12 Ιουν 2012

ΑΥΤΗ Η ΝΥΧΤΑ ΜΕΝΕΙ


Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος είναι ακόμη στην επικαιρότητα, και τα “Δεσμά Αίματος” θα παίζονται από αύριο στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας, στην τέταρτη εβδομάδα προβολών τους. Μάλιστα, στην προβολή του Σαββάτου θα παραβρίσκεται και ο πολύπειρος δημιουργός για ν’ απαντήσει στις ερωτήσεις του κοινού. Και με αφορμή το γεγονός αυτό, μια κασέτα παλιά που βρέθηκε στο αμάξι ενώ κατηφόριζα στην εθνική οδό εχθές, από Τρίκαλα, Λάρισα, Καρδίτσα, και τα λαϊκά άσματα των γιορτών ακόμη στο κεφάλι μου… “Και ανατρέχω στις ταινίες του Παναγιωτόπουλου. Όταν ο Κουρής είπε “Χάθηκε η μπάλα” και η Μαξίμου μαζεύτηκε, στο φόντο ο ηλεκτρικός το ξημέρωμα (“Αυτή η νύχτα μένει”).”, που είχα γράψει σε περιοδικό παλιότερα. Και φυσικά η κασέτα, ναι αυτό το μουσειακό είδος, μπήκε και ακούστηκε η Παπίου, και οι στίχοι και η μουσική του Κραουνάκη. Και το βιβλίο του Αλεξανδρή, ο οποίος γυρνούσε στα σκυλάδικα της επαρχίας επί 12ετίας και κατέγραφε, ζούσε, ένιωθε, έβλεπε, έγραφε. Αλλά και από τις “Νέες Αθηναϊκές Ιστορίες” του Βακαλόπουλου, πολλά αποσπάσματα. Και, φυσικά, η ταινία του Παναγιωτόπουλου. Είναι από τις ταινίες-ορόσημα του ελληνικού σινεμά των ‘90s. Η καταγραφή, δηλαδή, του ελληνικού φαινομένου, μιας διασκέδασης που γιγαντώθηκε από τα μέσα της δεκαετίας του 1970, και αφού “νομιμοποιήθηκε” από τη πασοκική λαίλαπα των ‘80s κι έγινε από περιθώριο -μαγκιά και φαίνεσθαι των νεόπλουτων και των απανταχού φαντασμένων… Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος γύρισε αυτή την καταγραφή ως φόντο μιας μοιραίας ερωτικής ιστορίας δύο νέων, σε ένα ιδιότυπο road movie, από τα αγαπημένα του είδη άλλωστε, όπως μου εξομολογήθηκε προσφάτως. Φρέσκα πρόσωπα τότε, ο Νίκος Κουρής και η Αθηνά Μαξίμου, ο νεαρός ψιλικατζής και η διψασμένη για δόξα και καριέρα τραγουδιάρα. Η Μαξίμου θα πάρει τον κακό τον δρόμο. Θα τραγουδήσει στα πιο φτηνά, β’ διαλογής σκυλάδικα της ελληνικής επαρχίας για να καταλάβει ότι το όνειρο της θα γίνει ο εφιάλτης της. Μια ακόμη εικόνα αυτής της τριτοκοσμικής Ελλάδας καταγράφεται και από τον Παντελή Βούλγαρη στην ταινία “Όλα είναι δρόμος” (1998), στην ιστορία με το περιβόητο “Βιετνάμ” και τον Γιώργο Αρμένη. Από πίσω της, στο κυνηγητό αυτό, γιατί το όνειρο είναι χαμένο μα ο έρωτας δεν πρέπει να διαλυθεί, να χαθεί στα στενά δρομάκια της ματαιοδοξίας και της άκρατης φιλοδοξίας, ο νεαρός Κουρής. Την προειδοποιεί για τον όλεθρο, θέλει να την προστατεύσει, βασικά είναι ερωτευμένος παράφορα και τη θέλει δική του, ώστε να ζήσουν της σχέση τους στο μεγαλείο της. Βέβαια… Όλα είναι δρόμος. Και η ιστορία αποδεικνύει ό,τι αυτή η νύχτα μένει. Και πολλές φορές φτάνει και περισσεύει. Για μια λαϊκή ιστορία ενός δυνατού έρωτα που έγινε θέαμα ένοχων απολαύσεων. 

*Τα κείμενα δημοσιεύτηκαν στη στήλη HellasFilm του κινηματογραφικού πόρταλ www.sevenart.gr, από τις 18 Απριλίου έως τις 9 Μαίου 2012. Γράφτηκαν από τον Νέστορα Πουλάκο.