ Ριβέτ, Κλωντ Λελούς, Κλωντ Μιλέρ, Αλέν Ρενέ, Μπερτράν Ταβερνιέ, Κλωντ Σωτέ, Μισέλ Ντεβίλ κ.ά, και έχει διακριθεί στα Σεζάρ, και στα φεστιβάλ του Σικάγο, του Μόντρεαλ, του Σαν Ζορντί. Όμως και σαν σκηνοθέτης τα έχει καταφέρει εξίσου καλά, καθώς οι περισσότερες από τις έξι ταινίες μεγάλου μήκους που έχει γυρίσει, σημείωσαν εμπορική επιτυχία, ενώ και στα φεστιβάλ των Καννών, της Βενετίας, και του Καρλόβι Βάρι που έχουν διαγωνιστεί, άρεσαν. Στην Ελλάδα είναι περισσότερο γνωστή η ταινία της "Κάτω από τα φώτα της πλατείας", όπου πρωταγωνιστούσαν οι Κατρίν Ντενέβ και Εμανουέλ Σενιέ, με την πρώτη να λαμβάνει το βραβείο Volpi για την ερμηνεία της.

Εκείνες τις ηλιόλουστες μέρες βρέθηκε στην Αθήνα, ώστε να προμοτάρει την καινούρια της ταινία, "Θέα στη θάλασσα" (εμπορική επιτυχία στη Γαλλία, με περισσότερα του 1 εκ. εισιτήρια). Με πρωταγωνιστές τους γνωστούς ηθοποιούς Ζαν Ντεζαρντέν, Μαρί-Ζοζέ Κροζ, Τόνι Σερβίλο, Κλαούντια Καρντινάλε, διηγείται την ερωτική περιπέτεια ενός καλοβαλμένου κτηματομεσίτη, ο οποίος σε επαγγελματικό του ταξίδι στη Νότια Γαλλία, ανακαλύπτει τον παιδικό του έρωτα στο πρόσωπο μιας άγνωστης γυναίκας. Η τρυφερή νύχτα που περάσανε, και η εξαφάνιση της γυναίκας το επόμενο πρωί, τον ενεργοποιεί για να την ψάξει και να τη βρει.

Η Νικόλ Γκαρσία μου μίλησε στο αίθριο του Γαλλικού Ινστιτούτου, για την ίδια και την ταινία της. Η οποία έχει μεν ελληνική διανομή (Odeon), όμως παραμένει άγνωστη η ημερομηνία εξόδου της στις αίθουσες. Επίσης, να σε πληροφορήσω ότι σε ένα μήνα περίπου, η Νικόλ Γκαρσία θα βρίσκεται ξανά στην Ελλάδα, μια και πρωταγωνιστεί στη γαλλό-ελληνική ταινία της Μπριζίτ Ρουάν, "You Will Honour Your Mother". Τα γυρίσματα θα γίνουν στα ελληνικά νησιά (για περισσότερα δες εδώ).

Εντέλει, η πρώτη αγάπη πεθαίνει ποτέ;

Δε θα μιλήσω με σιγουριά, αλλά μπορεί και να «πεθαίνει», γιατί όχι; Άλλωστε, ενόσω ο άνθρωπος μεγαλώνει και όλο περισσότερα ερωτικά συμβάντα του τυχαίνουν, έχει τις ίδιες πιθανότητες να ερωτευτεί και να αγαπήσει, όπως και με την πρώτη του φορά. Βέβαια, η πρώτη αγάπη σου μένει ανεξίτηλη γι’ αυτό και τη μνημονεύεις, και την επαναφέρεις συχνά. Στα σίγουρα όμως, αυτή δεν μπορεί να λειτουργεί ανασταλτικά, και να σε καθορίζει απαραιτήτως.

Ο άνθρωπος είναι το παρελθόν του, ή το παρόν του; Και πόσο κατά τη γνώμη σας καθορίζεται ο ίδιος, έτσι και είναι εντελώς διαφορετικές η μία χρονική περίοδος από την άλλη; Τι είναι αυτό που διαμορφώνει το μέλλον του;

Ο άνθρωπος είναι τα πάντα. Όλη του η ζωή τον καθορίζει. Ο άνθρωπος είναι οι πράξεις του, ακόμη κι αν τις έχει μετανιώσει, ή αν αισθάνεται περήφανος. Επομένως, το παρελθόν σου είσαι εσύ, όπως και το παρόν σου. Ακόμη κι αν είσαι τελείως διαφορετικός άνθρωπος, αυτό το βρίσκω φυσιολογικό καθότι περνούν τα χρόνια κι εξελίσσεσαι. Όσον αφορά το μέλλον, δε νομίζω ότι μπορώ να σου πω κάτι. Σίγουρα το μέλλον σου το φτιάχνεις μέσα από το χαρακτήρα σου, τις πράξεις σου, πολλά όμως πράγματα, γεγονότα και καταστάσεις, είναι και θέμα τύχης.

Μου είχε αρέσει η ταινία σας "Κάτω από τα φώτα της πλατείας", με την Κατρίν Ντενέβ. Όπως κι εκείνη, έτσι και ο ήρωας σας (Ζαν Ντεζαρντέν) στη νέα σας ταινία ("Θέα στη θάλασσα"), έρχεται αντιμέτωπος με το παρελθόν του. Σας απασχολεί τόσο πολύ αυτό το θέμα;

Καταρχάς, μου αρέσει να φτιάχνω τον ήρωα μου με τέτοιο τρόπο ώστε ο θεατής να ξέρει ποιος είναι, από πού έρχεται, το παρελθόν του εν γένει. Αυτό με απασχολεί πολύ. Το βρίσκω ουσιώδες. Βέβαια, αυτή η εμμονή μου, αν μπορώ να τη χαρακτηρίσω έτσι, έχει να κάνει και με το δικό μου παρελθόν, την παιδική μου ηλικία, που έχει κάποιες σκιές, καταλαβαίνεις. Προσφέροντας λοιπόν, αυτή την ενδοσκόπηση και την εσωτερική αναζήτηση στον ήρωα μου, έρχομαι και η ίδια αντιμέτωπη με το παρελθόν μου. Και για να σε προλάβω, όχι, δεν πρόκειται για αυτοψυχανάλυση.

Σας κάνω μια κλισέ ερώτηση. Προτιμάτε την ηθοποιία ή τη σκηνοθεσία;

Αυτή που με απασχολεί περισσότερο τα τελευταία χρόνια, είναι η σκηνοθεσία, Ξεκάθαρα. Πλέον δέχομαι προτάσεις για πρωταγωνιστικούς ρόλους, μόνο και μόνο για να αποφορτιστώ από τα βάρη της σκηνοθεσίας, και να παθιαστώ, να ξεχαστώ. Άλλωστε, από εκεί προέρχομαι και αυτή είναι που με έχει αναδείξει. Κατά τα άλλα όμως, θεωρώ μεγάλη τύχη ότι μπορώ και ξέρω να σκηνοθετώ, κι αυτή η δημιουργία, η τέχνη, με ενδιαφέρει πολύ.

Έχετε διαγωνιστεί στο Φεστιβάλ των Καννών, και οι πιθανότητες σας για ένα Χρυσό Φοίνικα ήταν πολλές. Νιώθετε πίκρα για το γεγονός ότι δεν το έχετε πάρει μέχρι τώρα;

Το συναίσθημα είναι εντελώς παιδικό. Από τη στιγμή που συμπεριλαμβάνεται η ταινία σου σε διαγωνιστικό τμήμα ενός φεστιβάλ, φυσικά και θέλεις να πάρεις το πρώτο βραβείο. Είναι όπως στο σχολείο δηλαδή, που θέλεις να είσαι ο πρώτος μαθητής στη τάξη. Όσον αφορά τις Κάννες, φυσικά και θέλω να πάρω κάποια στιγμή τον Χρυσό Φοίνικα, όμως αν αυτό δεν γίνει δεν θα με πειράξει κιόλας. Δεν θα στενοχωρηθώ. Ό,τι θέλει ας προκύψει, λοιπόν.

*Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στο κινηματογραφικό portal www.sevenart.gr (25-7-11).