16 Μαρ 2014

Στο ίδιο έργο θεατές


Του Νέστορα Πουλάκου

Την Παρασκευή ξεκίνησε το 16ο εθνικό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ στη Θεσσαλονίκη, το οποίο προάγει πρωτίστως τα ανθρώπινα δικαιώματα μέσα από το πρόγραμμα του, παρόλο που ο, εν γένει, διευθυντής του τα καταστρατηγεί καιρό τώρα. Μετά το «φιάσκο» με την επιτροπή της FIPRESCI (Διεθνής Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου) στο πρόσφατο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, η ιστορία επαναλαμβάνεται. Απουσιάζει από τη σύνθεση της ο έλληνας κριτικός, παρόλο που αυτός, μέσα από την Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου, την καθιέρωσε πριν χρόνια στο συγκεκριμένο φεστιβάλ. Άλλωστε, η «σχέση» του διευθυντή με τους κριτικούς είναι γνωστή: διαλέγει αυτούς που θα προσκαλέσει στο φεστιβάλ «του», ώστε οι ύμνοι και οι θριαμβολογίες για ένα «φεστιβάλ επιτυχημένο» να είναι δεδομένες σε εφημερίδες, περιοδικά και σάιτ. Οι μη αρεστοί δημοσιογράφοι αποκλείονται. Νέα ήθη, άλλες εποχές, στο ίδιο όμως έργο θεατές. Φέτος, υπάρχει και ένα οξύμωρο στη διοργάνωση: καθιερώνεται το Βραβείο Κοινού Πίτερ Ουιντόνικ, προς τιμήν του Καναδού κριτικού κινηματογράφου ο οποίος στήριξε τα προηγούμενα 15 χρόνια το φεστιβάλ και «έφυγε» ξαφνικά πέρυσι. Να θυμίσουμε σε αυτό το σημείο στον διευθυντή, ότι ο Ουιντόνικ ήταν αυτός που πέρυσι τέτοια εποχή, από σκηνής (στο θέατρο Ολύμπιον της Θεσσαλονίκης), τον προέτρεψε να τα βρει με τους κριτικούς και να μην τους αποκλείει με το «έτσι θέλω», καλώντας δίπλα του τον τελευταίο (κι όμως!) έλληνα εκπρόσωπο μας σε επιτροπή FIPRESCI, Νίκο Τσαγκαράκη (κρητικός και… κριτικός στην εφημερίδα Πατρίς), να μιλήσει για όλα αυτά που μας απασχολούν. Το αποτέλεσμα; Ο κ. Ουιντόνικ ζήτησε να τα βρούμε, ο Νίκος Τσαγκαράκης θα… ξαναδεί τη Θεσσαλονίκη μόνο ως τουρίστας κι όχι ως επαγγελματίας δημοσιογράφος, η δε επιλεκτική μνήμη του διευθυντή φρόντισε φέτος να θυμηθεί μόνο όσα τη συμφέρει, στο πρόσωπο, στο έργο και στη στάση του Καναδού κινηματογραφιστή. Πιθανώς δημιουργήθηκε κενό μνήμης. 

*Η επιφυλλίδα ΣΤΟΠ ΚΑΡΕ δημοσιεύθηκε στην εβδομαδιαία εφημερίδα ΤΟ ΧΩΝΙ (16-3-14).