17 Δεκ 2011

O Yπέροχος κ. Κρουζ


Του Νέστορα Πουλάκου

Τη δεκαετία του 1980 ήταν το sexy icon του Χόλιγουντ, ένα εξαγώγιμο προϊόν που είχε θαυμάστριες σε όλο τον κόσμο. Νέος, όμορφος, με περίσσιο αντρικό στυλ και μάτσο βλέμμα, ήταν το ωραίο αγόρι με το ταλέντο. Στη δεκαετία του 1990 μέστωσε, παντρεύτηκε και τη Νικόλ Κίντμαν, κι έγινε πλέον σταρ πρώτης γραμμής. Η νέα χιλιετία τον βρήκε διαλυμένο: Ο γάμος του χάθηκε στα στενά της έσχατης ταινίας του Κιούμπρικ, η Σαϊεντολογία του πήρε τα μυαλά, η Πενέλοπε Κρουθ τον αποπλάνησε, η Κέιτι Χολμς τον αναζωογόνησε…

Όμως, οι δημόσιες εμφανίσεις του, όπως εκείνη που χοροπηδούσε στον καναπέ της Όπρα, τον αποσυντόνισαν και, φυσικά, η καριέρα του πήρε για τα καλά την κατιούσα. Πλέον, ο 49χρονος Τομ Κρουζ, που γεννήθηκε και σε προάστιο της Νέας Υόρκης, υποψήφιος τρεις φορές για Όσκαρ και κάτοχος τριών Χρυσών Σφαιρών, δείχνει ότι έχει ηρεμήσει, στα σίγουρα έχει ρίξει τους τόνους ώστε να επανέλθει η καριέρα του στο σημείο που βρισκόταν κάποτε: Στην κορυφή. Καθότι ο Τομ Κρουζ μπορεί να είναι ένας ακόμη ωραίος του Χόλιγουντ, δεν παύει όμως να είναι και ένας καλός ηθοποιός.

Με αφορμή την “Επικίνδυνη Αποστολή: Πρωτόκολλο Φάντασμα”, αλλά και την επερχόμενη εμφάνιση του ως ροκ σταρ στην ταινία “Rock of Ages” (τον Ιούνιο του 2012 στην Ελλάδα), θυμάμαι τους 10 ρόλους του, για τους οποίους αναφώνησα, “ok μπαγάσα, είσαι όντως πολύ καλός ηθοποιός”.

Top Gun (1986)

Επικίνδυνος και ωραίος. Αεροπόρος που κάνει ότι πιο ριψοκίνδυνο μπορείς να φανταστείς. Με τις μνήμες του θανάτου του πατέρα του εν πτήση ακόμη έντονες, ο γοητευτικός Μάβερικ πετάει με πάθος κι όχι με λογική. “Ίκαρος” ακόμη, πρέπει να αποδείξει ότι μπορεί να σταθεί στην πολεμική αεροπορία. Ερωτεύεται την δασκάλα του Τσάρλι (Κέλι ΜακΓκίλις), τα βάζει με τον Άισμαν (Βαλ Κίλμερ), πίνει μπύρες με τον Βάιπερ (Τομ Σκέριτ). Το ποπ χιτ του Τόνι Σκοτ, με την οσκαρική μουσική του Τζιόρτζιο Μορόντερ, θάμπωσε τους πιτσιρικάδες των ‘80s. Ακόμη θυμάμαι, τον Μάβερικ να οδηγεί τη μηχανή του και να χάνεται στο μούχρωμα του απογεύματος, κάπου στον Σαν Ντιέγο της Καλιφόρνια.

Το Χρώμα του Χρήματος (1986)

Τον επέλεξε ο Μάρτιν Σκορσέζε για να υποδυθεί τον πιτσιρικά εκείνο που θα μάθει τα μυστικά του μπιλιάρδου από τον Φαστ Έντι, ή αλλιώς τον γόη Πωλ Νιούμαν, που κέρδισε και το Όσκαρ με αυτό τον ρόλο. Τον χαρακτήρα του Βίνσεντ, που υποδυόταν ο Τομ Κρουζ, πολλοί μιμηθήκαμε στα μπιλιαρδάδικα των ‘80s, όταν και την κοπανάγαμε από το σχολείο για να κερδίσουμε φήμη, χρήμα και το κορίτσι του διπλανού θρανίου. Ο δε Κρουζ πάντως, τα κέρδισε όλα αυτά ως wannabe σταρ του μπιλιάρδου, στην ιστορία που μυρίζει νύχτα, πάθος, τζόγο, κι ένοχες απολαύσεις.

Κοκταίηλ (1988)

Μπορεί η ταινία του Ρότζερ Ντόναλντσον να είναι ένα σκουπίδι ολκής, δεν παύει όμως να αποτελεί ένα ακόμη hit των ‘80s που επηρέασε όσο τίποτε τη νεολαία. Και ναι, μετά από αυτή την επιτυχία όλα τα αγόρια έγιναν μπάρμεν. Και όλα τα κορίτσια τα έφτιαχναν με τους μπάρμεν, γιατί ήταν ωραίοι, μοιραίοι, έλεγαν πιπεράτα αστεία, κερνούσαν σφηνάκια, και κάνανε ταχυδακτυλουργικά με το σέικερ και τα μπουκάλια Μαρτίνι. Ο ρόλος του Μπράιαν, που ξετρελαίνει την Τζόρνταν (Ελίζαμπεθ Σου), στοιχειώνει ακόμη τις αλκοολικές νύχτες των μπαρ.

Γεννημένος την 4η Ιουλίου (1989)

Ο Τομ Κρουζ ως Ρον Κόβιτς, υποστήριξε χαρακτηριστικά την ταινία που χάρισε το Όσκαρ σκηνοθεσίας στον Όλιβερ Στόουν. Με τις μνήμες του πολέμου του Βιετνάμ ακόμη νωπές τότε στην Αμερική, και τον Στόουν να συνεχίζει με επιτυχία την αντιπολεμική, κινηματογραφική του εκστρατεία, ο Κρουζ ως Ρον Κόβιτς, υποδύεται τον παράλυτο πολέμου, που πλέον είναι αντιμιλιταριστής και υπερασπιστής των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Ένας ρόλος για Όσκαρ (κακώς δεν του δόθηκε), που σου μένει στο μυαλό: καθηλωμένος στο αναπηρικό καροτσάκι με την αμερικανική σημαία να κυματίζει από πίσω του.

Η Φίρμα (1993)

Η ταινία του Σίντνει Πόλακ μου έχει μείνει χαραγμένη για το πώς μπορεί να λειτουργήσει μια μεγάλη εταιρεία, στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι δικηγορική, στους υπαλλήλους της. Μια εταιρεία με ένοχα μυστικά, που είναι βαθιά διεφθαρμένη και λειτουργεί ως Μεγάλος Αδελφός, ώστε να επιβουλεύεται τα πάντα. Ο Τομ Κρουζ υποδύεται τον Μιτς, νεαρό και φέρελπι δικηγόρο, που βλέπει την πρόσληψη του από την μεγάλη δικηγορική εταιρεία ως πολύ σημαντική για την καριέρα του. Όταν οι μπαγαποντιές της εταιρείας μαθαίνονται, και ο ίδιος καλείται να συνεργαστεί με το FBI, τα πάντα ανατρέπονται.

Συνέντευξη με ένα Βρικόλακα (1994)

Αυτή τη φορά ο Τομ Κρουζ είναι αυτός που καθοδηγεί κι όχι που καθοδηγείται. Καθότι εκπαιδεύει, ως έμπειρος πια βρικόλακας, τον Μπραντ Πιτ (τότε στην αρχή της καριέρας του και, φυσικά, το νέο sexy icon του Χόλιγουντ) ώστε να γίνει βρικόλακας… Η ταινία του Νηλ Τζόρνταν έχει μείνει στην κινηματογραφική ιστορία για τη βρικολακίστικη ιδιαιτερότητα της, αλλά και γιατί το νέο με το παλιό σεξ σύμβολο συναντιούνται. Εντέλει στη ζωή (και στο Χόλιγουντ) πόσο αναλώσιμα είναι όλα;

Τζέρι Μαγκουάιρ (1996)

Και πάλι ο Τομ Κρουζ έφτασε κοντά στο Όσκαρ, όμως δεν του το δώσανε. Μια και ο πετυχημένος ατζέντης αθλητών, με φήμη, δόξα και σεβασμό, ξαφνικά κατακρημνίζεται από το βάθρο του και έκτοτε προσπαθεί να επανέλθει με όποια δύναμη και φυσικά όσους αθλητές του έχουν απομείνει. Ο Κρουζ ως Τζέρι Μαγκουάρι είναι ένας μαχητικός μπίσνεσμαν, που φωνάζει "show me the money", και προσπαθεί να επιβάλλει τη φιλοσοφία του στο χώρο της δουλειάς του. Και φυσικά γίνεται σύμβολο για τους απανταχού workaholics με φιλοδοξίες.

Μάτια ερμητικά κλειστά (1999)

Με το περιβόητο “fuck” της Άλις (Νικόλ Κίντμαν) στον Δρ. Γουίλιαμ Χάρφορντ (Τομ Κρουζ) τέλειωσε μια από τις καλύτερες ταινίες της δεκαετίας – απεβίωσε ο Στάνλευ Κιούμπρικ – χώρισε το ζευγάρι της δεκαετίας Κρουζ-Κίντμαν. Ο σπουδαίος Αμερικανός σκηνοθέτης φέρθηκε για ακόμη μια φορά έξυπνα: Ζήτησε από το ζεύγος που αγαπούσαν τα μήντια της εποχής, να πρωταγωνιστήσουν στην τελευταία του ταινία. Κατά την οποία ένας μεγαλογιατρός και μια curator των εικαστικών περνούν κρίση στο γάμο τους, προσπαθώντας ο καθένας τους να πειραματιστεί σεξουαλικώς ώστε να… ξεμπλοκάρουν. Οι μεγαλειώδεις σκηνές της σεξουαλικής οδύσσειας του Κρουζ ακόμη σε παγώνουν.

Μανόλια (1999)

Το σεξ κατατρέχει τον Τομ Κρουζ το 1999. Έτσι μετά την ταινία του Κιούμπρικ, θα ξαναμιλήσει για το σεξ στην σουρεαλιστική ταινία του Πωλ Τόμας Άντερσον, “Μανόλια”. Κατά την οποία, ένα μωσαϊκό χαρακτήρων προσπαθεί να ανακαλύψει την ευτυχία και το νόημα της ζωής, ένα 24ωρο στο Λος Άντζελες, που έβρεχε γάτες και σκύλους. Ο Κρουζ είναι απολαυστικός στο ρόλο του σεξ γκουρού που προσπαθεί να διδάξει στους υπόλοιπους άντρες τα μυστικά του κρεβατιού. Μετά από χρόνια βέβαια, ο Κρουζ θα γίνει γκουρού της ζωής μέσω της Σαϊεντολογίας. Για μια ακόμη φορά χάνει άδικα το Όσκαρ…

Η Διαδρομή (2004)

Αυτή τη φορά δεν άξιζε το Όσκαρ ο Τομ Κρουζ, όμως στα σίγουρα έτσι γκριζαρισμένος που εμφανίστηκε, με το πιστόλι στο χέρι ώστε να καθαρίσει κόσμο, βάσει συμβολαίου, σε μια νύχτα στο Λος Άντζελες, σε σοκάρει. Στο νουάρ του Μάικλ Μαν, ο πληρωμένος δολοφόνος Βίνσεντ (Τομ Κρουζ) πιάνει όμηρο τον ταξιτζή Μαξ (Τζέιμι Φοξ) και τον αναγκάζει να τριγυρνάνε μες στη νύχτα: Οδηγεί ο ένας, σκοτώνει ο άλλος, κι ενδιαμέσως φιλοσοφούν. Να και μια ενδιαφέρουσα άποψη περί οργανωμένου εγκλήματος.

*Το κείμενο δημοσιεύτηκε στο κινηματογραφικό πόρταλ www.sevenart.gr (16-12-11).