7 Ιαν 2012

Γκάι Ρίτσι: Το πρόσωπο της βίας

Toυ Νέστορα Πουλάκου

Στα 30 του χρόνια έφερε την “επανάσταση” στο βρετανικό σινεμά με τις “Δύο καπνισμένες κάννες”. Ακατάσχετη βία, υπόκοσμος, όπλα, γυμνασμένα αντρικά κορμιά, γυναίκες με τσαμπουκά, ναρκωτικά, αλητείες και λαμογιές, ξύλο και σκοτωμοί. Αναζωογόνησε λοιπόν την κινηματογραφία της πατρίδας του, φέρνοντας τη μόδα που θα στιγματίσει στην επόμενη δεκαετία το Νησί σε ολόκληρο τον κόσμο.

Πολύ σύντομα βέβαια η βία στράγγιξε μέσα του. Ερωτεύτηκε τη Μαντόνα, έκανε οικογένεια με δυο παιδιά, έμενε σε πύργο στην εγγλέζικη εξοχή, κυκλοφορούσε με ακριβά αμάξια και έτρωγε σε σικ εστιατόρια. Αναπόφευκτα, γυρίζοντας το ριμέικ “Η Κυρία και ο Ναύτης” δέχεται γιουχάϊσμα και αναρίθμητα ζαρζαβατικά στη μούρη. Όταν πιέστηκε να επανέλθει, σκηνοθέτησε ταινίες-φαντάσματα των ένδοξων εποχών του.

Κι όταν λέμε ότι η προσωπική σου ζωή αντανακλάται στην επαγγελματική σου, το εννοούμε. Δεν είναι τυχαίο ότι χωρίζει με τη Μαντόνα, και το πρόσωπο της βίας επανέρχεται. Παίρνει τα δικαιώματα να χρησιμοποιήσει το σύμβολο της αγγλικής λογοτεχνίας Σέρλοκ Χολμς. Ουσιαστικά τον κατακρεουργεί. Τον μετατρέπει σε σούπερ ήρωα που σαρώνει ό,τι βρίσκεται στο διάβα του. Φυσικά και γίνεται επιτυχία.

Η καριέρα του ανασταίνεται. Κύριες και κύριοι, ο κος Γκάι Ρίτσι.

Δυο καπνισμένες κάννες (1998)

Όταν τα πράγματα πάνε χαλιά σε ένα στοίχημα υψηλών προδιαγραφών και χιλιάδων λιρών, τότε πρέπει ή να την κάνεις στα γρήγορα ή να ξαναφέρεις τα χρήματα πίσω. Τέσσερις χαρακτηριστικοί τύποι της λονδρέζικης εργατικής τάξης τα σκατώνουν για τα καλά. Και ο Βίνι Τζόουνς με τον Τζέισον Στέιθαμ γίνονται τα σύμβολα του σινεμά της βίας.

Η αρπαχτή (2000)

Τα πάντα για το χρήμα και την άνετη ζωή. Πάσης φύσεως αεριτζήδες στο κυνήγι του χαρτιού. Μποξέρ, ερασιτέχνες ληστές, Εβραίοι κοσμηματοπώλες, βίαιοι μπουκμέικερς, Ρώσοι γκάνγκστερς στο κατόπι ενός διαμαντιού ανεκτίμητης αξίας. Και οι Τζέισον Στέιθαμ, Μπραντ Πιτ, Μπενίσιο Ντελ Τόρο στην πιο καρικατουρίστική στιγμή της καριέρας τους.

Revolver (2005)

O Τζέισον Στέιθαμ κλείνει την άτυπη αυτή τριλογία του Γκάι Ρίτσι, ερμηνεύοντας έναν δεινό παίχτη του κάζινο άρτι αποφυλακισθέντα, που μπαίνει με τα μπούνια σε ένα καινούριο παιχνίδι για τα χρήματα. Αποδεικνύεται όμως επικίνδυνο. Στο σενάριο και ο Γάλλος “Σπήλμπεργκ” Λυκ Μπεσόν.

RocknRolla (2008)

Πολυδαίδαλο μωσαϊκό του λονδρέζικου υποκόσμου. Αρχιμαφιόζος με ορέξεις για το real estate και με καλλιτεχνικές ευαισθησίες, Ρώσος απατεώνας με πολλά χρήματα για επενδύσεις, μικροεγκληματίες που κυνηγούν τη μεγάλη μπάζα, ναρκομανής ροκ σταρ που βρίσκεται μπλεγμένος σε βρομοδουλειές. Ο… υπέροχος κόσμος του Γκάι Ρίτσι σιγά-σιγά επανέρχεται.

Σέρλοκ Χολμς (2009)

H πλήρης αποδόμηση του “λογοτεχνικού” Σέρλοκ Χολμς. Μαζί με τον Δρ. Γουάτσον τα κάνουν γης μαδιάμ στο Λονδίνο. Κι εντέλει οι Εγγλέζοι βρήκαν τον σούπερ ήρωα που πάντα ήθελαν (δεν τους "έκατσε" ο V των αδελφών Γουαντσόφσκι). Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ και Τζουντ Λο σε μεγάλα κέφια.

*Το κείμενο δημοσιεύτηκε στο κινηματογραφικό πόρταλ www.sevenart.gr (6-1-2012).