28 Ιουν 2014

Συνέντευξη της Ελίνα Ψύκου





Στον Νέστορα Πουλάκο

«Ο κόσμος της τηλεόρασης είναι τραγικά επικίνδυνος»

Θεωρείς ότι είναι χρέος του δημιουργού να καταγράφει και να σχολιάζει τα κακώς κείμενα της σημερινής ελληνικής πραγματικότητας;

Πιστεύω πως ένας δημιουργός δεν μπορεί να μένει ανεπηρέαστος από την πραγματικότητα στην οποία ζει, εργάζεται, δημιουργεί. Από εκεί και πέρα, το πώς αυτή η επιρροή θα αντικατοπτριστεί στο έργο του καθενός εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Σε ένα έργο μπορεί να είναι ένα ευθύ σχόλιο, σε ένα άλλο μια αλληγορία, σε άλλο ο σαρκασμός, σε άλλο η σάτιρα, σε ένα άλλο μπορεί να μην φαίνεται πουθενά αυτή η επιρροή - πράγμα που όμως δεν ακυρώνει την ίδια την επιρροή… Δεν πιστεύω λοιπόν πως είναι χρέος ενός δημιουργού να καταγράφει και να σχολιάζει τα όποια κακώς κείμενα. Νομίζω, χρέος ενός δημιουργού είναι να μιλάει για ότι τον «καίει». Μόνο τότε μπορεί να είναι ειλικρινής.

Ποιο είναι αυτό το στοιχείο που σε παρακίνησε να γυρίσεις την Αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά;

Το ενδιαφέρον μου για την πιο σκοτεινή πλευρά της ανθρώπινης ύπαρξης. Ακόμη και μιας ύπαρξης που ζει μέσα στο φως, όπως ο τηλεοπτικός αστέρας Αντώνης Παρασκευάς.

Μες στο ασφυκτικό σύμπαν του πρωταγωνιστή σου, ο τηλεοπτικός κόσμος μοιάζει τραγικός, χλιαρός κι επικίνδυνος. Έτσι είναι τα πράγματα και στην αληθινή ζωή της τηλεόρασης;

Πιστεύω πως ναι. Η αλήθεια είναι πως στην ταινία καταγράφεται ο τηλεοπτικός κόσμος όπως εγώ τον αντιλαμβάνομαι και ίσως σε ορισμένα σημεία να είναι λίγο «τσιμπημένη» αυτή μου η καταγραφή. Όμως σε γενικές γραμμές, πιστεύω πως ο κόσμος της τηλεόρασης, και ιδιαίτερα οι δημοσιογράφοι της πρώτης γραμμής, συντελούν έναν κόσμο τραγικά επικίνδυνο. Έναν κόσμο που διαμορφώνει καθημερινά τη συνείδηση και την γνώμη όλως εμάς, του κοινού. Έναν κόσμο που συνήθως στρεβλώνει την αλήθεια ή παρουσιάζει τη μία πλευρά της, έναν κόσμο πολύ συχνά χωρίς συναισθήματα, ψυχρά υπολογιστικό, έναν κόσμο μονοσήμαντο και άρα επικίνδυνο.

Μεγάλος λόγος έχει γίνει ότι το τηλεοπτικό και εν γένει lifestyle που έθρεψε η προηγούμενη δεκαετία, κατέρρευσε με την έλευση της οικονομικής κρίσης. Ποια είναι η γνώμη σου;

Σίγουρα κατέρρευσε. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως δεν προσπαθεί να κρατηθεί με όσες δυνάμεις του απομένουν. Νομίζω, πως βιώνουμε μια μεταβατική περίοδο και όπως σε όλες τις μεταβατικές περιόδους, μπορεί κανείς να συναντήσει τόσο τα απομεινάρια του παρελθόντος, όσο και στοιχεία αυτού που έρχεται. Το lifestyle ανήκει στο παρελθόν, όμως συναντάμε ακόμη και σήμερα κομμάτια του. Ίσως είναι παρηκμασμένα και κουρασμένα, αλλά εξακολουθούν και υπάρχουν. Αυτό στο οποίο δεν μπορώ να απαντήσω με σιγουριά είναι τι θα διαδεχθεί το lifestyle

Μετά την Αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά, ποια είναι τα επόμενα σχέδια σου;

Ετοιμάζω την νέα μου ταινία με τίτλο Ο γιος της Σοφίας. Βρίσκομαι στο τελευταίο στάδιο ανάπτυξης του σεναρίου και στο στάδιο εύρεσης χρημάτων. Είχα την τύχη να επιλεγώ από το Φεστιβάλ Βερολίνου ως μία από τους έξι υπότροφους του Berlinale Residency και να αναπτύξω το σενάριο με την βοήθεια σημαντικών ειδικών. Μάλιστα, με τον Έλληνα παραγωγό μου και τους συμπαραγωγούς μας από Γερμανία και Κροατία συμμετείχαμε και στο co-production market του Φεστιβάλ Βερολίνου. Ελπίζουμε σ’ ένα περίπου χρόνο να κάνουμε γυρίσματα. 

*Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην ετήσια έκδοση της ΠΕΚΚ Κινηματογράφος 2013 (Ιούνιος 2014).