24 Φεβ 2012

4 πρόσωπα ζητούν τον Τομ Χανκς

Του Νέστορα Πουλάκου

Όσο μπανάλ κι αν έχει γίνει, ή να ξενίζει μερικούς το συντηρητικό προφίλ του, ο Τομ Χανκς, γνήσιο τέκνο του Χόλιγουντ, κι εδώ και μια δεκαετία πετυχημένος παραγωγός εμπορικών ταινιών και τηλεοπτικών σειρών (αμφίβολης ποιότητας βέβαια), παραμένει ένας από τους αξιολογότερους ηθοποιούς του αμερικανικού κινηματογράφου τα τελευταία τριάντα χρόνια.

Αυτό το επιβεβαιώνει και με την (σύντομη) ερμηνεία του στο “Εξαιρετικά δυνατά & απίστευτα κοντά” του Στήβεν Ντάλντρι, που βγαίνει από αύριο στις αίθουσες. Μαζί με τον Μαξ φον Σίντοφ, την Σάντρα Μπούλοκ, και τον πιτσιρικά Τόμας Χορν, συνθέτουν ένα ικανότατο καστ σε μια ιστορία που σε γυρίζει πίσω, στις σκοτεινές ημέρες της 11ης Σεπτεμβρίου, για τους Αμερικανούς.

Το SevenArt, ως αγαπημένη θέση του, ανίχνευσε τέσσερα stills, τουτέστιν στιγμιότυπα από τέσσερις ερμηνείες του Τομ Χανκς σε ταινίες, οι οποίες έκαναν αίσθηση τη χρονιά που προβλήθηκαν, αγαπήθηκαν πολύ και μάζεψαν ένα σκασμό βραβεία, διακρίσεις, και φυσικά εισιτήρια.

Ρόλοι που έχουν μείνει κιόλας στην ιστορία του παγκόσμιου σινεμά, ερμηνευμένοι από τον Τομ Χανκς, δις βραβευμένο με Όσκαρ και με τρεις ακόμη υποψηφιότητες, με πέντε Χρυσές Σφαίρες και περισσότερες από 50 βραβεύσεις παγκοσμίως, μεταξύ άλλων και στη Μπερλινάλε.

Φιλαδέλφεια (Philadelphia) – 1993

Είναι μια ιστορία για το AIDS, στην περίοδο που αρχίζει να απενοχοποιείται στην Αμερική. Η μαύρη δεκαετία του ’80 για τον ιό, έφερε στο φως το μείζον θέμα, πολλούς θανάτους βέβαια, μα κι επώνυμους να δηλώνουν δημοσίως πως είναι φορείς (ή και ομοφυλόφιλοι, ένα διπλό σοκ για την κοινωνία της εποχής).

Άλλωστε, ακόμη και σήμερα συνδέεται το AIDS με την ομοφυλοφιλία, παρόλο που έχει αποδειχτεί ως ψέμα. Στο προκείμενο, ο Τομ Χανκς παίρνει το πρώτο Όσκαρ του για τη μάχη του ν’ αποδείξει ότι απολύθηκε από τη δικηγορική εταιρεία που εργαζόταν (ως μεγαλοστέλεχος κι ευνοούμενος, κιόλας) επειδή ήταν ομοφυλόφιλος και φορέας του AIDS.

Η ταινία του Τζόναθαν Ντέμε εξακολουθεί και συγκινεί για τη σκληρότητα και την απανθρωπιά ορισμένων, στον αντίποδα της επιμονής και της θέλησης για ζωή. Πόσω μάλλον στην εποχή της.

Φόρεστ Γκαμπ (Forrest Gump) – 1994

Είναι η πολυβραβευμένη ταινία του Ρόμπερτ Ζεμέκις, με τα έξι Όσκαρ, μεταξύ των οποίων και το δεύτερο συνεχόμενο του Τομ Χανκς. Ο οποίος κι ερμηνεύει τον Φόρεστ Γκαμπ, που παρά το χαμηλό IQ του, από μικρό παιδί έως και τα γηρατειά του, είναι πάντοτε αγαπητός, πετυχημένος, απαραίτητος, ατόφιος κι αυθεντικός, σίγουρα στην πρώτη γραμμή των γεγονότων.

Η αφέλεια του Φόρεστ Γκαμπ, σε αυτό το ιδιότυπο “ρόουντ” μούβι μιας ολόκληρης ζωής, βασίστηκε στο βιβλίο του Γουίνστον Γκρουμ, και διαπερνά την Ιστορία στα σημαντικότερα γεγονότα της, μες στον 20ο αιώνα.

Και παρόλο που ο γλυκός Φόρεστ ήταν πάντοτε εκεί για όλους, στην μάχη μπροστά μπροστά, συνεπής και… τυχερός, η αγάπη του άλλου φύλου όλο κι απομακρυνόταν, ή καλύτερα συγκεντρωνόταν για να τον αποδεχτεί.

Η Διάσωση του Στρατιώτη Ράιαν (Saving Private Ryan) – 1998

Στο έπος του Σπίλμπεργκ για τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όπου υμνείται κομψά ή αναλόγως χοντροκομμένα ο αμερικανικός πατριωτισμός και η ανιδιοτελής αυτοθυσία, ο Τομ Χανκς ως επικεφαλής ομάδας στρατιωτών, πραγματοποιεί απόβαση στη Νορμανδία, προς το τέλος του αιματηρού πολέμου.

Σκοπός του να διασώσει και να γυρίσει σώο κι αβλαβή στην πατρίδα τον στρατιώτη Ράιαν. Το ζήτημα είναι εθνικό, και φυσικά –τι άλλο;- άκρως συμβολικό. Βέβαια ο Ράιαν ήταν ο κάθε Ράιαν, ο αδελφός των Αμερικανών στρατιωτών-νικητών, που έπρεπε να γυρίσει πίσω στη χώρα του μαζί τους και ζωντανός, πάνω στις δάφνες της νίκης.

Αυτό το άψογα κατασκευασμένο αντιπολεμικό δράμα του Σπίλμπεργκ, αν και τιγκαρισμένο στα κλισέ, κέρδισε πέντε Όσκαρ, με εκείνο του Τομ Χανκς να παρέμεινε υποψηφιότητα.

Ο Ναυαγός (Cast Away) – 2000

Σε αυτή την ταινία του Ζεμέκις πάντως, ο Τομ Χανκς δεν πήρε το Όσκαρ, παρόλο που προτάθηκε και πάλι. Ερμηνεία καριέρας, αναμφισβήτητα. Μπορεί και η τελευταία του σπουδαία έως και σήμερα.

Σύμφωνα με το σενάριο που έγραψε ο Γουίλλιαμ Μπρόυλς Τζούνιορ, ο Τομ Χανκς ναυαγεί σε απόμερο, ξεχασμένο νησί, από το οποίο κι ο Θεός απουσιάζει. Όπως φαίνεται ότι εγκαταλείπει και τον ίδιο τον ναυαγό. Προσωρινά, βέβαια. Ο ήρωας πάντως, υπάλληλος της ταχυδρομικής FedEx, πρέπει να παραδώσει το δέμα έτσι κι αλλιώς.

Η αλήθεια είναι ότι η ιστορία μοιάζει κάπως απλοϊκή κι αφελής. Υπάρχει όμως κι άλλη αλήθεια. Αυτή που λέει ότι ο Τομ Χανκς πήρε όλη την ταινία πάνω του, δίνοντας μια συγκλονιστική ερμηνεία επιβίωσης.

*Το κείμενο δημοσιεύτηκε στο κινηματογραφικό πόρταλ www.sevenart.gr (22-2-12).