18 Οκτ 2011

Συνέντευξη του Θάνου Τσαβλή..

Συνέντευξη στον Νέστορα Πουλάκο

Η ταινία των 100 ευρώ & η φιλία μας

Σε αυτή τη δουλειά υπάρχουν και στιγμές, που η προσωπική σχέση υπεισέρχεται στην επαγγελματική. Όταν λοιπόν, την περασμένη εβδομάδα πληροφορήθηκα από το γραφείο τύπου του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, τις ελληνικές πρεμιέρες της επερχόμενης 52ης διοργάνωσης του (4 έως 13 Νοεμβρίου), πετάχτηκα από την καρέκλα μου και πήρα αμέσως τηλέφωνο τον Θάνο.

Βλέπεις, τον σκηνοθέτη του “F.L.S.” (Forest of Lost Souls σημαίνει, παρόλο που παρακάτω στο αποκρύπτει, ενώ το έχει τυπώσει σε όλες τις φωτογραφίες του ο μπαγάσας), της πρώτης ελληνικής ταινίας πολεμικών τεχνών, της οποίας το μπάτζετ φτάνει με το ζόρι τα 100 ευρώ (!), τον γνωρίζω από τα μικράτα του καθώς λένε, όντας ακόμη φοιτητής κινηματογραφικής σχολής και φανατικός σινεφίλ anime ταινιών.

Με τον Θάνο τα έχουμε πει, και διασκεδάσει (ξενυχτώντας), και αναλύσει κινηματογραφικά και μη θέματα, και μιλήσει επί παντός επιστητού. Μου έχει δείξει όλες τις ταινίες του, από τις πειραματικές και τις σκηνοθετικές ασκήσεις του στη σχολή, μέχρι τις πρώτες μικρού μήκους και τις σπουδαστικές του, που έχουν προβληθεί και βραβευθεί στα Φεστιβάλ της Δράμας, της Νάουσας, του Φανταστικού στην Αθήνα κ.ά (μια μικρή γεύση μπορείς να πάρεις εδώ)

Και συνεχίζω, κι ας σε κουράζω, μια και η χαρά μου είναι τόση. Για τη μικρού μήκους ταινία του “One Way”, είχα γράψει στο μηνιαίο περιοδικό Γαλέρα (τεύχος 48, Οκτώβριος 2009), ενώ ο ίδιος για καιρό αρθρογραφούσε στο Vakxikon.gr για ταινίες και θέματα περί anime (ενδεικτικά δες εδώ).

Το “F.L.S.” είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Θάνου Τσαβλή. Βρίσκεται ανάμεσα στις 12 ελληνικές ταινίες που θα κάνουν πρεμιέρα στο 52ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (Το SevenArt είναι χορηγός επικοινωνίας της διοργάνωσης). Αμέσως μετά θα ψάξει τόσο τη φεστιβαλική διαδρομή του όσο και τη διανομή του σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Όσον αφορά την υπόθεσή του, θα παρακολουθήσεις το παιχνίδι F.L.S., στο οποίο, κι εν μέσω οικονομικής κρίσης, μαχητές από όλο τον κόσμο λαμβάνουν μέρος για τη δόξα και το χρήμα. Ο τελικός νικητής είναι και ο μοναδικός επιζών. Πρωταγωνιστούν οι Θάνος Τσαβλής, Γιάννης Καρύτσας, Λουκία Τζωρτζοπούλου, Πραξιτέλης Μάστορας, Δήμητρα Μπαμπαδήμα, Ιάκωβος Βρούτσης, Άκης Ρίζος κ.ά.

Φυσικά και ο Θάνος Τσαβλής απάντησε σε 10 DIY ερωτήσεις του SevenArt, στο οποίο παραχώρησε και αποκλειστικό τρέιλερ της ταινίας του.

10 ερωτήσεις τύπου DIY

Δεν βαρέθηκες να σου κολλάνε τη στάμπα DIY και έτσι να καθαρίζουνε;

Το DIY με εκφράζει απόλυτα. Σκηνοθεσία, σενάριο, μοντάζ, χορογραφίες μάχης, διεύθυνση φωτογραφίας. Θεωρώ ότι είναι ένας δύσκολος, αλλά ιδιαίτερα δημιουργικός τρόπος να κάνεις ταινίες. Βέβαια, πολύτιμη ήταν και η υποστήριξη που είχα από τους συνεργάτες και βοηθούς σκηνοθέτη, Γιάννη Καρύτσα και Δήμητρα Μπαμπαδήμα (με τον Γιάννη να βοηθάει και στην παραγωγή), με τους οποίους αλληλοβοηθιόμαστε σε όλα μας τα projects, από τα πρώτα χρόνια στη σχολή. Με τον Οδυσσέα Dreyer, συνεργαζόμαστε επίσης από τις πρώτες μου μικρού μήκους (κερδίσαμε μάλιστα βραβεία ηχοληψίας, σε ταινίες που ο ήχος είχε γίνει στο post production!) και τώρα, στο “F.L.S.”, δημιούργησε τα πάντα απ’ το μηδέν, χωρίς τη χρήση σύγχρονου ήχου, κάνοντας εκπληκτική δουλεία. Τέλος ο Thomas Lis, ο οποίος αποτελεί το πιο πρόσφατο μέλος της ομαδας, συνέθεσε μουσική για την ταινία. Θεωρώ ότι είμαστε όλοι μαζί μια όμορφη DIY κινηματογραφική οικογένεια.

Πώς νιώθεις τώρα που είσαι ο πρώτος σκηνοθέτης στην Ελλάδα ο οποίος ασχολήθηκε με τις πολεμικές τέχνες;

Πολύ χαρούμενος! Με το συγκεκριμένο κινηματογραφικό είδος, μεγάλωσα και είναι αγαπημένο μου. Ελπίζω να ακολουθήσουν και άλλες ταινίες πολεμικών τεχνών στην Ελλάδα, τώρα που με το “F.L.S.” έγινε η αρχή.

Πώς νιώθανε οι καθηγητές σου στη σχολή όταν τους έδειχνες τις “πολεμικές” ταινίες σου, ενώ οι υπόλοιποι συμφοιτητές σου γυρίζανε “σοβαρά” θέματα;

Η αλήθεια είναι ότι είχα γυρίσει κι εγώ αρκετές ταινίες με “σοβαρά” θέματα και μόνο η περσινή πτυχιακή μου, το “Vigilante”, είχε πολεμικές τέχνες. Η ταινία βραβεύτηκε στο εσωτερικό φεστιβάλ της σχολής, όποτε μάλλον ήταν θετικοί σε κάτι τόσο καινούριο.

Με τι τρόπο σκέφτεσαι να παρουσιάσεις την ταινία σου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης; Με κίνηση καράτε ας πούμε;

Με ιπτάμενες κλοτσιές. Πέρα από την πλάκα, ανυπομονώ και πιστεύω ότι θα είναι απίστευτη εμπειρία! Θεωρώ ότι είμαι πολύ τυχερός που συμμετέχω στο φεστιβάλ και μετράω τις μέρες αντίστροφα, για την πρεμιέρα.

Γιατί πιστεύεις δεν ασχολούνται οι Έλληνες κινηματογραφιστές με αυτού του είδους το σινεμά;

Πιστεύω πώς σαν είδος δεν είναι δημοφιλές στους Έλληνες κινηματογραφιστές, επειδή θεωρούν πως ταινίες δράσης και πολεμικών τεχνών ή θα είναι κωμικές ή πολύ χαμηλής ποιότητας. Ελπίζω με το “F.L.S.” να αναθεωρήσουν.

Είναι διψήφιο ή τριψήφιο το συνολικό μπάτζετ της ταινίας σου;

Κάπου ανάμεσα στο τέλος των διψήφιων και στην αρχή των τριψήφιων. Για να το στρογγυλοποιήσουμε, είναι γύρω στα 100 ευρώ, τα οποία σπαταλήθηκαν σε κάποια props, σε υλικά για μακιγιάζ και τρόφιμα. Όλα τα παιδιά, ηθοποιοί και συνεργείο, δούλεψαν αφιλοκερδώς, καθώς πίστευαν στο project, παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε. Αναγκαστικά βέβαια, υπήρχαν μήνες προσωπικής μου δουλειάς σε όλα τα στάδια παραγωγής της ταινίας. Πραγματικό DIY.

Αν σου προτείνανε να μεταφέρεις στο σινεμά ένα διήγημα του Θεοτόκη (όπως έκανε πρόσφατα συμφοιτητής σου και βραβεύτηκε) πώς θα το γύριζες;

Χμμ, μάλλον θα κινιόμουν σε δρόμους επιστημονικής φαντασίας.

Προτιμάς να δεις ιαπωνικό manga ή ταινία του Αγγελόπουλου, ένα μοναχικό βράδυ σου;

Νομίζω ότι το anime θα με κέρδιζε, ειδικότερα τα μοναχικά βράδια, που η διασκέδαση πρέπει να είναι πιο ανάλαφρη.

Θες να αποκαλύψεις τι σημαίνει “F.L.S.” ή θα χαθεί η μαγεία της ταινίας σου;

Αν και η ουσία της ταινίας δεν εξαντλείται στο μυστήριο του τίτλου, θα προτιμούσα να το ανακαλύψετε όλοι βλέποντας την ταινία στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Εντέλει ποιος θα είναι ο τελευταίος επιζών, κατά τη γνώμη σου, στο σεληνιακό κινηματογραφικό τοπίο της Ελλάδας;

Είμαι αισιόδοξος κι έχω την αίσθηση πως υπάρχει χώρος για όλους, ειδικά από τη στιγμή που τόσες πολλές φετινές παραγωγές, είναι διαφορετικές μεταξύ τους. Η τεχνολογία βοηθάει ειδικότερα εμάς, τους ανεξάρτητους κινηματογραφιστές, να κάνουμε τις ταινίες που θέλουμε χωρίς περιορισμούς ή εκπτώσεις στην ποιότητα. Πιστεύω πως σύντομα το κινηματογραφικό τοπίο θα αλλάξει προς το καλύτερο.

*Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στο κινηματογραφικό portal www.sevenart.gr (17-10-11).