11 Δεκ 2012

Σινέ Θεσσαλονίκη x 4


Toυ Νέστορα Πουλάκου 

Μια και σήμερα ξαναπιάνουμε τις αγαπημένες στήλες του SevenArt, να μια καλή αφορμή για να σας γράψω και να σας παρουσιάσω τέσσερις εκδόσεις που έβαλα στις αποσκευές μου φεύγοντας την Κυριακή από τη Θεσσαλονίκη. 

Η μία είναι έκδοση επετειακή, με αφορμή τη συμπλήρωση των 100 χρόνων από την απελευθέρωση της πόλης. Και οι άλλες τρεις είναι μονογραφίες για σημαντικούς κινηματογραφιστές που κυκλοφορεί το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Ο τόμος Σινέ Θεσσαλονίκη μόλις κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις University Studio Press, σε επιμέλεια της πανεπιστημιακού Αγγελικής Μυλωνάκη και του κριτικού κινηματογράφου Γιώργου Γκροσδάνη (Εξώστης). Στόχος του τόμου είναι να αποτυπώσει πολυπρισματικά τη σχέση της Θεσσαλονίκης με τον κινηματογράφο και τούμπαλιν. Στις 210 σελίδες του μπορείτε να βρείτε ετερόκλητα, ποικίλα και ενδιαφέροντα κείμενα, που η αλήθεια είναι πως παρουσιάζουν μια κάποια ανομοιογένεια. Διακρίνω κυρίως το κείμενο του σκηνοθέτη Νίκου Θεοδοσίου αναφορικά με τον κινηματογράφο (και τις αίθουσες) της Θεσσαλονίκης στο πρώτο μισό του 20ου αιώνα, την ιστορία και την πορεία της κριτικής κινηματογράφου στην πόλη από τον Βασίλη Κεχαγιά (ΕΤ3, Δρόμος, tvxs.gr), και την αποτύπωση της διασύνδεσης μεταξύ Θεσσαλονίκης, μουσικής και ανεξάρτητων ταινιών απ’ όλο τον κόσμο από τον Λευτέρη Αδαμίδη (διανομέα ταινιών, άλλοτε υπεύθυνου του τμήματος του ΦΚΘ “Ημέρες Ανεξαρτησίας"). Εν γένει, μεγαλύτερο ενδιαφέρον βρήκα στην ενότητα που παρουσιάζει τον κινηματογράφο στην πόλη μέσα από τις ζυμώσεις στα περιοδικά και τους πυρήνες σινεφίλ που αυτά δημιούργησαν. Μεταξύ άλλων, συναντά κανείς κείμενα του πρώην διευθυντή του Εθνικού Οπτικοακουστικού Αρχείου Γιώργου Μπολάνη, των δημοσιογράφων Βασίλη Ζήκου και Αλέξη Δερμεντζόγλου και του διευθυντή του Μουσείου Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Νότη Φόρσου. 

Μια από τις σημαντικότερες εκδόσεις του φετινού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης είναι η μονογραφία για τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, σε επιμέλεια της πανεπιστημιακού Ειρήνης Στάθη, η οποία έτσι κι αλλιώς μελετούσε το έργο του σημαντικού Έλληνα σκηνοθέτη και όταν βρισκόταν εν ζωή. Ο τόμος που αγγίζει τις 350 σελίδες περιλαμβάνει μια πλήρη επισκόπηση, αρχειακού και ιστορικού χαρακτήρα, αλλά και μια χαρακτηριστική κριτική αποτίμηση του συνολικού έργου του Αγγελόπουλου, από την “Αναπαράσταση” μέχρι την ημιτελή “Η Άλλη Θάλασσα”. Περιλαμβάνονται ακόμη θεωρητικά και δοκιμιακά κείμενα -κυρίως- ξένων μελετητών και δημοσιογράφων, γεγονός (ο “αποκλεισμός” δηλαδή Ελλήνων αρθρογράφων) που προσωπικά μου κάνει αρνητική εντύπωση. 

Ιδιαιτέρως πλήρης και κατατοπιστική είναι η μονογραφία για τον Φινλανδό σκηνοθέτη Άκι Καουρισμάκι, τιμώμενο πρόσωπο στο 53ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Σε επιμέλεια της καλής συναδέλφου Έλενας Χρηστοπούλου (Πρώτο Θέμα), μελετάται ο κινηματογραφικός Καουρισμάκι είτε μέσα από ιστορίες και συνεντεύξεις είτε μέσα από κριτικά κείμενα ξεχωριστά για καθεμία ταινία του. Ανάμεσα στους κειμενογράφους υπάρχουν και σκηνοθέτες (Νίκος Τριανταφυλλίδης, Ελίνα Ψύκου), και θεωρητικοί του κινηματογράφου (Θωμάς Λιναράς) και δημοσιογράφοι (Γιάγκος Αντίοχος, Άντα Δαλιάκα, Τάσος Θεοδωρόπουλος κ.ά.). 

Τρίτη και τελευταία μονογραφία που κυκλοφορεί φέτος το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης είναι για τον Ρουμάνο σκηνοθέτη Κριστιάν Μουντζίου, και αυτός τιμώμενο πρόσωπο στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Σε επιμέλεια του Δημήτρη Κερκινού, υπεύθυνου του τμήματος Ματιές στα Βαλκάνια, περιλαμβάνονται κείμενα, δοκίμια, συνεντεύξεις και κριτικές αποτιμήσεις των ταινιών -κυρίως- ξένων συναδέλφων και μελετητών του κινηματογράφου. Για τον τόμο Σινέ Θεσσαλονίκη μπορείτε να ανατρέξετε στην ιστοσελίδα των εκδόσεων και για τις τρεις μονογραφίες στην επίσημη ιστοσελίδα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. 

*Οι βιβλιοπαρουσιάσεις δημοσιεύθηκαν στο κινηματογραφικό πόρταλ www.sevenart.gr (14-11-12).