20 Νοε 2014

Εκδόσεις Βακχικόν: «Το ελληνικό κοινό έχει στο αίμα του την ανάγνωση»


Στην Κέλλυ Κουναλάκη

Όλα ξεκίνησαν το 2006 από μια παρέα φίλων του βιβλίου, αρχικά με ένα blog, ενώ δύο χρόνια μετά ήρθε το λογοτεχνικό περιοδικό Βακχικόν. Φτάνουμε στο 2014 και πλέον το Βακχικόν αποτελεί το όνομα εκδόσεων/περιοδικού/ραδιοφώνου, ενώ έχει πλέον και το δικό του βιβλιοπωλείο, στην οδό Ασκληπιού 17, στο κέντρο της Αθήνας. Υπεύθυνοι της εταιρείας είναι ο Νέστορας Πουλάκος, ο Στράτος Προύσαλης και ο Νίκος Μπίνος, με τους οποίους και μιλήσαμε για την ιστορία του μέσου που έχει τόσες πολλές μορφές.

Ποια είναι η ιστορία και η πορεία του περιοδικού Βακχικόν μέχρι σήμερα;
Μια παρέα δημοσιογράφων, συγγραφέων και φίλων του βιβλίου έφτιαξε το Μάιο του 2006 το blog του Βακχικόν, σε μια περίοδο που το ψηφιακό αυτό μέσο ήταν στην κορύφωση του. Σχεδόν δυο χρόνια μετά, μέσα από αυτήν τη ζύμωση και πάντα με επίκεντρο τις λογοτεχνικές παρέες που συσπειρώθηκαν γύρω από το blog, δημιουργήθηκε το λογοτεχνικό περιοδικό Βακχικόν. Το 1ο τεύχος βγήκε στον «αέρα» τον Μάρτιο του 2008. Δεν θα ήταν ένα βιβλιοφιλικό site αλλά ένα αυστηρώς δομημένο λογοτεχνικό περιοδικό, με τριμηνιαία συχνότητα. Οι επιρροές και η τριβή μας στην έντυπη λογοτεχνική κοινότητα ήταν δεδομένες και έντονες. Σε εκείνα τα πρώτα βήματα, δίπλα μας ήταν ο Γιώργος Μπλάνας, ο Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης, ο Χαραλάμπος Γιαννακόπουλος, η Ευτυχία Παναγιώτου, η Μαίρη Αλεξοπούλου, ο Ζ.Δ. Αϊναλής, ο Μιχάλης Παπαντωνόπουλος, ο Σωτήρης Κακίσης, ο Γιάννης Λειβαδάς κ.ά. Αυτή την περίοδο ετοιμάζεται το 28ο τεύχος του περιοδικού μας, το οποίο αποτελείται από 10 ενότητες και φιλοξενεί κατά βάση λογοτεχνική ύλη, η οποία διανθίζεται με θεατρικές, μουσικές και εικαστικές πινελιές. Σταθμός στην πορεία του περιοδικού είναι το τεύχος 26 που φιλοξένησε ένα πλήρες αφιέρωμα στον σημαντικό Έλληνα ποιητή Σωτήρη Κακίση.
Π'ως προέκυψε η ιδέα για τη δημιουργία του αντίστοιχου εκδοτικού οίκου;
Το 2011, ο τότε Υπουργός Πολιτισμού ανακοίνωσε ότι το e-book «μπαίνει» και επισήμως στην βιβλιογραφία του συγγραφέα. Εμείς στο Βακχικόν, θέλοντας να ενισχύσουμε την e-ταυτότητα μας, φτιάξαμε τον πρώτο αμιγώς ψηφιακό εκδοτικό οίκο. Εκδίδαμε για ένα χρόνο βιβλία μόνο σε e-books. Βέβαια, η ελληνική πραγματικότητα μας «νίκησε»: ένα χρόνο μετά αποφασίσαμε να εκδίδουμε όλους τους τίτλους μας και σε έντυπο και σε e-book. Αυτήν τη στιγμή οι εκδόσεις Vakxikon.gr αριθμούν 60 τίτλους βιβλίων, με τους οποίος «γεμίζουν» το Βιβλιοπωλείο του Βακχικόν, στην οδό Ασκληπιού 17, στο κέντρο της Αθήνας.
Το Βακχικόν έχει και το δικό του web radio. Πως θα λέγατε ότι το ραδιόφωνο συνδυάζει τον ήχο με το λογοτεχνικό στοιχείο και την γραφή;To 2010 συστάθηκε το web radio του Βακχικόν, με καθημερινή ροή, εξαιρετικά επιλεγμένες καλλιτεχνικές εκπομπές και μουσικές από την κοινότητα Creative Commons. Μέχρι και σήμερα αυτό το πρόγραμμα και κυρίως το ύφος δεν έχει παρεκκλίνει ούτε ένα χιλιοστό. Από τα μικρόφωνα μας έχουν περάσει λογοτέχνες όπως η Μαρία Γιαγιάννου, η Ρένα Τριανταφύλλου, η Ιωάννα Κρητικού, ο Σταύρος Καμπάδαης, δημοσιογράφοι όπως ο Άρης Χατζηστεφάνου, η Αγγελική Δημοπούλου, η Κατερίνα Πρίφτη, η Ειρήνη Ασημένου, ηθοποιοί όπως η Σοφία Ιόλη Μπούντα, DJs όπως ο Βαγγέλης Φαρφαρέλος, ο Αριστοτέλης Βικεντίου κ.ά. Πλέον, στην Ασκληπιού 17, στην έδρα-βιβλιοπωλείο του Βακχικόν δηλαδή, κάθε Δευτέρα απόγευμα (6-8) η ομώνυμη εκπομπή φιλοξενεί live συνεντεύξεις καλλιτεχνών.
Ποιους Έλληνες συγγραφείς έχετε ξεχωρίσει τα τελευταία χρόνια (και για ποια δουλειά τους);
Θέλετε να αδικήσουμε κόσμο και κοσμάκη, σωστά; Ο Γιώργος Μπλάνας με την «Παγκόσμια ιστορία της Τρομοκρατίας», ο Ζ.Δ. Αϊναλής με τη «Σιωπή της Σίβας», ο Σταύρος Καμπάδαης με το «Γιατί καθετί που πουλιέται δεν έχει καμία αξία», ο Σωτήρης Κακίσης με το «Χρυσάφι στον αέρα!» και τους «Απέναντι», η Ειρήνη Παραδεισανού με την «Ρητορική ένδεια», και άλλοι πολλοί.
Ποια η διαδικασία κυκλοφορίας μιας έντυπης έκδοσης ενός βιβλίου;
Ελάχιστα διαφέρει από την ψηφιακή. Μιλάμε αφού πάντα οριστικοποιηθεί η συνεργασία με τον συγγραφέα. Το κείμενο έχει διαβαστεί από την εκδότη και πάει για μια πρώτη επιμέλεια. Αφού εγκρίνει την επιμέλεια ο συγγραφέας ξεκινάει η σελιδοποίηση και τα γραφιστικά για το εξώφυλλο. Ο συγγραφέας έχει πάντα τον τελευταίο λόγο πριν το τυπογραφείο. Όταν το βιβλίο τυπωθεί, ο εκδότης θα πρέπει να διανείμει το βιβλίο στα βιβλιοπωλεία, να ξεκινήσει την προώθηση του και να το γνωστοποιήσει σε όλες τις βιβλιο-υπηρεσίες που έχουμε στη χώρα μας για να καταχωρηθεί επισήμως. Τότε, αναλαμβάνει το κοινό. Που συνήθως είναι αμείλικτο.
Θεωρείτε πως το ελληνικό κοινό είναι ένα πιστό κοινό στην ανάγνωση;
Το ελληνικό κοινό έχει στο «αίμα» του την ανάγνωση. Αρκεί βέβαια να το «καθαρίσει» πρώτα από το ποσοστό που καταλαμβάνει η ροζ λογοτεχνία (95%). Στο Βακχικόν ανήκουμε στο υπόλοιπο 5%, και πιστέψτε με είμαστε δυσανάλογα πολλοί εκδότες εκεί.
Ονομάστε τα πέντε βιβλία που θεωρείτε πως δεν θα έπρεπε να έχει διαβάσει οπωσδήποτε κάποιος.
Πολλά είναι τα βιβλία που δεν θα πρέπει να έχει διαβάσει κάποιος. Σίγουρα τον «Αγώνα μου» του Χίτλερ. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να καταλάβεις γιατί τα έκανε όλα αυτά. Απλώς δεν έπρεπε να τα κάνει. Βέβαια τις «50 αποχρώσεις του γκρι». Υπάρχουν και οι τσόντες. Και για να έρθουμε στα δικά μας: όλα τα βιβλία του Λιακόπουλου, του Πλεύρη και του Άδωνι Γεωργίαδη. Γεμίζουν το μυαλό με τοξίνες. Άσχημο πράγμα οι τοξίνες, τις έχουμε ήδη στο αίμα μας από τα οπωροκηπευτικά που αγοράζουμε.

*Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στο μουσικό portal www.jumpingfish.gr (19-11-14).