19 Ιαν 2014

Ζωή από... μέλι


Του Νέστορα Πουλάκου 

Στον απόηχο των Χρυσών Σφαιρών, όπου οι ταινίες 12 χρόνια σκλάβος και Οδηγός διαπλοκής ξεχώρισαν (σας έχουμε προτείνει και τις δυο μέσα από τη στήλη Στοπ Καρέ), συνεχίζονται, σε πιο χαμηλά επίπεδα αυτή τη φορά, οι πρώτες προβολές ταινιών. Αυτή την εβδομάδα ξεχωρίζει η ιταλική ταινία Μέλι, η πρώτη σκηνοθετική απόπειρα της πληθωρικής ηθοποιού Βαλέρια Γκολίνο. Παίζονται ακόμη, τα χολιγουντιανά αναμασήματα κινηματογραφικών αναφορών, με γνωστούς ηθοποιούς στους πρωταγωνιστικούς ρόλους: στην Επιστροφή στο ρινγκ" ο Ρόμπερτ -Οργισμένο είδωλο- Ντε Νίρο συναντά τον Σιλβέστερ -Ροκι- Μπαλμπόα. Στη Μαγική Ομπρέλα μαθαίνουμε πως ο Γουόλτ Ντίσνεϊ γύρισε τη Μαίρη Πόπινς. Ακόμη, προβάλλεται η δεύτερη χολιγουντιανή ταινία του Έλληνα σκηνοθέτη, Ντένη Ηλιάδη, Ένα ακόμα και η παιδική παραγωγή από τη Γαλλία Μπελ και Σεμπάστιαν: Δυο αχώριστοι φίλοι. 

Γλυκιά ζωή 

Από τη μια μεριά, εκπλαγήκαμε ευχάριστα για το καθαρό, μεστό και στιβαρό σκηνοθετικό ντεμπούτο της πληθωρικής Ιταλίδας ηθοποιού, κι αγαπημένης του ελληνικού κοινού, Βαλέρια Γκολίνο. Ειδικά από τη στιγμή που «τόλμησε» να καταπιαστεί με ευαίσθητα θέματα: το δικαίωμα στην ευθανασία, η επιλογή και η στάση ζωής του καθενός, η οχύρωση της ιδιωτικότητάς του και η αυστηροποίηση των πραγμάτων που τον απασχολούν εκτός κοινωνικού γίγνεσθαι. Εντέλει, όμως, η απόφαση του περί γλυκιάς ζωής. Η πρωταγωνίστρια της Γκολίνο, είναι η όμορφη και γλυκιά… Μέλι, η οποία έχει επιλέξει να «βοηθήσει» κατ’ επάγγελμα τους ανθρώπους που το επιθυμούν, να δίνουν δηλαδή τέλος στη ζωή τους. Φιλικά, ήρεμα, γλυκά. Μακριά από τα φώτα, τα μάτια και τα αυτιά μας κοινωνίας που σχολιάζει, απαγορεύει, διαφωνεί. Αναπόφευκτα στη ζωή της, ειδικώς στην πορεία που έχει αποφασίσει να χαράξει, μπαίνει ένας άντρας, ο οποίος την «αναγκάζει» να αναθεωρήσει. Εκ των πραγμάτων. Όταν ο πηγαίος, αυθόρμητος, αναβλύζον συναισθηματισμός χτυπάει την πόρτα της καρδιάς τότε, εκ των πραγμάτων, οι όποιες στέρεες απόψεις και θέσεις περί κοινωνίας, πόσο μάλλον περί ζωής, κλυδωνίζονται. Καθότι η ζωή είναι ωραία, η ζωή είναι γλυκιά. Ήσυχη, γεμάτη προβληματισμούς και με έντονη τη διάθεση της διαλεκτικής είναι η ταινία της Γκολίνο, που όμως απέχει πολύ απ’ το να χαρακτηριστεί όχι απλώς «μεγάλη» αλλά έστω μια ταινία που ξεχωρίζει. Όπως δηλαδή είναι η έτερη ιταλική ταινία με το ίδιο θέμα, «Η ωραία κοιμωμένη» του Μάρκο Μπελόκιο, που προκάλεσε αναταράξεις. Με άλλα λόγια λείπει το τσαγανό, η νευρικότητα και η καίρια θέση πάνω στα πράγματα, εντέλει η «τσαμπουκαλίδικη» σκηνοθετική ματιά που θα κάνει την ταινία να «χτυπήσει κόκκινο». 

Μέλι *** 
Η μαγική ομπρέλα ** 
Επιστροφή στο ρινγκ * 

*Η στήλη Στοπ Καρέ δημοσιεύτηκε στην εβδομαδιαία εφημερίδα Το Χωνί (19-1-14). Κριτικές ταινιών μπορείτε να διαβάζετε και στο κινηματογραφικό πόρταλ www.sevenart.gr (16-1-14).