27 Ιουν 2014

Ρεκόρ εισιτηρίων για Χόμπιτ & Μικρά Αγγλία





Του Νέστορα Πουλάκου

Η περιοδική έκδοση – αλμανάκ «Κινηματογράφος 2013» κυκλοφορεί από αυτή την εβδομάδα στα βιβλιοπωλεία όλης της χώρας. Η «Βίβλος» των ελλήνων κριτικών παρουσιάζεται στο κοινό για 21η χρονιά, αναβαθμισμένη και με ανανεωμένη ύλη, συνολικής έκτασης 380 σελίδων, με τις δυο βασικές και διαχρονικές ενότητες της όμως να εξακολουθούν να ξεχωρίζουν:
Το «Box office» από τον Δημήτρη Κολιοδήμο, αποτελεί την μοναδική καταγραφή των εισιτηρίων όλων των ταινιών που παίζονται στους ελληνικούς κινηματογράφους στη διάρκεια της χρονιάς. Εδώ, οι εταιρείες διανομής «συνεργάζονται» αρμονικά ώστε να υπάρχει επισήμως και ανοιχτά προς το κοινό, ο συνολικός αριθμός των εισιτηρίων των ταινιών τους. Διαβάζουμε λοιπόν, ότι το 2013 κόπηκαν 8.213.222 εισιτήρια για 256 ξένες ταινίες, και 762.945 εισιτήρια για 38 ελληνικές ταινίες. Από τη μια μεριά το «Χόμπιτ: Η ερημιά του Νοσφιστή» με 331.095 εισιτήρια (έκοψε άλλα τόσα μες στο 2014), κι από την άλλη η «Μικρά Αγγλία» με 259.316 εισιτήρια (άλλα 352 χιλιάδες έκοψε το 2014) αναδείχθηκαν πρώτες σε προσέλευση κοινού ταινίες. Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και άλλα νούμερα: το 2013 η διανομή των ταινιών αυξήθηκε κατά 11,73%, τα εισιτήρια όμως μειώθηκαν κατά 10,98%. Όσον αφορά στο τοπ-20 των πιο δημοφιλών ταινιών, συναντάμε μόλις δυο ελληνικές: τη «Μικρά Αγγλία» στη δεύτερη θέση, αλλά την επόμενη («Η αγάπη έρχεται στο τέλος») στην… 20η!
Την λεπτομερέστατη καταγραφή όλων των ταινιών που παίχτηκαν στις αίθουσες, με όλα τα credits, την υπόθεση αλλά και μια ενδεικτική κριτική για την καθεμία. Πρόκειται για μια ενότητα που καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος στο αλμανάκ. Συνολικά 240 σελίδες περιέχουν όσες ταινίες είδαμε (και δεν είδαμε) στις κινηματογραφικές αίθουσες, σίγουρα όμως που παρακολούθησαν οι Έλληνες κριτικοί καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς.
Επιπλέον, η κυκλοφορία της έκδοσης αυτής συνδυάζεται και με την ανάδειξη της καλύτερης ξένης και της καλύτερης ελληνικής ταινίας της χρονιάς. Οι έλληνες κριτικοί, μέλη της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, ψηφίζουν τις ταινίες αυτές που πιστεύουν ότι άξιζαν περισσότερο: «Η ζωή της Αντέλ» του Αμπντελατίφ Κεσίς με 18 ψήφους (τιμήθηκε με τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών), και το «Miss Violence» του Αλέξανδρου Αβρανά με 13 ψήφους (τιμήθηκε με το Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Βενετίας) συγκέντρωσαν τις προτιμήσεις των κριτικών.
Με τον Πρόεδρο της Π.Ε.Κ.Κ. Ανδρέα Τύρο να μας εισάγει στο βιβλίο με ένα κείμενο που εξετάζει τις σχέσεις ελληνικού κινηματογράφου-εισιτηρίων-κριτικής, οι αναγνώστες θα περιηγηθούν επίσης στα σημαντικότερα ελληνικά και ξένα κινηματογραφικά φεστιβάλ, στους θεσμούς που ανέδειξαν τις ταινίες (από την Ελληνική στην Αμερικανική, τη Γαλλική, τη Βρετανική και την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου), θα πληροφορηθούν ποια βιβλία κινηματογραφικού ενδιαφέροντος κυκλοφόρησαν μες στη χρονιά, θα θυμηθούν τα πρόσωπα του ξένου και του ελληνικού σινεμά που «έφυγαν» μακριά μας, αλλά και θα γνωρίσουν τις ταινίες και τους δημιουργούς που ανέδειξαν οι έλληνες κριτικοί στα Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης (μεγάλου μήκους), Δράμας και Λάρισας (μικρού μήκους) και Χαλκίδας (ντοκιμαντέρ).
Η έκδοση κυκλοφορεί σε όλα τα κεντρικά βιβλιοπωλεία. Η τιμή της έχει οριστεί στα 10 ευρώ.   

*Η βιβλιοπαρουσίαση δημοσιεύτηκε στην εφ. Ελευθεροτυπία (24-6-14).