8 Δεκ 2014

Εκ του ασφαλούς


Γράφει ο Νέστορας Πουλάκος

Ξεκινάμε με ορισμένα δεδομένα: πρώτον ότι η κινηματογραφική ταινία αποτελεί πολιτιστικό αγαθό – πνευματικό προϊόν και δευτερευόντως αντικείμενο εκμετάλλευσης προς κερδοφορία. Δεύτερον ότι η διαδικτυακή «πειρατεία» έχει «γονατίσει» την κινηματογραφική βιομηχανία και εφευρίσκονται χίλιοι δυο τρόποι μπας και ελεγχθεί -προς το παρόν χωρίς αξιόλογα αποτελέσματα. Τρίτον ότι οι κινηματογραφικοί κριτικοί, ο πλέον ισχυρός δημοσιογραφικός κλάδος από συστάσεως της κριτικής, δεν έχουν άλλο σκοπό από το να φέρουν σε επαφή το κοινό με την ταινία πριν αυτή βγει στις αίθουσες. Άρα, λοιπόν, πέρα από την ενδεδειγμένη απόσταση που θα πρέπει να έχουν οι κριτικοί με τις εταιρείες κινηματογραφικής διανομής, στη βάση των πραγμάτων οφείλουν να συνεργάζονται αρμονικά ακόμη κι αν έχουν εκ διαμέτρου αντίθετες απόψεις για την ταινία που βλέπουν οι μεν και έχουν στα χέρια τους οι δε. Ε, όλα αυτά που προανέφερα περίπου ξεχάστε τα. Με συγκεκριμένα «δείγματα» συμπεριφοράς από παλιότερα χρόνια που ακριβώς τόνιζαν την υποβάθμιση των κριτικών από τις εταιρείες, όπως για παράδειγμα την παράλογη σύμπτυξη δημοσιογραφικών προβολών και avant premieres, όπου οι κριτικοί έβλεπαν σε εντελώς ακατάλληλες συνθήκες πάρτι μία ταινία που θα έπρεπε να κρίνουν και να κοινωνήσουν στους αναγνώστες τους, τώρα έρχονται να προστεθούν στη μακρά λίστα των «υπόπτων κλοπής» επειδή «είναι οδηγία που έρχεται απευθείας από τα στούντιο του εξωτερικού». Για να σας βάλω στο κλίμα, στη δημοσιογραφική (!) προβολή του μπλοκμπάστερ «The Hunger Games: Επανάσταση Μέρος 1», η εταιρεία διανομής της ταινίας υποχρέωσε τους κριτικούς να βγουν από την αίθουσα, να υποστούν σωματικό έλεγχο, να παραδώσουν τα κινητά τους τηλέφωνα, να ξαναμπούν στην αίθουσα για να παρακολουθήσουν την ταινία υπό το άγρυπνο βλέμμα «ακροβολισμένων» security. Με άλλα λόγια, για το γεγονός ότι η ταινία ήδη κυκλοφορεί σε παράνομο torrent μάλλον φταίνε οι κινηματογραφικοί κριτικοί που μεγάλη σκορδοκαΐλα είχαν να την «πειρατέψουν» στο κοινό. Και με την εκ του ασφαλούς δικαιολογία ότι «έτσι λένε στο εξωτερικό» -ξέρετε εκεί που τα ρίχνει και η κυβέρνηση κάθε φορά που τη στριμώχνουν για ένα παράλογο, οριζόντιο μέτρο που φέρνει- οι κινηματογραφικές εταιρείες βρίσκουν την ευκαιρία να «τσουβαλιάσουν» τους κριτικούς, να τους υποτιμήσουν, και να τους φέρονται σαν χομπίστες θεατές. Μόνο που δεν είναι, κι αυτό πρέπει να το εμπεδώσουν καλά. Άραγε, αν τα «στούντιο του εξωτερικού» μελλοντικά δώσουν οδηγία ότι θα πρέπει να πετάει ένας γάιδαρος έξω από την αίθουσα, πριν την έναρξη της ταινίας, θα το κάνουν;

*Η στήλη ΣΤΟΠ ΚΑΡΕ δημοσιεύτηκε στην εβδομαδιαία εφημερίδα ΤΟ ΧΩΝΙ (7-12-14).