26 Ιουν 2015

Λεύκωμα με κολάζ του ζωγράφου Γιώργου Δρίζου, πάνω σε 17 ποιήματα του Κ.Π.Καβάφη, κυκλοφόρησε από ελβετικό εκδοτικό οίκο


Άλλη μία καλαίσθητη έκδοση για τον Κωνσταντίνο Καβάφη έρχεται να προστεθεί στις αμέτρητες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Αυτή τη φορά, από τον εκδοτικό οίκο «Verlag an der Friedensgasse», με έδρα τη Βασιλεία της Ελβετίας. Πρόκειται για τη νέα δουλειά του ζωγράφου Γιώργου Δρίζου, ο οποίος φιλοτέχνησε δεκαεπτά κολάζ εμπνευσμένα από αντίστοιχο αριθμό ποιημάτων του μεγάλου ποιητή.
   Το εγχείρημα, δύσκολο από μόνο του, «ακουμπάει» στην αγάπη του καταξιωμένου ζωγράφου για την ποίηση του Κ.Π. Καβάφη.
   «Η αγάπη αυτή και η επικαιρότητα των 150 χρόνων από τη γέννησή του υπήρξε το ερέθισμα για να δημιουργήσω αυτά τα 17 κολάζ, που να ανταποκρίνονται, με υπαινικτικό τρόπο, στα αντίστοιχα 17 ποιήματα του Κ. Π. Καβάφη» δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο καταξιωμένος ζωγράφος.
   «Ιθάκη», «Ιωνικόν», «Στα 200 π.Χ.», «Tρώες», «Περιμένοντας του Βαρβάρους», «Μάρτιαι Ειδοί», «Aπολείπειν ο θεός Aντώνιον», «Tείχη», «Θερμοπύλες», «Άγε, ω Βασιλεύς Λακεδαιμονίων», «H πόλις», «Tα παράθυρα», «Όσο μπορείς», «Απ' τες Εννιά», «Ένας Γέρος», «Kεριά», «Φωνές». Αυτά είναι τα ποιήματα που επέλεξε ο Γιώργος Δρίζος, ο οποίος ως αιώνιος έφηβος ...τόλμησε στα 85 του χρόνια να «ντύσει» ποιήματα του Καβάφη με κολάζ. Άλλωστε, είναι ίσως ο μόνος ζωγράφος στην Ελλάδα που ασχολήθηκε και με την Τέχνη αυτή, η οποία μόνο εύκολη δεν μπορεί να θεωρηθεί. Η πρώτη του φορά, η οποία στέφθηκε με επιτυχία, ήταν το 1988, όταν παρουσίασε κολάζ του στην παλιά γκαλερί «Αργώ», επί της οδού Μέρλιν. 
   Είκοσι επτά χρόνια μετά, ο Γιώργος Δρίζος τολμά και αναλαμβάνει να αντιμετωπίσει μία πρόκληση, όπως εύστοχα την χαρακτηρίζει η κριτικός και ιστορικός Τέχνης, Αθηνά Σχινά, στο κείμενο που δημοσιεύεται στην έκδοση.
   «Ο Γιώργος Δρίζος επέλεξε να συνομιλήσει με ορισμένα ποιήματα του Κ. Καβάφη, διαμορφώνοντας συνθέσεις όχι με το πινέλο και τα χρώματα της παλέτας του, αλλά με τα collages του» γράφει η κ. Σχινά και προσθέτει:«Διαβάζοντας τα ποιήματα του Καβάφη κι έχοντας απέναντι τα έργα του Γιώργου Δρίζου, μπορεί ο αναγνώστης και θεατής να περάσει υποβλητικά και αβίαστα στο κλίμα αυτής της νοερής συνομιλίας, χωρίς να ποδηγετείται και χωρίς να κυνηγά «εικονισμούς»εντυπώσεων, αισθανόμενος σ΄αυτή την περίπτωση, τους κλυδωνισμούς κυρίως που παράγονται στα ύφαλα και στο υπέδαφος της ποιητικής του Αλεξανδρινού, ιδιαίτερα σε όσα εκείνος υπαινίσσεται μέσα από τις ομιλητικές σιωπές του».
   Ο ίδιος ο καλλιτέχνης σημειώνει πως η ποίηση και ειδικότερα του Καβάφη δεν θα μπορούσε, για τον ίδιο, να αποδοθεί με σχέδια ή κλασική ζωγραφική.
   «Δεν ήθελα να κάνω μία παραστατική εικόνα. Επιδίωξή μου ήταν να δώσω μία μοντέρνα εικόνα που να συμβαδίζει με τη διαχρονική ποίηση του μεγάλου μας Καβάφη» τονίζει.
   Η δουλειά αυτή του Γιώργου Δρίζου, που διήρκεσε συνολικά πάνω από δύο χρόνια, δεν έμεινε απαρατήρητη από το έμπειρο μάτι του Ελβετού εκδότη, ο οποίος την είδε το περασμένο καλοκαίρι στα Κύθηρα. Το πανέμορφο νησί, άλλωστε, τόπος αστείρευτης έμπνευσης για τον καλλιτέχνη, εδώ και δεκαετίες, το είχε κάνει και δικό του ορμητήριο μαζί με την πολυαγαπημένη του σύζυγο Φρύνη, ζωγράφος και η ίδια. Στη μνήμη της, άλλωστε, έχει αφιερώσει ο καλλιτέχνης το καλαίσθητο λεύκωμα, καθώς η ίδια λάτρευε και απήγγειλε μοναδικά Καβάφη.
   Ο ελβετικός εκδοτικός οίκος «Verlag an der Friedensgasse» σχεδιάζει, μετά την πρώτη έκδοση στην ελληνική γλώσσα, να ακολουθήσουν στο μέλλον και σε άλλες γλώσσες, με πρώτη τα αγγλικά. Ο Γιώργος Δρίζος, που δεν μπορεί να μείνει στάσιμος, όπως δηλώνει, έχει κατά νου να φιλοτεχνήσει και άλλα κολάζ σε ποιήματα του Καβάφη, που θα προστεθούν σε αυτές.
   Την προώθηση στην Ελλάδα του λευκώματος «17 κολάζ πάνω σε 17 ποιήματα του Κ.Π.Καβάφη», έχουν αναλάβει οι Εκδόσεις «Βακχικόν».
   Λίγα λόγια για τον καλλιτέχνη
   Ο Γιώργος Δρίζος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1930. Έλκει την καταγωγή του από τη Χίο και τη Μικρά Ασία. Έκανε ελεύθερες σπουδές με τον περίφημο καθηγητή Σπύρο Βικάτο, έναν από τους τελευταίους εκπροσώπους της «Σχολής του Μονάχου», για να καταξιωθεί μετέπειτα ο ίδιος όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό.
   Έργα του κοσμούν -μεταξύ άλλων- την Εθνική Πινακοθήκη, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ίωνα Βορρέ, την Πινακοθήκη του Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός, δημοτικές και ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα, Ολλανδία, Γαλλία, Γερμανία, ΗΠΑ, Ελβετία, Αγγλία, Βέλγιο, Ιταλία, Αυστρία, Ισπανία, αλλά και στο Ισραήλ (Μουσείο «Lohamei» όπου φιλοξενείται ολόκληρη η σειρά λιθογραφιών-δέκα σχεδίων με μελάνι, με θέμα την Κατοχή, έργο του 1975.
   Εικονογράφησε, επίσης, πολλά βιβλία και ποιητικές συλλογές, αλλά και ημερολόγια του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου, του οποίου διετέλεσε καλλιτεχνικός σύμβουλος από το 1978 έως το 1982. Το 1993 η Κτηματική Τράπεζα της Ελλάδος τύπωσε έργο του, που ανήκει στη συλλογή της, σε 220 αριθμημένες μεταξοτυπίες. Ακόμη, το 1980, ύστερα από επιλογή του Οργανισμού Τουρισμού της Γερμανίας, και σε συνεργασία με τον ΕΟΤ, του ανατέθηκε να φιλοτεχνήσει τρεις ακουαρέλες που διατέθηκαν ως αφίσες στις χώρες της Ευρώπης, με σκοπό την προβολή τριών Ελληνικών νησιών (Ύδρα, Σκόπελος, Κρήτη -Χανιά).
   Με αφορμή των 150 χρόνων από τη γέννηση του Κ.Π. Καβάφη, ο Γιώργος Δρίζος προσέφερε στο Μουσείο Καβάφη της Αλεξάνδρειας ένα πορτρέτο του μεγάλου Έλληνα ποιητή. Το έργο αυτό είχε παρουσιαστεί για πρώτη φορά το 1964 σε μία έκθεση στο Κολωνάκι, στο «Πρακτορείο Πνευματικής Συνεργασίας» του Αλεξανδρινού Μάριου Βαγιάνου, ο οποίος εθεωρείτο ένας από τους καλύτερους Καβαφιστές.
   Για τη δουλειά του Γιώργου Δρίζου έχουν γράψει οι ιστορικοί Τέχνης: Κλ. Λεονταρίτου, Στ. Λυδάκης, Χρ. Χρήστου, Αθηνά Σχινά, Μαριλένα Κασιμάτη, Μελίτα Εμμανουήλ.
   
   Δ. Ριμπά