30 Ιουν 2014

Οι πιρουέτες των γερανών



Του Νέστορα Πουλάκου

Είχε χιούμορ, σαν να έβλεπες τα χορευτικά σε ταινίες του Μπάστερ Κίτον. Ηταν όμως και τρομακτικός σε στιγμές του, σαν να έβλεπες τους ζοφερούς, εξίσου «χορευτικούς», κόσμους του Φριτς Λανγκ. Ετσι κι αλλιώς ο «Χορός των Γερανών» ήταν ένα αποκαλυπτικό και ασυνήθιστο θέαμα το οποίο πρόσφερε την Τετάρτη το βράδυ, με τη δύση του ηλίου, το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος σε συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή, ώστε να γνωρίσουμε από κοντά το υπό κατασκευή Κέντρο Πολιτισμού - Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, στο Φαληρικό Δέλτα.
  
Ευσύνοπτη, περίπου ημίωρης διάρκειας παράσταση, όπου μαζεύτηκαν εκατοντάδες άνθρωποι με κίτρινα γιλέκα και μικροσκοπικά κιάλια στο χώρο του εργοταξίου, για να θαυμάσουν μια ακόμη πρωτοποριακή συναυλία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, με μαέστρο τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Μύρωνα Μιχαηλίδη. Ενενήντα άτομα υπό την καθοδήγησή του, χάρισαν υπέροχες στιγμές κλασικής μουσικής με αποσπάσματα από τους «Πλανήτες» του Γκούσταφ Χολστ, με δύο άξονες να εντείνουν το αποτέλεσμα: την υπόκωφη ακουστική του απέραντου, άδειου σχεδόν εργοταξίου, όπως και τις αξιοθαύμαστες χορογραφίες των... γερανών, υπό την καθοδήγηση του χορογράφου Ρενάτο Τζανέλα. 

Οι γερανοί χόρευαν κυριολεκτικά στους ρυθμούς της μουσικής, κι όπως ήταν άψογα φωτισμένοι έδιναν ξεχωριστό τόνο σε μια παράσταση-έξυπνη πρόταση, καθώς για μια νύχτα μετατράπηκαν οι χειριστές των γερανών σε χορευτές και τα άψυχα μηχανήματα σε ερμηνευτές της σκηνικής δράσης. Εδωσε επίσης τη δυνατότητα στους θεατές να απολαύσουν μια ξεχωριστή συναυλία κάτω από τα αστέρια του αττικού ουρανού. Φυσικά, μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για την πρώτη παράσταση που δίνεται στο χώρο αυτό, δύο χρόνια πριν από την ολοκλήρωση του έργου. 

Αργότερα, προς το τέλος, μάθαμε ότι όλο το πρότζεκτ βασίστηκε σε μια ιδέα του αρχιτέκτονα του έργου Ρέντσο Πιάνο. Ο σημαντικός αυτός δημιουργός των κτηρίων, πήρε το λόγο στον επίλογο της βραδιάς για να αναφέρει αρχικά πόσο διασκέδασε με όλο το θέαμα. Από την άλλη μεριά, τόνισε πόσο δεσπόζουσα θέση έχει η μουσική στο συγκεκριμένο χώρο. «Οραματιστήκαμε με το Ιδρυμα ένα χώρο όπου η μουσική θα κατακλύζει τα πάντα. Και σχεδιάσαμε το Κέντρο Πολιτισμού σε τρεις άξονες: τη μουσική, τα βιβλία και τη βόλτα, την ξεκούραση, τη χαλάρωση στο πάρκο», σημείωσε ο Ιταλός αρχιτέκτονας. 

«Καθημερινά εργάζονται στο χώρο περισσότεροι από χίλιοι άνθρωποι, ώστε να πετύχουμε το στόχο μας: να είναι έτοιμο το Κέντρο Πολιτισμού στις αρχές του 2016 και να παραδοθεί στο κοινό, με όλες τις υπηρεσίες και τα θεάματά του, το καλοκαίρι του ίδιου χρόνου», συνέχισε. «Η αίσθηση της μουσικής, σε συνδυασμό με τη δημιουργικότητα και τη διάχυτη αισιοδοξία που υπάρχει ανάμεσά μας, θα συντελέσουν στην ανάπτυξη και την ολοκλήρωση αυτού του έργου, το οποίο ευελπιστούμε να αποτελέσει και το σύμβολο της εξόδου της χώρας από την κρίση. Θέλουμε η Ελλάδα να ξαναχτιστεί σε νέες βάσεις, όπως ακριβώς γίνεται και με αυτό το έργο», είπε ο Ρέντσο Πιάνο ολοκληρώνοντας την ολιγόλεπτη ομιλία του. 

Τέλος, ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος Ανδρέας Δρακόπουλος, πήρε το λόγο, τονίζοντας ότι το Ιδρυμα είναι κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας και πως ο σημερινός «Χορός των Γερανών» συμβολίζει τον παλμό της ζωής που χτυπάει τον τελευταίο ενάμιση χρόνο μέσα σε αυτό το εργοτάξιο. 

*Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Ελευθεροτυπία (27-6-14).