2 Μαρ 2013

Συνέντευξη της Ιζαμπέλλας Κογιεβίνα


Στον Νέστορα Πουλάκο 

Μια από τις πλέον φρέσκες και όμορφες παρουσίες της νέας γενιάς ηθοποιών είναι η Ιζαμπέλλα Κογιεβίνα, η οποία μόλις στα 35 της χρόνια έχει καταφέρει να γίνει γνωστή μέσα από τις πετυχημένες εμφανίσεις της στην τηλεόραση και το θέατρο. Αν και στον κινηματογράφο η παρουσία της δεν είναι τόσο συχνή, έκανε αίσθηση με τον πρωταγωνιστικό ρόλο της στην τελευταία ταινία της Ελισάβετ Χρονοπούλου "Ο Αννίβας προ των Πυλών". Επανέρχεται στην επικαιρότητα αυτές τις ημέρες χάρη στην κεντρική ερμηνεία της στην ελληνοαλβανική ταινία "Ξημέρωμα" του Ρόμπερτ Μπούντινα. Στην ταινία, που γυρίστηκε κυρίως στη Θεσσαλονίκη, υποδύεται την Ηλέκτρα, μια νεαρή και όμορφη κοπέλα που ερωτεύεται και παντρεύεται τον Αλβανό μετανάστη Σαϊμίρ. Κινηματογραφικός πατέρας της είναι ο Αντώνης Καφετζόπουλος. Η Ιζαμπέλλα Κογιεβίνα μίλησε στο SevenArt για τη συμμετοχή της σε αυτή την ελληνοαλβανική σύμπραξη. 

Πιστεύεις ότι η σχέση ενός Αλβανού και μιας Ελληνίδας, και το αντίστροφο, εξακολουθεί να βλέπεται καχύπτοτα στη χώρα μας; 

Παραμένει ταμπού δηλαδή; Θεωρώ πως στην Ελλάδα υπάρχει μια μορφή ρατσισμού και ταυτόχρονα φιλελληνισμού εξ' ου και η έκφραση "παπούτσι από τον τόπο σου...". Από την άλλη μεριά, πιστεύω ότι ανάλογα με την κάθε περίπτωση χωριστά, κάποιοι είναι πιο αποδεκτοί και κάποιοι άλλοι λιγότερο. Έχει να κάνει με το πόσο σύγχρονη σκέψη και απελευθερωμένη από ταμπού είναι μια οικογένεια και το κάθε μέλος της. 

Στη δημοσιοποίηση του τρέιλερ της ταινίας "Ξημέρωμα" υπήρξαν πολλά υβριστικά σχόλια εθνικιστικού χαρακτήρα, αυτή τη φορά από τη μεριά των Αλβανών. Τι πιστεύεις ότι έχει η ταινία που να τροφοδοτεί τέτοιου είδους εντάσεις, διαφωνίες και ακρότητες; Τι είναι αυτό που "πειράζει"; 

Νομίζω ότι η συγκεκριμένη ταινία αναφέρεται σε μια κάστα Αλβανών που είναι υπόκοσμος. Η μαφία σίγουρα σε όλες τις χώρες έχει μια δική της διάλεκτο και άλλους κώδικες. Θεωρώ ότι όλοι οι λαοί για να νιώσουν πιο ισχυροί, και αυτό το βλέπεις κυρίως σε μικρότερες χώρες όπως είναι η Ελλάδα και η Αλβανία, όχι μόνο σε έκταση αλλά και οικονομικά, έχουν ανάγκη να κρατήσουν τις παραδόσεις και την ενότητα και εξ' ου και ο ρατσισμός είναι πιο έντονος. 

Εντέλει, το "Ξημέρωμα" είναι μια ιστορία αδελφικής σχέσης που οδηγείται στα άκρα ή μια ιστορία ελληνοαλβανικού έρωτα με τραγική κατάληξη; 

Το "Ξημέρωμα" για εμένα είναι μια ταινία που παραθέτει τις δυσκολίες που μπορεί να έχει ένας τέτοιος έρωτας καθώς και το δεσμό που έχουν τ' αδέλφια μεταξύ τους. Αλλά πιστεύω πως το στοιχείο των ελληνοαλβανικών σχέσεων είναι αυτό που κυριαρχεί και όχι μόνο στο επίπεδο του έρωτα αλλά και σε κάθε μορφή που μπορεί να παίρνει. 

Τι ήταν αυτό που σου τράβηξε το ενδιαφέρον ώστε να δεχτείς να πρωταγωνιστήσεις στην ταινία; 

Είναι ένα θέμα ευαίσθητο και πιστεύω ότι ο Ρόμπερτ Μπούντινα το προσέγγισε με τρυφερότητα και λεπτότητα, όπως άρμοζε. 

Κατά τη γνώμη σου, ποιο κοινό θα αγκαλιάσει την ταινία; Μόνο το αλβανικό, καταπώς λέγεται; 

Δυσκολεύομαι να πω γιατί γενικότερα το τι αγαπάει το κοινό δεν έχει να κάνει με κάποια συνταγή παρόλο που οι μετρ του σινεμά, οι Αμερικανοί, λένε πως είναι απόλυτα συνταγή. Κατά τη γνώμη μου είναι μια ταινία που θίγει το ρατσισμό κυρίως από την πλευρά των Ελλήνων, οπότε μπορεί να θίγει και τους Έλληνες ανάλογα με τη ματιά που θα το δουν. Από την άλλη μεριά, όπως αναφεραμε, είναι μια ταινία με έντονες ακρότητες και διαφωνίες που μπορεί ίσως να ξενίσει τον Έλληνα θεατή αλλά και πάλι τίποτα δεν είναι απόλυτο. 

Θέλεις να κάνεις περισσότερο σινεμά; Έχεις επόμενα κινηματογραφικά σχέδια; 

Το σινεμά ειναι ο λόγος που έγινα ηθοποιός. Με μαγεύει τόσο ως θεατής όσο και ως ηθοποιός. Δεν μπορώ να φανταστώ έναν κόσμο χωρίς σινεμά. Προς το παρόν δεν έχω κάποιο σχέδιο αλλά αυτά συνήθως προκύπτουν ξαφνικά. 

Βλέπεις ταινίες νέων Ελληνών σκηνοθετών; Ποια είναι η άποψη σου για το ελληνικό κινηματογράφο του σήμερα; 

Βλέπω πολύ σινεμά και πιστεύω πως τα τελευταία χρόνια παρ' όλη την κρίση υπάρχει μια άνθηση στο σινεμά και ένα κλίμα αισιοδοξίας. Από την άλλη μεριά, το άσχημο είναι ότι έχουν μειωθεί αισθητά οι παραγωγές και πολλές ταινίες αφού γυριστούν δεν βρίσκουν διανομή και τελικά δε φτάνουν καν στο θεατή για να τις κρίνει. Και αυτό με θλίβει. 

*Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στο κινηματογραφικό πόρταλ www.sevenart.gr (26-2-13).