2 Φεβ 2014

Eσύ κοριτσάκι μου ξέρεις τι θες;!


Του Νέστορα Πουλάκου

Η κινηματογραφική εβδομάδα που διανύουμε, είναι γεμάτη με ταινίες που προκαλούν με διαφορετικούς τρόπους και για διαφορετικούς λόγους η καθεμία. Πάρτε για παράδειγμα το «Nymphomaniac: Part 1» του Δανού σκηνοθέτη Λαρς φον Τρίερ, που κινείται στα λεπτά όρια μεταξύ πορνογραφίας και μυθοπλασίας. Από την άλλη μεριά, η στήλη μας σας προτείνει δυο ταινίες γι’ αυτή την εβδομάδα: τις σινεφίλ ιστορίες έρωτα και διανόησης «Η λιμουζίνα» και «Στη χώρα των άλλων». Προβάλλονται ακόμη: το μπλοκμπάστερ «Ηρακλής: Η αρχή του θρύλου» και η γαλλική κομεντί «Εγώ, ο εαυτός μου και η μαμά». 

Από τον Ρενέ στην… ελληνική tv! 

O μοναδικός έλληνας σκηνοθέτης που μπορεί να παντρέψει το πιο διανοουμενίστικό κομμάτι της ελληνικής κουλτούρας με την ελαφρότητα της ελληνικής… tv, είναι ο ανυπέρβλητος Νίκος Παναγιωτόπουλος! Απόφοιτος της τάξης του Ν.Ε.Κ., εμφανώς επηρεασμένος (καθώς και μαθητευόμενος στο Παρίσι εκείνα τα χρόνια) από την παιχνιδιάρικη διαλεκτική της γαλλικής Νουβέλ Βαγκ, οι τελείως διαφορετικές κατευθύνσεις που ακολούθησε από τους «συνοδοιπόρους» του Θόδωρο Αγγελόπουλο και Παντελή Βούλγαρη, τον οδήγησαν στον δημιουργικό «οργασμό» της τελευταίας δεκαετίας αλά Γούντι Άλεν και στα σουρεαλιστικά «παντρέματα» επί της κινηματογραφικής οθόνης. Ένα από αυτά είναι μεταξύ του Ρενέ και της… Δούκισσας Νομικού! Εξηγούμαστε: στο πρώτο μισό της «Λιμουζίνας» βλέπουμε μια υπέροχη, σχεδόν κωμική, σχεδόν δήθεν, σχεδόν διανοουμενίστικη σκηνή που θυμίζει έντονα τον κινηματογράφο του Αλέν Ρενέ, να εκτυλίσσεται διαδοχικά, μέσα σε ένα παρισινό καφέ. Ο Καταλειφός, ο Πιατάς, ο Κουρής, ο Βασιλικός και άλλοι πολλοί, μέσα σε ένα λεπτό «εξαφανίζονται» για να δώσουν τη θέση τους στην ξανθιά ενζενί που έχει «αιχμαλωτίσει» την ελληνική τηλεόραση, την τελευταία διετία: την εν γένει παρουσιάστρια Δούκισσα Νομικού. Τα τσιτάτα σταματούν κάπου εδώ, τα στόματα ανοίγουν από τη λάγνα «συγκίνηση» και η υπέροχη πρωταγωνίστρια, παρόλο που δεν «τα λέει» καθόλου καλά, εντέλει «ζωγραφίζει» στο φακό. Εν συνεχεία, μεταφερόμαστε σε ένα road movie στη Μάνη, που πέριξ της Κολέτ (την πέτρα του σκανδάλου που υποδύεται η τηλεοπτική στάρλετ) παρελαύνουν από τον Σπυριδάκη έως τον Φασουλή, από τον Χαϊκάλη έως τον Καραζήση, από τον Παπαδημητρίου έως τον Λιβαθηνό, κι εντέλει τον… Βογιατζή. Δηλαδή θεατράνθρωποι και βουλευτές, κωμικοί και σταρ της διαφήμισης, όλοι στριμώχνονται και εντέλει «εξαερώνονται» από τον… αέρα και την ανεμελιά της miss TV! Κατά τα λοιπά, πέρα από μερικά κωμικά γκαγκ και αρκετές ασύνδετες σκηνές που απλώς λένε μια μικρή ιστορία, προσδίδοντας την απόλυτη μη-ροή στην ταινία, η «Λιμουζίνα» του έλληνα «Γκοντάρ» μας μένει στο μυαλό για τη θεϊκή ατάκα του Τάκη Σπυριδάκη, «εσύ κοριτσάκι μου ξέρεις τι θες; Γαμήσι και ξύλο!», και τα υπέροχα πόδια (σε συνδυασμό με την κοντή κάλτσα) της δεσποινίδος Νομικού. 

Κορέα vs Γαλλία 

Η ταινία του Κορεάτη σκηνοθέτη Σανγκ-σου Χονγκ «Στη χώρα των άλλων», μας μεταφέρει σε ένα κορεάτικο, παραθαλάσσιο θέρετρο, όπου μια νεαρή φοιτήτρια γράφει την πρώτη μικρού μήκους ταινία της. Σε αυτήν, τρεις Γαλλίδες τουρίστριες, με το ίδιο όνομα –Αν, ζουν το δικό τους «κορεάτικο love story». Ταινία μέσα σε ταινία, όπου τα υπαρξιακά διλήμματα, οι ερωτικές περιπέτειες και οι κοινωνικές ανησυχίες, εναλλάσσονται σε ρυθμούς... Κορέας, και με επίκεντρο έναν όμορφο ναυαγοσώστη, οι ιστορίες «παίρνουν φωτιά». Η αλήθεια είναι ότι δεν παρακολουθούμε μια ταινία πρωτότυπη, που να μας συγκλονίσει και να μας μείνει χαραγμένη στο μυαλό. Είναι απλή και λιτή, όπου το σκηνοθετικό τρυκ –τρεις πρωταγωνίστριες με το ίδιο όνομα, ερμηνεύονται από τον Ιζαμπέλ Ιπέρ, φτάνει και περισσεύει για να την προσέξουμε. Όχι όμως και για να την έχουμε να τη συζητάμε για μέρες. Διαλεκτική, θεωρίες και εντέλει καμώματα του μυαλού και της καρδιάς δίνουν και παίρνουν στη διάρκεια των τριών ιστοριών. Όμορφα πλάνα, μελαγχολικά τοπία και ένας προβληματισμός διάχυτος κατακλύζουν την ταινία, που συνοδεύονται με μια ησυχία που μας ηρεμεί. Όμορφος, χαμηλόφωνος κινηματογράφος χωρίς υπερβάσεις αλλά και ακροβασίες που θα τον κάνουν να ξεχωρίσει.

Η λιμουζίνα **1/2
Στη χώρα των άλλων **1/2 

*Η στήλη Στοπ Καρέ δημοσιεύτηκε στην εβδομαδιαία εφημερίδα Το Χωνί (2-2-14). Κριτικές μπορείτε να διαβάζετε και στο κινηματογραφικό πόρταλ www.sevenart.gr (30-1-14).