4 Οκτ 2013

Κυνηγώντας το δολοφόνο μου


Του Νέστορα Πουλάκου 

Μπορεί να αργήσαμε λίγο, βλέπετε οι στραβές και οι ανάποδες είναι μες στο πρόγραμμα, όμως εντέλει ξεκινάει η στήλη SummerTime για τρίτη συνεχόμενη σεζόν. Πρώτη ταινία της σειράς το, περισσότερο γνωστό ως, «D.O.A.», δηλαδή dead on arrival (νεκρός κατά την άφιξη), ένα από τα καλύτερα φιλμ νουάρ του παγκόσμιου κινηματογράφου που προβλήθηκε το 1950 και έκτοτε έχει επηρεάσει γενιές και γενιές κινηματογραφιστών. Σ.σ. Χωρίς να μακρηγορήσω περισσότερο, η ταινία του Ματέ προβάλλεται σε επανέκδοση το φετινό καλοκαίρι, παρόλο που η εταιρεία διανομής της είχε «φροντίσει» να τη διανείμει ως dvd σε γνωστή κυριακάτικη εφημερίδα προς τριετίας. Μόλις 83 λεπτών, αυτή η ταινία μυστηρίου με την εξαίσια σκηνοθεσία του Ματέ και τη δυναμική ερμηνεία του πρωταγωνιστή της Έντμοντ Ο’ Μπράιαν, ξεκινάει με ένα απίστευτης σύλληψης σκηνοθετικό / σεναριακό εύρημα: ο ήρωας της ιστορίας εμφανίζεται στο αστυνομικό τμήμα καταγγέλλοντας τη δολοφονία του στο Σαν Φρανσίσκο, και διηγούμενος στους ντετέκτιβ του τμήματος ανθρωποκτονιών τι ακριβώς συνέβη. Σιγά – σιγά ξετυλίγεται το κουβάρι ενός απίστευτου μπλεξίματος, που έχει να κάνει με ξεκαθάρισμα λογαριασμών, παράνομες δοσοληψίες, περίεργες αγοραπωλησίες του χημικού στοιχείου του ιριδίου αλλά και τη «δολοφονική» δόση ενός δηλητηρίου, το οποίο καταστρέφει σταδιακά τον οργανισμό προκαλώντας, σε μια – δυο μέρες ή το πολύ μια εβδομάδα το θάνατο. Ήρωας μας είναι ο Φρανκ Μπίγκελοου, ο οποίος αποφασίζει να ξεκουραστεί για μια εβδομάδα στο Σαν Φρανσίσκο, μακριά από τη, γεμάτο στρες, εργασία του και τη, γοητευτική αλλά πιεστική, σύντροφο – συνεργάτιδα του. Μάλιστα, από την πρώτη στιγμή που πατάει το πόδι του στο ξενοδοχείο όπου έχει επιλέξει για να διαμείνει και διαπιστώνοντας ότι, εξαιτίας μιας εμπορικής έκθεσης, κυκλοφορούν πολλές και ωραίες γυναίκες εκεί, «σαλεύει» το μάτι του και γεμίζει με όρεξη για ξεφάντωμα και φλερτ. Το νυχτερινό Σαν Φρανσίσκο αποδεικνύεται το ιδανικότερο μέρος για το «στρεσαρισμένο» πρωταγωνιστή μας. Εξακολουθώ να πιστεύω, τόσα χρόνια αφότου είδα την ταινία για πρώτη φορά, ότι η σκηνή στο τζαζ μπαρ The Fisherman κατά την οποία κινηματογραφείται σε φρενήρεις ρυθμούς μια υπέροχη χορευτική εκτέλεση από τους μαύρους μουσικούς της ορχήστρας, με τους θαμώνες να κραυγάζουν από την τρέλα της μουσικής, να βρίσκονται σε μια μέθεξη, σε μια έκσταση, παραμένει μια από τις καλύτερες και αρτιότερες στο παγκόσμιο σινεμά διαχρονικά. Εκεί λοιπόν, σε αυτό το μπαρ, ο ήρωας μας «λαμβάνει» χωρίς να το καταλάβει φυσικά, το δηλητήριο μέσα στο ουίσκι του από ένα μυστήριο πρόσωπο, ενόσω φλέρταρε μια αινιγματική και ατίθαση γυναίκα στη μπάρα. Από το επόμενο πρωί, όταν ο Μπίγκελοου ξυπνάει στο δωμάτιο του με μια έντονη δυσφορία και διαπιστώνει, αργότερα στο νοσοκομείο, ότι έχει δηλητηριαστεί ξεκινάει ένα απίστευτο κυνηγητό –ο αγώνας δρόμου για να βρει το δολοφόνο του και να λάβει το αντίδοτο γιατί του απομένουν μόνο λίγες ώρες ζωής! Εξ όσων καταλαβαίνετε, πρόκειται για μια αριστουργηματική ταινία όπου τα κινηματογραφικά στοιχεία του σασπένς και της αγωνίας, σε συνδυασμό με το θρίλερ και την εν γένει περιπέτεια, λειτουργούν καταλυτικά ώστε ο θεατής να γίνει κοινωνός του αγώνα και του άγχους του πρωταγωνιστή για ζωή. Και να μην ξεχνάμε ότι βρισκόμαστε στο 1950, δηλαδή στην εποχή των μεγάλων στούντιο και των παραγωγών σε εσωτερικούς χώρους, με την ταινία του Ματέ να έχει γυριστεί σε μεγάλο βαθμό σε εξωτερικούς χώρους και στο ημερήσιο / νυχτερινό Σαν Φρανσίσκο. Πρόκειται για μια θαυμάσια ταινία που αξίζει να δείτε με οποιοδήποτε τρόπο. Εύχομαι η προβολή αυτής της επανέκδοσης να είναι τουλάχιστον ικανοποιητική, μακάρι να ήταν κόπια –έστω και φθαρμένη από το χρόνο, κι όχι ένα απλό dvd (διαφορετικά θα το αναζητήσουμε στο αρχείο εκείνης της εφημερίδας…). 

*Η στήλη Summer Time '13 δημοσιεύτηκε στο κινηματογραφικό πόρταλ www.sevenart.gr, από τις 10 Ιουνίου έως τις 29 Ιουλίου 2013.